Hi-Fi Rush

Hi-Fi Rush

Palle har hastet sig igennem Tango Gameworks' overraskende nye spil.

På Developer_Direct showcasen onsdag aften, gav Microsoft detaljerede updates på deres kommende spil som Forza Motorsport, Minecraft Legends og Redfall. Og så annoncerede de det nye spil fra Tango Gameworks, Hi-Fi Rush - og kunne på samme tid meddele, at det var tilgængeligt samme aften på Microsoft Store og på Game Pass. Jeg er vild med disse udgivelser, der kommer ud af det blå!

Manden bag Tango Gameworks er japanske Shinji Mikami og måske siger navnet dig noget, da han var manden bag det første Resident Evil og bag andre spil som Dino Crisis, Devil May Cry og Vanquish. Han står nu i spidsen for hans eget studie i Tokyo, nemlig Tango Gameworks, som har stået bag horrorspillene i Evil Within-serien og det overnaturlige og mystiske Ghostwire: Tokyo. Nu er de tilbage med det sprudlende og meget anderledes Hi-Fi Rush.

Hi-Fi Rush er et rytmebaseret 3D action-eventyr, hvor man tager rollen som wannabe-rockstjernen Chai, han har tilmeldt sig Project Armstrong, et projekt hvor ens krop kan blive mekanisk opdateret, så man "bliver et bedre menneske" som mega-virksomheden Vandelay, der står bag Project Armstrong, påstår. For den lidt smarte Chai, er det nok drømmen om hurtigere at blive en rockstjerne, der trækker her.

Hi-Fi Rush
Hi-Fi RushHi-Fi RushHi-Fi RushHi-Fi Rush

Ved et uheld, bliver Chai dog offer for et virksomhedseksperiment, som ender med, at han får hans egen musikafspiller indopereret i hans hjerte, og han bliver udstyret med en mekanisk arm. Der går ikke længe, inden det går op for ham, at der sker mystiske ting inde i Vandelay mega-korporationen. Man tager nu, sammen med blandt andre robotkatten 808, pigen Peppermint og udvikleren Macaron, kampen op med robotter og droner og det hele hele skal gøres i takt til musikken.

Man har som udgangspunkt to typer af angreb; et hurtigt og let angreb og et langsommere men også kraftige angreb, hvor sidstnævnte kun kan udføres på hvert andet beat. Begge angreb, men også ens undvigemanøvre, er bundet op på rytmen i musikken og selv om for eksempel ens hurtige angreb kan udføres på hvert beat, kan man eksperimentere med at udføre det på hvert andet beat eller skiftevis på hvert og hvert andet beat - og på den måde lave forskellige kombinationer og angrebstyper.

Som man måske kan forestille sig, så bliver kampene meget rytmiske, og det er virkelig fedt når det går op i en højere enhed. I andre lignende spil har jeg før oplevet, at kampsystemet bliver lidt begrænset af, at det SKAL følge rytmen i spillet, og derfor virker det som om, at ens angreb kan blive lidt "forsinkede", hvis man kommer til at udføre dem lidt off-beat. Det er ikke tilfældet her, for man kan godt angribe off-beat, det er bare ikke så effektivt. Så er man ikke god til rytmespil, eller gider man dem bare ikke, skal man ikke lade sig skræmme af Hi-Fi Rush af den grund - der er dog visse sektioner, hvor man er tvunget til at følge beatet, for eksempel for at smadre en væg eller nedkæmpe en speciel kampdrone.

Hi-Fi Rush er et virkelig sprudlende og veloplagt spil. Uden at spillene i øvrigt kan sammenlignes, får jeg lidt Sunset Overdrive- og også lidt Jet Set Radio-vibes fra Hi-Fi Rush og det er bestemt kun positivt. Det låner mekanikker fra dansespil og indbygger dem i et 3D action-eventyr og gør det med stor succes. Det har et godt flow, og når man lige får de forskellige rytme-mekanikker ind under huden, så flyder det afsted, og det spiller ganske godt. Ved at smelte genrer sammen på den her måde, kunne man frygte at det hverken var et godt action-eventyr eller et godt rytmespil - men Hi-Fi Rush er i hjertet et action-eventyr, med en god snert af rytme-baserede mekanikker - og det fungerer rigtig fint.

Hi-Fi Rush

I et spil af denne type, er musikken naturligvis meget vigtig. Soundtracket består af numre fra både rigtige bands som blandt andre The Prodigy (Invaders Must Die), Nine Inch Nails (The Perfect Drug og 1,000,000) og The Black Keys (Lonely Boy) samt numre fra Tangos egne musikere, og fælles for dem alle er, at de passer rigtig godt ind i spillet, på grund af deres tydelige og klare rytmer. Et lille godt råd herfra; spil Hi-Fi Rush med et godt headset.

Den grafiske side er virkelig flot, og noget helt andet end hvad vi tidligere har set fra Tango Gameworks. Grafikken ligner en tegneserie i bevægelse, komplet med "POW!", BOOM!" og "SLAM!" effekter ind over, og Chais animationer er flydende og flotte. Alt i omgivelserne (for eksempel riste i gulvet, striber på væggene og retningspile på skilte) hopper og pulserer i takt til musikken, platforme kommer frem i takt til musikken, elevatorer bevæger sig i takt til musikken og ja, selv fjenderne bevæger sig, og angriber, i takt til musikken. Det er en fornøjelse at se på, og stor credit må gå til designerne af det her spil - det er virkelig gennemført.

Selv om man løbende får adgang til nye moves og nye angrebsteknikker, og at spillet krydres med side-scrollende og on-rails passager ind imellem, bliver det hele måske en smule ensformigt undervejs. Der er ikke den store variation. Derudover er det temmelig lineært, og ud over at finkæmme omgivelserne for tandhjul (der fungerer som spillets valuta til køb af nye moves og angreb) og andre gemte ting, er der ikke så meget at give sig til udenfor selve missionerne. Når det er sagt, så er det ganske rart med et fokuseret spil, der ikke smider sidemissioner og alle mulige spøjse mekanikker efter spilleren hele tiden - den her slags spil ser vi ikke mange af længere. Lidt variation havde dog klædt spillet.

Når alt kommer til alt, så er Hi-Fi Rush et ganske underholdende spil, der sprudler og det er svært ikke at smile, når man spiller det. Det er ganske imponerende hvordan Tango Gameworks har formået at holde det her spil hemmeligt (indtil et par dage før annonceringen og udgivelsen i hvert fald), og hvordan de formår, at gå fra langsomme og moody horrorspil som Evil Within til sprudlende og farverig rytme-baseret tegneserie-action.

Hi-Fi Rush er et veloplagt og, i sin kerne, et simpelt action-eventyr, men spillets stil, humor og sprudlende personlighed smitter af og det er ikke svært at holde af det her spil. Det kommer med en klar anbefaling herfra, og har du ikke Game Pass, skal du blot slippe 229 kr. for Hi-Fi Rush på Microsoft Store - og det er en fremragende pris for det her underholdende spil.

8 / 10
+
Virkelig gennemført og flot grafik, rytmisk kampsystem med et godt flow, godt soundtrack, sjovt at spille, virkelig stærkt prissat.