Dansk
Gamereactor
hardware-tekster

HTC Vive Flow

HTC giver os her et muligt indblik i VR-headsettets fremtid. Men den fremtid er ikke i dag.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

HTC Vive Flow er en rigtigt god tanke; nemlig at reducere VR til et par briller, og intet andet, som man så kan have med sig, og stadig få en god og effektiv VR-oplevelse uden at skulle have et kæmpe setup, og en masse dedikeret plads kombineret med en stor PC, og noget meget dyrt udstyr.

HQ

Da jeg så HTC Vive Flow tænkte jeg; "endelig - det her er den VR-brille der giver VR det store gennembrud". Men herefter måtte jeg så desværre også konstatere at prisen enten var behæftet med en slåfejl, eller også er vi stadig meget langt fra et folkeligt gennembrud.
3.300 kroner i runde tal, hvis man køber direkte fra HTC, prisen hos de danske elektronikforhandlere er endnu højere, og blandt andet Proshop anfører det til næsten 5000 kroner. Det er en voldsom pris for 189 gram plastik og et kabel på 50 gram.

Rent hardwaremæssigt er der tale om en konstruktion baseret på Qualcomms XR1 chipset, altså 4GB RAM og 64GB ROM. Skærmen er to gange 2.1 tommer LCD'er på 1600x1600, altså 3.2K kombineret, og der er en opdateringshastighed på 75 Hz og et synsfelt på 100 grader. Jeg havde gerne set at disse tal var højere, særligt opdateringshastigheden, men da langt det meste er såkaldte "oplevelser", og meget få actionprægede spil, så gør det faktisk ikke så meget. Herudover så kan man stadig tydeligt se hver individuel pixel, og det ødelægger en ellers generelt meget omsluttende og indlevende VR-oplevelse - for det skal de trods alt have ros for at gøre godt.

HTC Vive FlowHTC Vive Flow

Opsætningen er en blandet landhandel. De rent fysiske ting er godt forklaret, hvert øje justeres selvstændigt, og de er ret behagelige at have på - men jeg oplevede at måtte tage brillerne af og på løbende, og så har jeg svært ved at forstå at WIFI er nødvendigt når det hele kører igennem telefonen alligevel. Herudover afprøvede jeg opsætningen flere gange både derhjemme og på kontoret, og oplevede desværre at sidde fast i opsætningen og måtte nulstille brillen. Eksempelvis forstår brillen ikke at man måske bruger dem inden at man har aktiveret sit Vive-abonnement, og menuen til at logge ind og administrere virkede aldrig, først sjette gang kom tastaturet op, men inden da havde jeg opgivet og gjort det via PC. Jeg forstår heller ikke at brillen skal logges på HTC når telefonen allerede er det, og de er knyttet til samme konto. Herudover går man helt ekstremt meget op i meget minutiøs gennemgang af tingene, imens mere gængse ting som eksempelvis at forlade programmer ikke bliver berørt overhovedet.

Dette er en annonce:

Lydmæssigt er de indbyggede højttalere faktisk overraskende gode, og ellers understøttes headset via Bluetooth. Der er små blæsere indbygget til at nedkøle både brillen og brugeren, og har man skruet lyden meget langt ned kan de høres, men ellers ikke. Det er faktisk ret godt lavet.

Brugsmæssigt er der et par mangler, menuerne er ikke særligt navigationsvenlige, og den indbyggede biograf havde problemer både med at finde filerne og opskaleringen, eller hvad man nu skal kalde det, og formatet var heller ikke optimalt. Det med at bruge sin telefon er heller ikke ligerem verdens bedste oplvelse, særligt da vinklingen af telefonen og dens placering i VR-verdenen i forhold til det virkelige liv ikke hænger helt sammen, hvilket gjorde at jeg den ene gang endte med at sidde meget uergonomisk med hånden. Herudover er trackingen - naturligvis - bare ikke lige så god, flydende eller naturlig som med en rigtig VR-controller, særligt ikke hvis man har en stor telefon. Herudover er listen af kompatible telefoner ikke voldsomt stor, der havde jeg faktisk regnet med et noget større udvalg.

Kigger vi på markedsføringsmaterialet, så må jeg sige at jeg er millimeter fra at sige at det trækker ned at de bruger ordet "Metaverse" - stop det, det findes ikke endnu, og Facebook forsøger i øvrigt at kontrollere navnet og konceptet. Det her er ikke Ready Player One.
Brillerne har ikke ret meget batteri indbygget, og holder kun 12-15 sekunder uden ekstern strøm, det er de heller ikke lavet til, men har man ikke en powerbank liggende, så skal man regne med at de dræner din mobiltelefon relavtivt hurtigt, selv med et 4500mAh batteri drænes et 100% opladt batteri på cirka halvanden time, godt hjulpet på vej af at mobilen jo så også er controller og skal køre softwaren. Teksten på HTC's hjemmeside snakker om fem minutters indbygget strøm der skal gøre det lettere at skifte strømkilde, men når jeg klikkede brillen af, så gik den alle gange direkte til "om 15 sekunder slukkes", på trods af at den havde siddet direkte i en oplader i længere tid og burde have opladt det interne batteri fuldt ud.

Softwaren er desværre det helt store problem. Der er et meget ringe udvalg af især "rigtige" spil, for det meste er mindre VR-oplevelser, og de er relativt hurtigt overstået også. Mit bud, og det er rent gæt, for jeg nægter at bruge 7-800 kroner af mine egne penge på at købe samtlige titler, er at man på en uge kan gennemspille stort set alt hvad der er af oplevelser og spil til Flow. Herudover er jeg nødt til igen at påpege at man hurtigt får en fornemmelse af ikke at være særligt elsket hvis man ikke har et Viveport-abonnement, og det er faktisk irriterende.
Der hører syv titler og to måneders Vive-abonnement med, men jeg har ærlig talt lidt svært ved at finde ud af hvad for nogle titler det var. Mit bud er at den ene er Boat Breeze - for jeg er ret sikker på at jeg aldrig har købt det spil.

Dette er en annonce:
HTC Vive Flow

På trods af 39 kroner om måneden i abonnement, så skal man naturligvis betale for alle spil stadigvæk, og prislaget var 18-60 kroner. Her må jeg være en sur stodder og sige "enten-eller". Man kan ikke tillade sig at afkræve folk et fast abonnement for meget små VR-oplevelser, og samtidig skulle betale for hver af dem separat oveni. Oplevelserne, selv dem der har et 4K mærkat, er på ingen måde i 4K, og ligner mere noget fra de allerførste VR-headsets. Indlevelsen er da ganske rigtigt forbløffende fin, men opløsningen er virkelig ringe, og jeg kan godt føle mig hensat til gamle CRT-fjernsyn og min første Pentium II computer. Her skal jeg måske præcisere at det ikke er opløsningen, men nok snarere pixeltætheden der er problemet, og der er sjovt nok heller ingen PPI-opgivelse på specifikationssiden.

Komforten er på alle måder i top, og selvom at det gummibelagte stel ser lidt svagt ud, så er det mere end rigeligt til at holde brillen på plads, og eneste komfortmæssige problem jeg havde var da jeg ved et uheld kom til at tænde det eksterne kamera hvor afstand og perspektiv, kombineret med grynet sort/hvid gengivelse, gør en lettere disorienteret. Men det skal siges at brillerne er udstyret med en blød pude hele vejen rundt, der både fungerer som blænder, men som også hjælper med at gøre det ekstra blødt at have på.

Så kort fortalt; Flow er som sådan en god ide, men prisen på briller, abonnement og software er helt hen i vejret når man kigger på hvad det er man får for pengene, og at det alt andet lige ikke er VR på samme niveau som en fuld HTC Vive-oplevelse. Du kan få et Oculus Quest 2 for samme penge, eller for under 3000 ekstra kan du få et fuldt HTC Cosmos-sæt. Stort set alt kan gøres godt igennem ændret prisstruktur og bedre software i brillen i Viveport systemet, så det er bare at komme i gang.

06 Gamereactor Danmark
6 / 10
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

1
HTC Vive Flow

HTC Vive Flow

HARDWARE-TEKST. Skrevet af Kim Olsen

HTC giver os her et muligt indblik i VR-headsettets fremtid. Men den fremtid er ikke i dag.



Indlæser mere indhold