Dansk
Gamereactor
previews
Halo 5: Guardians

Halo 5: Guardians - Gamescom-indtryk

Det er ikke kun multiplayer-delen der udgør et ordentligt Halo-spil. Vi tager et kig på Guardians' historie.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Vi vidste i forvejen, at Halo 5's kampagne ville sammenkoble to distinkte og parallele historier, siden Spartan Locke og Master Chief hver især leder et firemandshold, da dette kapitel i serien læner sig heftigt op ad kooperativt spil. Men nu hvor E3 gav os meget information om Locke og hans hold, i en meget filmisk sekvens senere i kampagnen, sørgede 343 Industries for at give os et glimt af klassisk Halo, under en lukket demonstration ved Gamescom.

Udvikleren kontrollerede Master Chief, og blev samtidig bakket op af hans trio af Spartan-kompagnonger, da de stormede et Oni-forskningscenter, der var gemt dybt i et asteroidebælte, for at hente vigtig information. Det er den anden mission i spillet, og den hedder ganske enkelt "Blue Team", og føles som en hektisk introduktionsbane, med et lille nik i retning af Halo 2's åbning.

Blue Team kommer ind i den Covenant-befængte station, ved at smadre det gigantiske udkigsvindue, og bruger derefter stabilitetsraketterne i deres Spartan-dragter til at holde sig svævende i luften, alt imens horder af aliens bliver suget ud i rummet. De store metalskodder lukker i med et brag, os så begynder vi. Det er en lækker filmisk introduktion, og den munder ud i en dunkel og forsigtig udforskning af det nu stille forskningscenter, indtil de når det rum, hvor de kan genoprette strømmen i bygningen. Vi stealth-dræber Grunts fra skyggerne på vejen, og knuser hurtigt Jackals og forskellige Elites uden problemer, ved at benytte overraskelsesmomentet. Rummene virker større denne gang, og det er også nødvendigt, for at kunne holde til de ekstra spillere.

Dette er en annonce:

Når man spiller single-player som 343i gør her, ser vi John-117 i komplet kommando-mode, en ensom helt der denne gang skal give ordrer og lede sit hold, ved at designere sine underordnede med forskellige kontekstuelle brug af enkelte knap-tryk på controlleren. Når ordrerne er uddelt, er Blue Team hurtige til at reagere. Elite-skjold bliver hurtigt revet ned ved at fordoble ildkraften, og efterlader Master Chief med nådestødet, i stedet for at skulle jonglere med forskellige våben. Der er et klart fokus på vertikalitet i én af sekvenserne, hvor Master Chief bevæger sig opad for at bruge en sniper-riffel fra et udsigtstårn, alt imens Blue Team går fjenderne i møde nedenunder. Snart er han dog tilbage i kampens hede, og tester den nye UNSC Hydra Launcher, en ny granatkaster.

HQ
Halo 5: GuardiansHalo 5: Guardians

De største ændringer sker i Spartan-soldaternes evner, og hver af disse har deres egne fordele og ulemper, så du kan ikke spam-to-win. Det frontale Spartan Charge kræver at du sprinter i nogle sekunder før den aktiverer, men så snart du bruger evnen, smadrer du direkte ind i fjenden, og sender ham på en lang flyvetur. Ground-Pound kræver nogle få sekunders svævning for at virke, og dette efterlader dig muligvis åben overfor fjendtlig beskydning. Spartan Dash kan få dig ud af svære situationer hurtigt, men skal genoplades i noget tid derefter. Spillet opfordrer dig til at indoperere en varieret strategi, hvor flere evner bruges sammen, for at skabe et bedre flow.

Dette er en annonce:

Det er en meget lille forsmag på, hvad vi endnu har i vente, og det ender i en fantastisk afslutning, hvor en filmisk sekvens hvor Master Chief ser den afdøde Cortana tale til ham, og nævner i denne forbindelse "the reclamation". Herefter ses en Forerunner-lignende skygge hive sig selv op ad jorden. Denne vision er højst sandsynligt den gnist, der får Master Chief og hans hold til at gå AWOL, og begive sig ud i galaksen. Selvom hans tilstedeværelse er forbundet med en række tragiske begivenheder i tidligere spil, føles det stadig lidt langt ude, at UNSC sender et dræberhold efter deres mest dekorerede og ærede helt og redningsmand, men vi håber på at der er mere bag denne beslutning, når vi fat på spillet senere på året.

Afslutningsvis fortalte 343i lidt om inkluderingen af nye fjendetyper, nye evner for hver Spartan og at multiplayer vil have 20 baner ved udgivelsen. Derudover vil der udkomme yderligere 15 baner i løbet af de første 8 måneder efter udgivelsen, og de vil alle være gratis. Med det største cast serien nogensinde har set, og en kampagne der gerne skulle være 4 gange størrelsen af Halo 4, er 343i sandelig ambitiøse med Halo 5: Guardians. Lad os se hvad det hele bliver til, når spillet udkommer til oktober.

Halo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: Guardians
Halo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: Guardians

Relaterede tekster

Halo 5: GuardiansScore

Halo 5: Guardians

ANMELDELSE. Skrevet af Sebastian R. Sørensen

En af årets mest ventede spiltitler lander meget snart, og vi har sendt Sebastian i forvejen for at kæmpe i Halo-universet. Han er netop kommet tilbage, med et vildt udtryk i øjnene og alvorlig kløen i skribentfingrene.

0
Esport: Envy vender tilbage til Halo

Esport: Envy vender tilbage til Halo

ESPORTS. Skrevet af Carl Nielsen

Esports organisationen Envy har annonceret, at de vender tilbage til kompetetiv Halo. I den overraskende afsløring, kunne Envy også præsentere fire spillere der bliver...



Indlæser mere indhold