Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Halo Infinite

Halo Infinite Multiplayer

Magnus har kastet sig frådende over Halo Infinite Multiplayer, og er nu klar med en foreløbig dom.

Som med så meget andet, så var der adskillige insidere der forudså, at Halo Infinites adskilte free-to-play multiplayer-komponent ville ankomme under Microsofts 20 års jubilæums livestream for Xbox (som også er Halo-seriens jubilæum). Det skete altså, dog kun i beta-format, selvom al det planlagte indhold ved lanceringsdagen er til stede her i dag.

Beslutningen at opdele Halo Infinite-oplevelsen i to, og kreere en slags free-to-play live service ud af multiplayer-delen har været kontroversiel fra start af, men det lod dog til at 343 Industries, lidt efter lidt, fik overbevist om at de denne gang havde styr på det via nogle ganske fremragende trailere og gameplay-gennemgang. Og naturligvis inviterede de også offentligheden til at teste spillet via de adskillige Tech Previews.

Det er en lidt lang, drøj måde at sige; det er pres på for 343 denne gang. Halo-seriens ry skal restaureres, og serien skal kastes tilbage ind i rampelyset, og mænge sig med de absolut største spilserier i verden. Hverken Halo 4 eller Halo 5: Guardians formåede at cementere studiet som værdige kustoder af Halo-universet, og med et berygtet skyhøjt produktionsbudget og en proprietær grafikmotor i ryggen, så skal den sidde i skabet.

Halo Infinite

Jeg har brugt over en uge på at omslutte mig selv fuldstændig i Halo Infinite Multiplayer. Jeg har kastet mig hovedkuls ind i Big Team Battle, jeg har ladet mig gå på at den sløve progression, og jeg har da også dyppet tæerne i den første Fracture ved navn Tenrai, og fået min samurai armor. Jeg har også været en del af de tidligere Tech Previews, så jeg føler mig relativt godt klædt på til at fælde en dom over hvad det er vi har at gøre med nu og i den nærmeste fremtid frem imod Sæson 2-lanceringen efter maj 2022.

Halo Infinites multiplayer-oplevelse er opdelt i to centrale dele; Big Team Battle og alle de resterende modes, der for det meste er 4v4, og som udkæmpes på mindre udgaver af de samme baner. Big Team Battle er, for mange, hovednavnet, og her skal 24 spillere, fordelt på to hold af 12, tonse i hovedet på hinanden, og navigere ret store maps med køretøjer og fly for at besejre modstanderne. Centralt er Capture the Flag, og det er også her at Big Team Battle fungerer bedst. Her har du alle Halo-karakteristika samlet ét sted - bevægelsesfrihed, et utal af våben og strategier, stramt holdsamarbejde og masser af køretøjer. Det fungerer glimrende, og rammer den noget nær perfekte balance mellem stor åbne vidder, og det mere strømlinede, hvor den enkeltes spillers evner fordeles. Der er en lille håndfuld maps til Big Team Battle, hvoraf det som algoritmen primært har givet mig er Fragmentation, som jeg må sige er klassisk Halo på alle måder, og det er tydeligt at 343 har lidt bedre greb om hvad deres konkrete vision for serien er i den her omgang. Det hele har, på en eller anden måde, lidt mere identitet. Det skal dog siges, at Big Team Battle ikke fremstår nær lige så stærkt i eksempelvis Slayer, hvor hele konceptet om den større slagmark, og det forøgede fokus på samarbejde går tabt. Du mister den stramme, strømlinede arena, og får ikke meget igen. Det er ret tydeligt, at den her mode klarer sig markant bedre, når spillet tvinger en til at fokuserer ét centralt sted, som et Capture Point, et flag, eller lignende.

Det er muligt at indsætte filtre, som naturligvis gør at du kan undgå specifikke kombinationer af maps og modes. Og det er faktisk fint, for det er ikke alle maps og modes der fungerer lige godt sammen. Eksempelvis er vil du, igennem den tilfældigt genererede Quick Match-mulighed, ofte spille Slayer på lidt for store maps, der tydeligvis er designet til mere holdbaserede, samarbejdsorienterede modes. Det er ikke ligefrem intuitivt at sammensætte disse filtre, men det er dog muligt, men måske skulle det være tilgængeligt helt fra hovedmenuen?

Halo Infinite

Brugerfladen er, ligesom i Tech Previews, noget der tydeligvis har ladet sig inspirere af Destiny (som sjovt nok har ladet sig inspirere af Halo), og alt lige fra farver, til UI-elementer og sågar stemmen på The Announcer, minder en om Bungies anden skydespilsserie. Det er så sandelig ikke nogen kritik, for Crucible er netop det der har konsekvent har fungeret bedst igennem årene. Det hele er ret lækkert designet, strømline sammensat og har fungeret upåklageligt i løbet af mine 12-15 timer i selskab med multiplayer-delen.

Der findes også masser af personificering rent visuelt, og du kan redigere i dit emblem, forskellige dele af din rustning, lave skins på enkelte våben og meget, meget mere. Der er al mulighed for spillere at designe personlige Spartans, men det kan man vist også tillade sig at forvente. Naturligvis er der en butik, naturligvis er der en valuta, naturligvis er der Limited Time Offers. Men det gør nu ikke så forfærdeligt meget, og når nu Halo-oplevelsen er så situationsbestemt uden reelle loadouts, men hvor man skal gøre godt med det man finder, så synes monetarisering af skins og æstetik ikke at være så grel. Og det er jo også gratis, som også har noget at skulle have sagt.

Ja, det hele er som sagt free-to-play, og derfor kan man ikke tillade sig at blive lige så sur over implementeringen og brugen af mikrotransaktioner. De er her, mest i form af en central valuta, som kan bruges til at skippe niveauer i spillets Battle Pass. Først og fremmest er det værd at slå fast, at spillet både er mindre og mere belønnende end konkurrerende titler. Det er eksempelvis værd at rose 343 for at give spillerne et Battle Pass, uden at dette koster mere. Du låser løbende op for nye visuelle tilføjelser bare ved at spille, og du kan sågar ramme nogle ret fede skins til våben, køretøjer og karakter uden at betale en krone.

Men samtidig med det har 343 truffet den lidt bizarre beslutning, at det at stige i level i det Battle Pass, kun sker ved at gennemføre Daily Rewards, altså er der ingen fast XP-sats for hver gennemført kamp. Eller jo, du får 50XP, som vitterligt er intet særligt efter lidt spilletid. Det er et grelt system, der gør at man for alvor skal kæmpe for hvert eneste level. Det er ikke helt åndssvagt, da du som spiller fokuserer på specifikke Challenges med henblik på at få XP, så det kan være at du for en stund bruger Grappleshot ekstra meget, eller går efter Assists oftere, eller spillere mere Big Team Battle. Man kan så disktutere hvor hensigtsmæssigt det er, at spillerne skal lade sig diktere at deres Challenges, i stedet for at stige i level af at spille på den måde de har lyst. Som det er nu går det hele lidt for langsomt, og selv med et Premium Battle Pass, som man betaler cirka 100 kroner for, så bør tempoet alligevel sættes lidt op. Særligt med Big Team Battle er det hele lidt ubalanceret, da man ikke får mere XP igennem sine gennemførte Daily Rewards og Challenges, eller om ikke andet ikke meget mere, og det tager meget længere at gennemføre en kamp her.

Den første Fracture, Tenrai, byder på et helt separat Battle Pass, hvor levels kun kan opnås ved at gennemføre specifikke Tenrai Challenges. De ankommer lidt hulter til bulter idet eksisterende gennemførte Challenges fra almindelig multiplayer "gør plads" til dem, og det er ikke noget synderligt intuitivt system. Der er meget arbejde for 343 her, men pointen er at Tenrai også tilføjer en helt ny mode, Fiesta, hvor du altid spawner med et nyt sæt våben. Det er direkte glimrende, et komplet kaos er Energy Swords, Battle Rifles, den frygtede hammer og alt derimellem. Det er nærmest igennem Fiesta at jeg har haft det sjovest, og selvom det ikke ligefrem er nogen stor tilføjelse, så er det altså skægt.

Jeg håber dog at 343 når at få så meget feedback her, at de laver XP-systemet lidt om, så der er en mere latent udvikling i ens level, hvor man får langt mere fast XP fra at gennemføre kampe. Det tog mig seks maps at stige fra level 1-2 - og ens Battle Pass er på mange levels, og vi bliver nødt til at antage at mængden af krævet XP stiger eksponentielt. Det kræver dog kun en lille afbalancering, og det tager ikke meget fra, i sidste ende, at spillet føles direkte glimrende at spille.

Ja, for der er en rytme i Halo Infinite multiplayer der næsten ikke er at finde noget andet sted. Jo, spillet står på skuldrene af andre, lignende oplevelser, og ikke mindst tidligere Halo-spil, og nogle vil måske mene at der ikke er "nok" mekanikker, at benytte sig af. Men når det hele glider, når det hele spiller, så er der rytme, en rytme der opstår gennem manøvrerbar bevægelighed, tilfredsstillende våben, detaljerige baner og storslået balancering.

Halo Infinite

Samtlige 10 baner byder mange taktiske overvejelser, og er nærmest perfekt udformet til et utal af forskellige strategier. Kollektionen af våben er mangfoldig og spændende, og jeg har haft faser hvor jeg ikke kunne få nok af Plasma Pistol, eller gik efter headshots med S7-riflen. Hvert eneste af de her våben har vægt, og en specifik brug. Baner og våben udgør tilsammen en nærmest komisk velafbalanceret spiloplevelse, der både appellerer til den mere tilforladelige casual, og til den hårdkogte entusiast, der ønsker at bevise sig selv på slagmarken. Det er virkelig sjældent at man ser et spil ramme den balance, men det sker altså her.

Det hele ser til og med fantastisk ud i Slipspace-grafikmotoren, der renderer i høj detaljegrad, men uden at ofre silkeblød billedhastighed og stabilitet. Kombiner det med den førnævnte balancering, 10 ret fede maps og alle de klassiske modes man kender, som Capture the Flag og Oddball.

Presset har været på 343, uden tvivl. Men samtidig føler jeg mig ret godt klædt på til at slå fast, at Halo Infinite Multiplayer er en triumf. Nej, hele suiten er ikke perfekt, og 343 skal først og fremmest arbejde med progressionen, så hele oplevelsen føles en tand mere belønnende, men udover det så er gameplayet strømlinet, grafikken er glimrende, musikken og reallyden buldrer deruaf, og der er både nok maps, modes og våben til at sikre sjov og ballade (og frustration) helt frem til maj 2022, hvor vi igen kigger nærmere på hele oplevelsen.

Velkommen tilbage Halo. Vel mødt.

9 / 10
      +