Halo 2

Halo 2

Master Chief rammer PC'en for anden gang, forsinket og forældet, men kan det tidløse og elskede gameplay alligevel sejre? Jesper har fundet musen frem...

Det er lige omtrent to og et halvt år siden, jeg drog ud til Microsofts danske hovedkvarter for at lægge mine svedige, klamre hænder på Xbox'ens overdimensionerede kontroller og spillede mig igennem Halo 2. Det var en dag, jeg længe havde glædet mig til, da minderne fra det oprindelige spil stadig sad påklistret i min hukommelse, og jeg håbede inderligt, at efterfølgeren ville bjergtage mig på samme facon - hvilket forklarede mine hænders tilstand. Heldigvis gik jeg derfra med en meget behagelig fornemmelse, og endte med at måtte fravriste den perfekte karakter i en af mine første anmeldelser hos Gamereactor.

Dette skabte naturligvis en masse kontrovers, som en karakter af denne format normalt gør, men den største splid forekom i mig selv. Havde jeg ikke været hård nok? Skulle jeg have kigget det mere efter i bedene? Og havde jeg virkelig nydt oplevelsen ligeså meget som originalen? Ja, jeg kan faktisk stadig tænke over det den dag i dag, og derfor blev jeg enormt lettet over udsigten til at skulle anmelde Halo 2 til PC. Dette var chancen for atter at vurdere denne storsællert, og endelig komme mine bekymringer til livs.

At Xbox'ens bedst sælgende spil skulle komme til PC, overrasker vel de færreste, ikke mindst udvikleren Bungies beslutsomhed taget i betragtning, men at det udelukkende blev spilbart på Windows Vista, kom bag på de fleste. Det kommer unægtelig til at fremstå som, at Microsoft bruger et af sine mest dyrebare navne, til både at skubbe deres nye styresystem frem sammen overførslen af Xbox Live til PC'en, som Halo 2 bliver den første titel at kunne tilbyde. Og dermed følger også risikoen af et hastearbejde, som egentlig ikke har så meget at tilbyde.

Heldigvis for os alle er Bungie en udvikler med en masse ære, og ikke mindst magt inden for Microsofts vægge, og Halo 2 på Vista virker aldrig som et direkte sløset produkt. Spillet beholder sit simple og rene interface fra konsolverdenen, og det er tydeligt at se, at spillet ønsker man tilslutter sin Xbox 360-kontroller - ikke mindst fordi menuerne er præget af de genkendelige A og B knapper. Men benytter man den traditionelle styring af skydespil på en PC, er Halo 2 bestemt også muligt at styre uden brug af andet udstyr, selvom enkelte problemer kan skinne igennem. Her er det især brugen af dual-wielding, som fordeles på musens to knapper, der kan være en anelse svært at tilvænne sig. Det er naturligvis kun et spørgsmål om tid, men det føles ikke fuldstændigt intuitivt, og efter de timer jeg hidtil har brugt i selskab med Master Chief på computeren, foretrækker jeg stadig Xbox 360-kontrolleren.

Dette er dog kun petitesser set i forhold til det bundsolide og ikke mindst underholdende gameplay, der følger med Halo 2 til PC'en. Spillet kører upåklageligt, og især dets singleplayer er fuldstændig intakt. Hvis man forventer en helt ny oplevelse, bliver man gevaldigt skuffet, men til dem, der endnu ikke har hoppet på denne rutschebanetur, I kan godt forberede jer på et gevaldigt sus. Det er et spil propfyldt med masser af action, både i stor skala med destruktive køretøjer og fjender i hobetal, samt mere intime øjeblikke i snævre korridorer.

Den største nedtur ved oplevelsen i dag - for det er vel det bedste ord at bruge - er den forældede tekniske side. Især på det grafiske plan får man et splittet indtryk, for selvom det stadig kan være flot og prangende visse steder, så er der kommet mange ridser i lakken gennem de seneste par år, og Bungies forsøg på at sprænge Xbox'ens grafiske rammer, har vist sig ikke altid at ældes godt. Lyden hives heldigvis godt og grundigt op af den fabelagtige musik og bredt favnende kamp-dialog, der trods alt giver spillet et mere menneskeligt aspekt end så mange andre skydespil.

De grafiske problemer giver sig mest til kende undervejs i historien, da man i denne portion af spillet, naturligvis er mere tilbøjelig til at kaste et blik på omgivelserne. Mere ligegyldigt er det i spillets multiplayer, hvor det mere er den geometriske udformning, der er af betydning. Det beviste Bungie allerede med deres enormt døde og kunstmæssigt kedelige baner fra 1'eren, der dog gav ualmindeligt meget spilletid. Derfor har det heller ikke den store indvirkning på den globale konkurrence, at spillet teknisk set er en generation eller mere bagud.

Og det er netop på online-fronten, at vi finder spillets helt store tiltrækningskræft som PC-udgivelse. Som tidligere nævnt, er Halo 2 det første spil af slagsen til at flytte Live-platformen over på PC, og det er en særlig fornemmelse at kunne sidde og kigge på sin venneliste, sende beskeder og få achievements på computeren. Dette betyder også, at Bungie ikke har behøvet at røre ved sit vindende lobby-koncept, hvor man kan samles i grupper og sammen gå fra kamp til kamp mod andre tilfældige. Systemet virker fortrinligt på PC'en, og på trods af tilføjelsen af en klassisk serverliste, så virker QuickMatch ofte så godt, at man lader Xbox Live vælge alt for én. Og hvis man ikke har lyst til at betale Microsoft det årlige gebyr for Live, så kan man heldigvis godt spille online på mere simple præmisser helt gratis.

Alligevel har spillet ikke helt samme tiltrækningskraft, som da det udkom til Xbox i slutningen af 2004. Ikke nok med det allerede er blevet spillet til døde af en masse, inklusiv undertegnede, så lurer efterfølgeren lige om hjørnet, og når den offentlige beta til Halo 3 frigives to dage før dette spil, så har man svært ved at se, hvorfor man skulle skynde sig ned til butikkerne.

Der er nemlig kun to nye baner til multiplayer som tilføjelser, hvilket er særligt skuffende, ikke mindst fordi de to andre baner, der for nyligt blev frigivet til konsol-versionen, ingensteds er at finde. Og på trods af, at man har valgt at inkludere en Map Editor, så alle de mange fans kan udfolde deres ideer, så tror jeg ikke, at spillet vil kunne tilbyde et stort og godt nok udvalg til at trække mig væk fra 3'eren, når det kommer senere på året.

Derfor kommer Halo 2 til Windows Vista også kun til at tiltrække to typer: De Halo-fans, som stadig ikke kan forlige sig med skydespil på konsoller, og PC-spillere, der aldrig har fået prøvet Halo 2 på Xbox. Der er ingen tvivl om, at Halo 2 stadig er et fænomenalt spil, og jeg har nydt atter at gennemspille historien og få nogle tæv over Internettet, men det er en oplevelse, jeg gerne havde set meget tidligere, med meget mere indhold og ikke kun et halvt år før efterfølgeren.

Halo 2Halo 2Halo 2Halo 2
7 / 10
+