Dansk
Gamereactor
previews
Hunted: The Demon's Forge

Hunted: The Demons Forge

Bethesda inviterede os til London i Februar for at give os et eksklusivt kig på et hemmeligt projekt, der har været under udvikling i 2,5 år. Spillet hedder Hunted: Demon's Forge

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Skulle navnet på udviklerne, inXile entertainment, ikke sige dig noget, vil Brian Fargo og hans tidligere projekter Fallout og Baldurs Gate garanteret få klokkerne til at ringe.

En letpåklædt elverkvinde læner sig op ad en lav mur. Med jævne mellemrum rejser hun sig, og lader pilene flyve fra sin bue. Der er noget velkendt over scenen - man forventer næsten, at et muskelbundt springer ind fra siden, med en motorsav spændt på sit maskingevær.

Hunted: The Demon's Forge

Vi er dog langt fra motorsavsmassakrer i det netop annoncerede Hunted: The Demon's Forge, det er mere et spil, hvor onde troldmænd og magiske ringe hører hjemme.

Dette er en annonce:

"Vi undrede os over hvorfor ingen har lavet noget nyt med dungeon-crawl genren siden dens storhedstid og spil som Wizardry og Might and Magic. Med Hunted gør vi den relevant igen," fortæller Matthew Findley fra inXile entertainment, til en forsamlet skue af journalister, der er rejst til London for at få et glimt af Hunted.

Hunted: The Demon's Forge

Spillet som inXile viser os, har dog umiddelbart ikke meget til fælles med de nu støvede titler, som Wizardry og Might and Magic. Det foregår nemlig i tredjeperson.

Det er fra grunden lavet til at blive spillet sammen med en anden over internettet (de har specifikt fravalgt split-screen).

Dette er en annonce:

Som enten elverkvinden E'lara, eller menneskekrigeren Caddoc, skydes og slås der igennem en fantasy-verden, der ikke ligger langt fra Tolkien. De har så begge to forskellige styrker og svagheder; E'lara er bedst med buen, og Caddoc foretrækker et sværd.

Meningen er, at man samarbejder og udnytter hinandens styrker. Caddoc går i flæsket på alt der rører sig med sit sværd, og brækker næser med velplacerede hug med skjoldet, når uhyrerne kommer for tæt på. Imens holder E'lara sig i baggrunden, hvor hun med velplacerede skud sørger for, at Caddoc ikke bliver overdynget af horderne.

E'lara hopper også fra mur til mur, som vi kender det fra andre spil; komplet med et ikon på skærmen der viser hvornår du kan gemme dig bag et stykke mur. Derudover bliver kampsystemet udvidet med magi, i et fler-grenet system hvor man kan specialisere sig, og få bedre magier og evner, ved brug af specielle krystaller.

Hunted: The Demon's Forge

Udviklerne viste os et eksempel på brug af magi, hvor Caddoc brugte en form for magisk telekinese der fik en ork til at svæve oppe i luften, så E'lara kunne plaffe løs med buen på den forsvarsløse fjende.

Visse magier vil også kunne bruges på din medspiller. En magi der normalt laver en ildstorm i fjendens lejr, kan anvendes på Caddoc, der derefter tromler fjender ned med sit rødglødende sværd i et hav af flammer.

Alt dette serveres i et interface der er overraskende spartansk, når man tænker på at spillet skulle være en videreudvikling af dungeon crawl-genren.

Når monstre bliver ramt, kommer der derfor ikke små tal op der viser hvor meget skade du laver med dit våben, og der er heller ikke tal bagefter, der viser den experience det gav at dræbe monsteret.

Udviklerne har gjort meget ud af at fjerne tal, og hvad man ellers forbinder med genrer som rollespil og dungeon crawls. Måske en beslutning inXile har lavet for at gøre spillet mere tilgængeligt, men det sætter i hvert fald mere fokus på selve kampene og de to karakterer.

Hunted er dog ikke kun nedslagtninger af monstre. Ifølge Matthew Findley vil spillet have en ligeså stor fokus på at undersøge fantastiske områder sammen med en medspiller.

Det var dog ikke noget vi så meget til i den viste demonstration. De to hovedpersoner stødte på en blindgyde i en hule, hvor et stort stenansigt tonede frem i væggen. Det kom til live, som man kunne forvente, og gav kryptiske fingerpeg til hvordan spillerne kunne komme videre ved at skyde det i øjet.

Derefter fortsatte nedslagtningen af monstrøse væsner.

Det sidste, som Hunted fokuserer på for at adskille sig fra mængden, er de to hovedpersoner selv. Indtil videre har min beskrivelse af dem lydt ganske stereotyp for genren. Men det er lavet sådan af udviklerne med vilje, da det er i deres personlighed man skal finde de interessante detaljer.

Selvom Caddoc ligner en typisk Conan-buff muskelmand, er han langt mere eftertænksom end hans impulsive partner, og derudover bange for edderkopper.

E'lara, den letpåklædte elverkvinde, er den blodtørstige af de to, og typisk den, der med sin impulsive natur, lander dem i problemer. InXile forklarede det selv med, at selvom de drager på arketyper der findes indenfor fantasy-genren, bruger de dem på en måde, som vi ikke er vant til.

Hunted: The Demon's Forge

Jeg har ikke nævnt det før nu, men de to hovedpersoner snakker meget. I den forstand at de hele tiden kommenterer på omgivelser, monstrer, og hinanden - tit med en humoristisk undertone ikke ulig Uncharteds hovedpersoner. På et tidspunkt bliver de for eksempel overrasket af et typisk fantasy-monster, et gigantisk flyvende øje, hvorefter Caddoc spørger: "Tror du den så os?" E'laras svar: "Det er et stort øje - hvad tror du selv?"

Der var en ganske god kemi imellem de to helte i løbet af fremvisningen, som der også skal være, hvor de fremstod som nogen der havde været igennem meget sammen. inXile jokede sågar med at deres forhold var modeleret efter en af udviklernes ægteskab.

Spillet vil være historien om E'lara og Caddoc. Det virkede også som om at der var en større baggrundshistorie bag, hvorfor de to var taget til en hjemsøgt by for at undersøge indbyggernes forsvinden (hvilket var dér fremvisningen startede).

Selvom udviklerne fastholdte, at de har været stærkt inspireret af dungeon crawl-genren, er der ikke meget tilbage i det jeg så af Hunted. Det er grafisk og tempofyldt, og en så enkelt ting, at spillet filmisk zoomer ind på en pil, der i en sky af blod rammer en ork i øjet, kunne ikke være mere langt fra hvad jeg normalt forbinder med begrebet "dungeon crawl".

Det store spørgsmål vi mangler at få besvaret er, hvordan det er at spille - controllerne blev i hænderne på udviklerne i London. Føles det tilfredsstillende når Caddoc splitter en ork i to? Og bliver man træt i længden af at skulle holde sig i baggrunden og skyde pile af sted som E'lara?

Hen imod slutningen af fremvisningen blev der vist et glimt af en ork på størrelse med et højhus, der gik forbi i baggrunden. Jeg går ud fra at det bliver et opgør senere i spillet, men det kunne også bare være inXile der ville fremvise de store og stemningsfyldte områder, ved at sætte det i perspektiv.

Spillet låner de rigtige ting, og de cirka 2,5 år, det har været under udvikling, har givet det et lovende fundament. Men om Hunted bliver en gigant, eller bare endnu et indslag i en genre med skarp konkurrence, har vi først svar på når vi selv får controlleren i hånden.

Hunted: The Demon's Forge

Alle ovenstående billeder er fra PC-udgaven, men du kan se et enkelt billede fra Xbox 360- udgaven herunder

Hunted: The Demon's Forge

Relaterede tekster

Hunted: The Demon's ForgeScore

Hunted: The Demon's Forge

ANMELDELSE. Skrevet af Petter Hegevall - GR SE

InXile Entertainments fantasy-slasher er her endelig, og vi har brugt et par dage i selskab med E'lara og Caddoc. Holder Hunted, eller er det en skuffelse?



Indlæser mere indhold