Bethesda kan ikke ligefrem kaldes pionerer i forhold til at skabe realistiske, livstro karaktermodeller. Mange havde håbet, at deres seneste spil, Starfield, ville byde på mere levende karakterer, men desværre er mange animationer ikke super overbevisende. Nu har vi endelig en forklaring på, hvorfor det er tilfældet, eller i hvert fald en teori fra Delaney King, som har arbejdet på spil såsom Dragon Age og God of War. Hun forklarer, at forskellige ansigtsmuskler ikke kontraherer, hvilket bidrager til de livløse og "falske" smil, mange karakterer møder dig med. Hun refererer også til András Arató (fra memet Hide the Pain Harold) for at uddybe sin teori. I en
tråd på X viser hun eksempler på billeder og refererer blandt andet til, hvordan orbicularis oculi-musklen ikke kontraherer som den bør, hvilket bidrager til karakterernes falske smil.
Men King forsøger ikke at sable Bethesda ned, hun forklarer, at ansigter generelt er meget svære at lave overbevisende: "Faces are hard. A bunch of people across several departments have to coordinate and have the money and time to do it right. And the odds of them all knowing both human facial anatomy, expressions and visual communication queues isn't high."