Microsoft fik for nylig hele spilbranchen til at gå bananas, da de løftede sløret for en historisk omfattende aftale med Activision Blizzard, der betyder at de snart bliver en del af Xbox Game Studios-grenen inden juni næste år. Dette har ledt til masser af spekulation og spørgsmål. Ét af de mest rammende, og hyppigt stillede har løbende været; "hvordan vil PlayStation slå igen, eller svare?" Det er ret interessant, og et spændende spørgsmål, selv hvis jeg personligt ikke rigtig tror at Sony behøver at gøre noget drastisk for at "svare". Jeg er en af dem der foretrækker kvalitet over kvantitet, og PlayStation Studios har uden tvivl leveret i det departement. Bare kig på de spil vi har set over de sidste par år: Horizon: Zero Dawn, God of War, Spider-Man, Days Gone, The Last of Us: Part II, Ghost of Tsushima, Returnal, Ratchet & Clank: Rift Apart og så mange andre fantastiske spil, som har vundet masser af Game of the Year-priser rundt omkring. Desuden virker fremtiden relativt spændende med spil som Bloodborne II, Horizon Forbidden West, Gran Turismo 7, God of War: Ragnarök, Final Fantasy XVI, Marvel's Spider-Man 2, Marvel's Wolverine, Star Wars: Knights of the Old Republic Remake, Naughty Dogs hemmelige projekt, Bends nye IP, PlayStation VR2 og en række spændende tv-serier og film fra PlayStation Productions. Det er dog sjovt at tænke over hvem Sony kunne købe, så lad os tale alternativer.
Square Enix
Jeg tænkte først at sætte det hele alfabetisk op, men det ville nu være mærkeligt, når den klart største og tydeligste kandidat her er Square Enix. De to virksomheder har været BFF's siden Sony stort set reddede Square i 2001, og både Forspoken og Final Fantasy XVI (samt en tredje hemmelig aftale) beviser, at de stadig er ret tætte den dag i dag. Square Enix' markedsandel er også tilpas lille til at Sony sagtens ville kunne købe stort ind, og det er nok derfor at det forbliver den mest åbenlyst kandidat.
Men ville det være godt nok for investorer og meget... ja, vokale spilentusiaster? Hvorimod Square Enix ikke har lige så mange studier kendt ved navn som Activision Blizzard, så ville det være noget af et scoop at få fingrene i særligt Crystal Dynamics og Eidos Montreal, selv hvis førstnævnte faktisk hjælper med at udvikle Perfect Dark i disse dage.
Det største Square kan blære sig med er IP'er, for de sidder på Final Fantasy, Dragon Quest, Deus Ex, Tomb Raider, Kingdom Hearts, Just Cause, Sleeping Dogs og mange, mange flere. Det er den skattekiste der ville gøre handlen det værd.
Konami
Det her kan let ses som en slags dark horse i den her sammenhæng, for jeg tvivler på at Sony overhovedet er interesserede i at købe Konami. Men det er dog efterhånden en lidt åben hemmelighed at de arbejder sammen om at genoplive nogle af deres mest elskede IP'er. Så hvorfor ikke give dem et bud? Det ville give Bend, Bluepoint, Guerrilla, Housemarque, Insomniac, Naughty Dog, Santa Monica, Team Asobi og mange flere muligheden for at udvikle spil baseret på Bomberman, Castlevania, Contra, Frogger, Gradius, Metal Gear, Silent Hill, Suikoden og Zone of the Enders - igen er det IP'erne snarere end talent, men stadig.
Konami har dog ikke udvist nogen som helst form for interesse i at direkte sælge disse rettigheder videre, og samarbejdet vidner snarere om at de er villige til at låne dem ud, men fortsætte med at tjene penge på mobilversioner og særligt Pachinko-udgaver. Klassisk Konami...
Ubisoft
Nu bevæger vi oe ind på territoriet af en potentielt set banebrydende aftale, en aftale af en sådan størrelsesorden, at det bare af den grund virker uhyre usandsynligt, men igen - vi er i spekulationens land her. Ubisoft kombinerer ret stærke IP'er med masser af udviklingstalent. Ja, der er sikkert masser af deres spil du ikke kan lide, men det er svært at argumentere imod at de har stærk teknologi, populære, brede spilserier at rode rundt med og en masse studier der ved hvordan de sammensætter hits.
Og ligesom med Activision Blizzard, så har det aldrig været mere rammende at give dem et bud, end det er nu. Ligesom Acti-Blizz har Ubisoft befundet sig i en nedadgående spiral de sidste par år, og har set en masseudvandring af stærkt udviklertalent, samt en masse kontroverser og anklager om ringe arbejdsforhold. Ikke bare det, selvom at de har en stærk fremtid foran sig, så har de også et par fiaskoer i rygsækken, deriblandt Hyper Scape, samt udskydelsen af XDeviant, Ghost Recon Frontline og Heartland.
Men det betyder ikke at det ikke endnu er en skattekiste af gode serier, eksempelvis Anno, Assassin's Creed, The Crew, The Division, Far Cry, Ghost Recon, Heroes of Might and Magic, Just Dance, Prince of Persia, Rabbids, Rainbow Six, Rayman, Splinter Cell, Trackmania, Trials og Watch Dogs, samt små nye projekter som Child of Light, Grow Home, Steep og Valiant Hearts.
Capcom
Det her er en af de virksomheder, der modsat Ubisoft og Activision Blizzard, faktisk har formået for alvor at vende en synkende skude de sidste par år. Før så det ikke godt ud for Capcom, men den her mildest talt imponerende bølge af stærke udgivelser og forbrugervenlige tiltag bør roses hver eneste gang man har chancen. Rygterne om at de egentlig er til salg, eller åbne overfor forhandlinger, er ligeledes tørret ud som dug fra en skarp sol.
Det betyder ikke at det virkelig ikke kan ske. PlayStation og Capcom samarbejder i forvejen om det eksklusive Pragmata, og det lader til at de her japanske virksomheder stadig foretrækker at arbejde sammen, i stedet for med det mere internationale Microsoft - dog skal man stadig huske på at de sammen lavede Dead Rising-spil i tidernes morgen.
Igen; der er ingen tvivl om at Sony nok gerne ville have fat i Ace Attorney, Devil May Cry, Dino Crisis, Mega Man, Monster Hunter, Onimusha, Resident Evil and Street Fighter, og der er uden tvivl stærkt talent, og en solid grafikmotor i RE Engine - men er Capcom interesserede i at sælge, når de oplever markant fremgang? Nej, det tror jeg ikke.
Electronic Arts
Og så er der the big dog. Lad os så kigge nærmere på hvad der nok ville være det største køb Sony ville kunne foretage overhovedet. Det siger jeg fordi at EA uden tvivl er den udgiver på scenen (som ikke er Tencent) med mest markedsværdi, og rygterne har jo tidligere peget på at de er sårbare overfor forhandlinger. Det gælder ikke kun om de penge virksomheden er værd, men også værdien at de ressourcer de sidder på. Jo, du kan brokke dig over DICE og Bioware, men tager man lige et skridt tilbage har EA en ret vild kombination af udviklerværktøjer, synergi imellem studier, og netop stærkt talent på tværs af en række genrer.
Alene Respawn Entertainment er nok til at enhver platformindehaver ville læne sig ind, som DiCaprio, og proklamere at man nu har fået opmærksomhed. Via Titanfall 2, Star Wars Jedi: Fallen Order og Apex Legends har de bevist at de er alsidige, teknisk dygtige og utrolig robuste som studie. At Vince Zampella nu skal forsøge at dele den filosofi med EA's andre studier gør det ikke ligefrem værre.
Derudover er der hele Codemasters, EA Sports, Maxis, Motive, PopCap og ja så naturligvis DICE og Bioware. Derudover er der også en skattekiste af IP'er, der ulig nogle af de andres katalog alle er internationale, og har potentialet til at slå igennem alle steder. Vi snakker trods alt om Army of Two, Battlefield, Bejeweled, Burnout, Command & Conquer, Dead Space, Dragon Age, F1, FIFA, Madden, Mass Effect, Medal of Honor, Mirror's Edge, Need for Speed, NHL, PGA Tour, Plants vs Zombies, The Sims, Skate, SSX, Titanfall og selvfølgelig Anthem, som kunne blive fantastisk i de rigtige hænder.
Det ville dog være en ekstremt dyr handel for Sony, og nok også for dyr til at det ville kunne betale sig.
Disney
Men hvis det ikke er EA, og at de resterende ikke ville tilfredsstille konsolideringshungrende investorer, hvad kan Sony så gøre? Ja, det bringer mig til denne opinionsartikels overskrift: Hvad hvis Sony i stedet solgte PlayStation-afdelingen til en større, mere magtfuld virksomhed som Disney? Dette er ét af de scenarier som ville kunne stå ansigt til ansigt med Microsofts Activision Blizzard-køb. Sony har, trods alt, ikke Microsofts uendeligt dybe lommer, så at komme ind under Disneys vinge ville, måske, give adgang til flere ressourcer, og naturligvis Disneys egen skattekiste af IP'er.
Og ja, det er IP'erne der først virkelig danser rundt på nethinden. Disney stoler i forvejen på PlayStation Studios via deres brede Marvel-samarbejde, så de ved at der er talent der, og penge at tjene. Ikke bare det, de lader også det kommende Wolverine-spil være R-rated, og herigennem ved vi at de stoler på at PlayStation kan bruge deres IP'er på en respektfuld måde, selv hvis det clasher med deres familievenlige image.
Ikke bare det, vi snakker også Star Wars, flere Marvel-projekter, Narnia, you name it. Der er også en infrastruktur igennem Marvel, Industrial Light and Magic, Lucasarts og Pixar med en masse ekspertise og værktøjer, som uden tvivl ville komme Sony til gode.
Men så igen; til trods for alt de får, så opgiver de naturligvis også noget frihed. Disney er uhyre specifikke med hvad der får det grønne lys, og har ikke altid været lige gode mod deres spiludviklere. Ikke bare det, de har også vist en tilbøjelighed til at være sparsommelige og direkte skeptiske når det kommer til spiludvikling, noget de dog ønsker at ændre på.
Hvad fremtiden bringer vides ikke. Jo, noget kunne tyde på at enkelte studier som FromSoftware godt kunne være i kikkerten for Sony, og de vil uden tvivl blive ved med at gro deres PlayStation Studios-liste, men om hvorvidt de faktisk ønsker at lade sig købe, eller at købe en større udgiver, det vides ikke. Hvad håber du på, eller hvad tror du at smart?