
Fra det øjeblik hvor udvikleren 10 Chambers Collective afslørede GTFO, et kooperativt action-gyserspil på PC, så blev der med det samme draget paralleler til andre, lignende spil som Payday 2 og Left 4 Dead, og nu hvor spillet endelig er ankommet i Early Acccess, så er det endelig tid til at finde ud af om hvorvidt disse paralleler er korrekte. Derfor samlede vi et hold på fire mand, som kræves for at spille spillet, og undersøgte de dunkler gange i det gigantiske underjordiske kompleks, som spillet foregår i. Vi kan allerede nu bekræfte, at det her er en helt særligt oplevelse, som godt nok minder om de ovenstående spil, men som også har sin helt egen identitet.
Eksempelvis, hvis du begiver dig ind i GTFO og forventer bølger af zombier, som i Left 4 Dead, så bliver du ganske overrasket, for det er ikke sådan at udvikleren har positioneret spillet. Det her er både langt mere udfordrende, men det er også langt mere taktisk, der kræver ret præcis kooperativ strategi holdkammeraterne imellem, hvis I skal have nogen chance for at overleve. I har begrænset ammunition, omgivelserne er mørke og der er glubske fjender rundt om hvert et hjørne.
Spillet er struktueret omkring et gigantisk underjordisk laboratorie, hvor udvikleren løbende åbner for nye baner, og lukker ned for andre. I Rundown, som er den del af spillet der er åbent lige nu, kæmper du dig ned igennem komplekset, hvor banerne bliver sværere og sværere hele tiden. Det er nærmest garanteret at du dør med det samme i den første bane, da du lige skal orientere dig, men med tiden får du styr på dit hold, og derefter handler det mere om at lære hinanden at kende, samt hvad man kan forvente af sine holdkammerater, når det hele går galt - som det vil gøre.
Én af de ting du må og skal have styr på er dine forskellige gadgets, og disse giver dig ikke bare flere mekanikker at lege med, det er også en af måderne hvorpå 10 Chambers tvinger dit hold til at samarbejde. Hver eneste holdkammerat har nemlig et bestemt stykke grej, som skal bruges i specifikke situationer. Én har måske miner, der kan sætte på diverse døre, og en anden har en lille turret, der kan hjælpe med ekstra beskydning i intense situationer. Hver eneste karakter har en særlig rolle, og her kræves det at du og dine holdkammerater bruger dem korrekt, og finder en balance, for ellers dør I, og I dør hurtigt.
En bane starter typisk med at afsøge dele af området for at finde grej der kan hjælpe jer fremadrettet, såsom lyskilder (ligesom glowsticks), ammunition og eksplosiver. Det er dog afgørende at være meget forsigtigt med alt det du finder, for laver I for meget larm, eller bruger en forstærket lommelygte i det forkerte rum, så har I et helvede foran jer.
Derfor kræver det at bevæge sig fra rum til rum, og finde alt det nødvendige grej der skal til for at overleve senere, at I koordinere som et hold, og har meget præcis kommunikation. I andre spil kan du måske snakke om dagligdagen, men her skal alle være fokuserede. Er man uopmærksom kan man eksempelvis løbe ind i en Roamer, der tilkalder andre monstre til jeres position i løbet af få sekunder. Man skal holde sammen, lægge en plan, bruge en Scanner til at tagge fjenderne og snige sig langsomt afsted.
Monstrene i disse dunkle grotter lægger mærke til både bevægelser og lys, så det kan være udfordrende at snegle sig forbi, og det er narturligvis afgørende at du slukker din lommelygte, hvis dit hold skal forblive uset. Vend dig derfor allerede til at høre; "go... STOP... go... stop". Men det betyder samtidig at alle på holdet er bevidste om risikoen ved at blive opdaget på det forkerte tidspunkt, og det der med at der er konsekvenser gør at underholdningsværdien stiger markant. Det er svært at lave en kooperativ gyseroplevelse, men det her er både uhyggeligt, og det er det fordi I alle er bevidste om de fare der lurer lige om hjørnet.
10 Chambers Collective skal derfor have ros for at skabe så effektiv en atmosfære. De sorte dunkle grotter, de mørke laboratorier, de store åbne lokaler. Alle ser de ganske flotte ud, særligt når der kun sporadiske er lyskilder såsom lommelygter, og der er desuden en tåget dis rundt omkring i hver eneste bane. Manglen på reel sigtarbeh forøger usikkerheden, og dermed også intensiteten.
Hvis du dør, så bliver der sat punktum med et gigantisk skrig. Det her altså lige så meget en gedigen gyseroplevelse, som en kooperativ action-oplevelse, og du føler dig konstant sårbar, og én fejl kan betyde den visse død for jer alle. Samme ros kan man give lyddesignet, for spillets brug af distancebaserede lydmodeller gør at ekkoerne fra monstrenes klikken, eller et enkelt dryp fra loftet ned i en pyt på gulvet giver genklang.
Der er naturligvis en række problematikker her, der er det primære der trækker ned i det samlede billede, såsom pop-in, manglende teksturer og små tekniske fejl, men samlet set præsterer spillet også fra et teknisk synspunkt, og når det gjaldt, så gav spillet os en ret imponerende og balanceret oplevelse, og det til trods for at 10 Chambers slet ikke er færdige med at finpudse.
Der kommer konstant flere baner til, men de kommer allesammen til at have det til fælles, at de ikke understøtter matchmaking, og det er absolut nødvendigt at være fire mand klar med tydelig kommunikationskanal imellem dem for at kunne gennemføre bare én bane. Det her en uhyre dedikeret og "smal" oplevelse, og det sætter vi virkelig pris på, og hvis det her er starten på vores eventyr med GTFO, så glæder vi os til at se hvorhen 10 Chambers leder os hen.