Dansk
Gamereactor
previews
Homeworld 3

Homeworld 3

Rummet er koldt - men krigen er intens og på galaktisk skala.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Homeworld 3 er lige om hjørnet, og lige nu er der en "War Games" demo i gang via Steam Next Fest. Det er en mode, der kombinerer holdbaseret RTS og er inspireret af roguelike-spil. Selvom det kun er en lille del af spillet, inkluderer det en fuld tutorial, som får os til at se frem til, hvad "extensive campaign mode" dækker over.

Demoen er begrænset til kun fire baner, og man er afhængig af medspillere, som i mit tilfælde ikke altid er lige dygtige. Men man kan også vælge at spille med venner, og hvad end man opnår i demo-versionen, overføres til det fulde spil. Det er en enorm motivationsfaktor for mig.

Spillet udgives af Gearbox og udvikles af Blackbird Interactive. Det sidste spil, jeg husker fra dem, er Ship Breaker, men Homeworld må siges at være deres primære serie. Det startede oprindeligt med et spil udviklet af Relic Entertainment tilbage i 1999 og udgivet af Sierra Studios, som i min barndom var garant for kvalitetsunderholdning. Der kom i øvrigt en remaster i 2015, mener jeg. Blackbirds sidste spil var en prequel til det oprindelige spil, bare for at gøre forvirringen total. Homeworld 3 gør dog det hele mere kronologisk og foregår efter alle de andre spil. Ikke mere wibbly-wobbly, timey-wimey stuff. Til min store overraskelse er både design director, score creator og hovedforfatteren (Marin Cirulis) den samme som i det oprindelige spil, og det er ret vildt at tænke på det niveau af kontinuitet det, om ikke andet, i teorien giver.

Dette er en annonce:
Homeworld 3

Nogen vil måske brokke sig over, at spillet, på trods af at det er pænt, ikke udnytter hele det moderne grafiske potentiale ved at bruge Unreal Engine 4 i stedet for den nye version 5 - men den er altså under et år gammel, og computerspil i denne skala tager bare noget tid at lave. Spillet har i øvrigt været forsinket flere gange efterhånden, så vi håber, at vi denne gang kan holde os til den 13. maj. Når det er sagt, og det er med forbehold for, at det fulde spil er væsentligt anderledes, så er spillet ikke lige så krævende som ellers indikeret. Jeg lå konstant på over 100fps med et RTX 4080 i 4K, og det er på trods af, at der er temmelig mange bevægelige elementer på skærmen på én gang, alt kan zoome ind og ud, og kameraet kan endda flyve igennem objekter; eksempelvis asteroider har bebyggede gange, og det er enormt overvældende rent visuelt de første gange.

Selve spillet, i den meget begrænsede mode, er egentlig ganske enkelt. Man skal i en avanceret sci-fi setting der er på sin højde, men er begyndt at være nedadgående, samle ressourcer, opbygge en kampklar flåde, forske i nye og bedre enheder og overleve mod angribende fjender. Men det afgørende her er skalaen. Du har snildt 60 fly til rådighed, ikke enheder med et X-antal i hver, som man ofte er vant til, men 60 enkeltenheder, og det er bare i starten. Det med at være i rummet og bevæge sig mellem massive asteroidebælter, gigantiske fly-kirkegårde og ikke mindst kunne bruge det omgivende terræn til at gemme sig bag i bedste Star Wars-stil er ret imponerende, og det samme er de lys-, skygge- og støveffekter, der opstår.

Homeworld 3
Dette er en annonce:

For at gøre tingene lidt nemmere er der kun en ressource at holde øje med, og indsamlingen af den slags er, om ikke fuldt automatiseret, så tæt på. Har man spillet meget C&C, vil man kunne genkende logikken og tilgangen. Og det er nok en god idé, for den militære del kræver, at man giver sin fulde opmærksomhed, men det at bevæge sig i tre dimensioner er bare enormt anderledes end hvad man ofte er vant til, og det kræver noget tilvænning. Hertil kommer, at man efter at være imponeret over skalaen, detaljerne og lysbaserede reflektioner, indser at der er kæmpe forskel på våbentypers fysik, også indser at brug af terræn er essentielt for at overleve og overrumple fjenden. Der er ret meget mikromanagement involveret, og her kommer så mit eneste kritikpunkt oven på en ellers god tutorial, og det er at "cancel move" og fri kamerastyring begge er bundet til højre museknap som standard, og det giver bare rigtigt mange problemer i kritiske situationer - hvilket man først indser efter et par spil.

Men kunne jeg finde på at spille dette nu, hvor kampagnen reelt er ukendt? Ja, det kunne jeg faktisk godt. Men jeg håber virkelig, at Blackbird fastholder, at kommende DLC er rettet mod co-op, og at man derfor kan nyde single player uden nogensinde at købe ekstra indhold, men co-op har samtidig den fordel, at man virkeligt får fornemmelsen af at være en blandt mange flådeansvarlige, der forsøger at bevare civilisationen.

HQ

Relaterede tekster

0
Homeworld 3

Homeworld 3

PREVIEW. Skrevet af Kim Olsen

Rummet er koldt - men krigen er intens og på galaktisk skala.



Indlæser mere indhold