Senere i dag har Valve lovet at de vil fortælle mere om fremtiden for Steam, samt at fokusset vil være på tjenestens integration i dagligstuen, hvilket unægtelig får det hele til at lyde som om vi kommer til at høre mere om den nærmest sagnomspundende Steam Box.
Hvis du aldrig har hørt om Steam Box før, er ideen at Valve vil stå for udformningen af et hardware-monster af en PC, der dog i form skal være af miniput-størrelse, sådan at den ikke vil have nogle problemer med at befinde sig mellem eventuelle forstærkere, optagere og spillekonsoller i stuen.
Ideen er at Steam Boxen vil være understøttet af en eller anden form for gratis Linux-styresystem, der både er ekstremt hardware-effektivt, men samtidigt vil betyde at der ikke skal betales ekstra for et styresystem som for eksempel Windows, hvilket i teorien skulle være med til at holde prisen på et rimeligt niveau.
Den slags giver dog naturligvis et par problemer, for Linux er milevidt fra at være ligeså understøttet af spiludviklerne som Windows, selvom Valve officielt er begyndt at understøtte platformen gennem Steam.
Det har fået mig til at overveje hvad planen frem er for Valve, og lad mig med det samme sige at alt hvad der herfra bydes på, er ren spekulation fra min side - velkommen til Thomas' Det Lyder Næsten For Godt Til At Være Sandt-time, altså.
Vi ved alle at både Sony og Microsoft er ved at gøre reklamekanonerne klar, og selvom vi kommer til at vente lidt længere på sidstnævnte herhjemme, må man forvente at det er et spørgsmål om tid, inden vi bliver skudt i sænk med reklamekampagner.
Den slags forventer jeg mig ikke fra Valve, og understøttet af det store salg som Steam nyder på PC, Mac og til dels Linux, tror jeg ikke vi skal forvente afsindige reklamekampagner fra firmaet. Uanset hvor kraftfuld Steam Box-hardwaren bliver, tror jeg i langt højere grad Valve vil lade computeren indtage stuerne lige så stille, fordi der i højere grad er tale om en computer, hvor firmaet løbende vil udskifte hardwaren for at holde den relevant i forhold til markedet.
Hvis det er meningen at Steam Box skal fungere som en Steam-afspiller, og altså nyde godt af det enorme spilbibliotek som allerede findes på servicen, skal det også blive interessant at se om Valve vil kunne sikre den eksklusive titler som vi ser på PlayStation 4 og Xbox One, samt om den slags overhovedet vil være relevant. Hvis Valve selv vælger at stå for den slags, har jeg svært ved at se dem holde et eventuelt Team Fortress 3, Portal 3 eller måske endda Half-Life 3 tids-eksklusivt, da det ville fornærme deres primære publikum på PC'en.
Men hvad med Steam Boxens rygtede Linux-styresystem og de manglende spil? Hele ideen med Steam Box skulle jo være at Valve bringe deres enorme udbud af spil direkte ind i stuen, samt lade dig tage dine allerede købte spil med dig.
Vi ved at Valve råder over utroligt dygtige folk og har for vane at rekruttere de bedste fra branchen og alverdens universiteter, samt at de i lang tid har arbejdet på at få hele løsningen til at virke. Her kommer det måske til at smage en smule for meget af science fiction og ren fantasi, men hvad nu hvis det er lykkedes udvikleren at lave en oversætter eller emulator, som effektivt kan emulere Windows-spilkode under Linux?
Om den slags overhovedet kan lade sig gøre uden at overtræde Microsoft-patenter er jeg ikke sikker på, men jeg ser ingen anden måde hvorpå Valve kan lade dig afvikle dine allerede købte Windows-spil på en Steam Box, hvis det da er meningen at Linux vitterligt skal fungere som dets styresystem.
Vi ved at afvikling af Windows allerede kan lade sig gøre fra andre styresystemer, som for eksempel Mac OS hvor Virtual Machines som Parallels kan bruges til formålet. Her skal der dog stadig bruges en original version af Windows for at få det hele til at virke.
Langt mere interessant i denne sag er dog et program som Winebottler, som tillader afvikling af Windows-programmer på en Mac, helt uden brug af en Windows-licens. Winebottler gør det godt nok program for program, men kunne Valve have udviklet en mere effektiv version af denne teknik, og kunne det blive hjertet af en fremtidig Steam Box?
Måske mere interessevækkende end hvordan den kommer til at virke, bliver også hvordan Valve har tænkt sig at markedsføre Steam Box, eller måske snarere som hvad?
Jeg forventer ikke at udvikleren selv kommer til at markedsføre den som en direkte konkurrent til PlayStation 4 eller Xbox One. Faktisk er det mest realistiske måske endda at Valve blot kommet til at stå for valget af hardware og udviklingen af softwaren, mens designet så sidenhen bliver licenseret ud til udvalgte samarbejdspartnere. Rent spekulativt kunne det dog være interessant hvis Valve stod klar med et fast, konsollignende design, der måske endda ville gøre maskineriet til en direkte konsol-konkurrent.
Det er tvivlsomt at Valve vil afsløre alt for meget i dag, og jeg forventer at de nok stadig vil gemme de helt store hemmeligheder til et senere tidspunkt, men kunne nogle af forslagene her være vejen frem for hvordan Steam kommer til at indtage stuen? Eller vil Valves satsning i stedet kun være møntet på fremtidige udgivelser, og ikke prioritere det eksisterende katalog af Steam-spil til Windows? Hvad tror I?