Dansk
Gamereactor
artikler
Grand Theft Auto V

GTA V på Xbox Series og PS5 er flot men koster for meget

Vi tager lige temperaturen på den nyeste udgave af Grand Theft Auto V. Er det pengene værd så?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Bemærk, at eftersom at Grand Theft Auto V nu splittes op i Story Mode og Online, så skriver vi to artikler, en om hver. Eksempelvis byder Online nu på et nyt Career Builder-værktøj, som vi undersøger lidt nærmere i morgen.

Grand Theft Auto V udgives i dag igen. Igen. Spillet startede med en lancering på PlayStation 3 og Xbox 360, for så at komme til PC, for så at komme til PlayStation 4 og Xbox One, og nu PlayStation 5 og Xbox Series. Det er der som sådan ikke noget mærkeligt, og selve det at spillet opdateres så forbrugerne har lettere ved at fastholde interessen, det generer mig heller ikke.

Men nu har jeg tilbragt et par timer med denne nye version, og har kørt igennem de forskellige grafiske indstillinger, og testet både DualSense-funktioner og indlæsningstider, og vil derigennem lige fortælle lidt om min oplevelse.

Dette er en annonce:
Grand Theft Auto V

Først og fremmest er det måske lige værd at slå fast hvad du præcis skal af med her. Der er ingen såkaldt "upgrade path", som betyder at det er fuldstændig lige meget om hvorvidt du ejer en gammel version af Grand Theft Auto V. Dette betragtes som en ny lancering, også selvom at du kan overføre din fremgang fra eksempelvis GTA Online fra en gammel version til en ny.

Der er en række fordele ved at være på PlayStation, eftersom Rockstar har indgået en aftale med den platform. Ydermere er det værd at pointere, at Rockstar nu splitter spillet op i Story Mode og GTA Online, men indtil videre lader det til at på Xbox Series X (hvor jeg har testet spillet mest), der kræver det begge dele for faktisk at starte.

Har du PlayStation Plus, så lanceres Story Mode til en pris på $9.99, og dette tilbud vil gælde de næste par måneder. Desuden er GTA Online gratis på PlayStation. Har du ikke PlayStation Plus hedder prisen $39.99 for Story Mode.

Dette er en annonce:

Ovre på Xbox Series hedder den ligeledes $39.99 for Story Mode, men et igangværende tilbud, der kører frem til juni, vil koste $19.99. Men GTA Online er ikke gratis på Xbox, så derfor skal du fakturere et ekstra køb ind på $9.99 på den platform. Igen; det er endnu uklart om hvorvidt de to spil skal bruge hinanden for at starte, det ville ikke rigtig give logisk mening, eftersom de betragtes som værende separate på Xbox, men da jeg downloadede dem begge via to tilsendte koder i går, der var det altså tilfældet.

Grand Theft Auto V

Så hvad er det præcis du får? Der er intet nyt indhold her, og i stedet er det tre grafiske indstillinger, nemlig Fidelity Mode, Performance og Performance RT. Der er ikke som sådan noget nyt under solen her, så du kan sikkert nikke genkendende til 4K/30fps med Ray Tracing, 4K upscaled/60fps og til sidst opskaleret 4K/60fps med Ray Tracing i sidstnævnte.

Og... det er sådan det for Story Mode. Jo, jeg testede kortvarigt DualSense-funktionalitet, og indlæsningstiderne er markant, som i markant kortere, men vi snakker stadig relativt overfladiske tekniske forbedringer, som gemmes bag købet på et helt nyt spil, rabat eller ingen rabat.

Så kan de noget? Altså hvorimod valget naturligvis er rart at have, så forholder det sig samtidig sådan, at Performance RT nærmest er det eneste åbenlyse af de tre. At spillet Grand Theft Auto V i 30fps igen synes nærmest absurd idet du første gang vælger Fidelity, selvom at der er ekstra grafisk lir. Det har mest noget at gøre med at, at selvom at der er Ray Tracing, flottere skygger, mere anti-aliasing - ja, alt det du forventer, så er de grafiske aktiver stadig udviklet for over 10 år siden, og har bare en vis indbygget alder. Det er ikke helt den der med "you can't polish a turd", det er et testamente til grafikkens samspil mellem karikeret overdådighed og jordbunden realisme, at du stadig kan blive lettere imponeret over solnedgangen i Los Santos ni år efter den originale lancering. Ydermere synes detaljegraden virkelig at lide i Performance. Jo, måske går den på mindre skærme, men ofringen er for stor når nu spillet udgives til konsoller der primært at tilsluttet 4K-fjernsyn på mindst 40 tommer. Så Performance RT it is, ikke?

Den gode nyhed er at Performance RT på Xbox Series X så absolut får spillet til at skinne. Særligt de første par timer som Michael, hvor du spiller igennem nogle af de mere bombastiske scener som første akt byder på, er så absolut prangende. Lyssætning, skygger, detaljegrad, kontrast, GTA V tager sig bare godt ud når det hele er lidt mere punchy, og det må man sige at det er. Har du allerede bestemt dig for at spille det, så får du en langt mere visuel tidssvarende oplevelse ud af Performance RT, ingen tvivl om det, og jeg så kun momentvise fald fra de der 55-60fps.

Men pointen er bare, at lige så imponerende som Performance RT med bare 10 sekunders indlæsning og sømløse skift mellem karakterer, så føles alt det her som en opdatering, der skulle være blevet udleveret ganske gratis til forbrugere, der i forvejen ejede spillet på PS4 og Xbox One. Du ved, som CD Projekt RED både har gjort med Cyberpunk 2077 og har planer om at gøre med The Witcher 3: Wild Hunt. Som Techland har gjort med det originale Dying Light. Og vi kunne i princippet blive ved; Doom Eternal, Marvel's Avengers, No Man's Sky, The Elder Scrolls V: Skyrim og snart Resident Evil 2 og Resident Evil 3. Hvorimod der er få undtagelser, så har de fleste udviklere heldigvis været enige om, at tilføjer man et par grafiske modes, jamen så bør man nok ikke tage flere penge for så tyndbenede forbedringer.

Grand Theft Auto V

Den her opdatering burde være gratis. Det er skam ikke fordi Rockstar ikke har ret til at afkræve den pris de ønsker, men nu hvor særligt Grand Theft Auto: The Trilogy - Definitive Edition efterlod hårdkogte fans med en bitter eftersmag, og hvor eksempelvis Red Dead Online kun har haltet såret videre det sidste års tid uden meningsfuld støtte fra Rockstar, så kunne de godt have brugt en solid PR-sejr her. Det er det her ikke.

Hvad det er, er et nyt lag maling til det største underholdningsprodukt nogensinde, og på sin vis er det positivt at spillet kan tage springet ind i den nyeste generation. Men det bliver gjort på en måde, der nærmest kun kan ses som et spring, der tilfældigvis tages fra der hvor gærdet så absolut er lavest.

Hvis du har bestemt dig, så nyd en gennemspilning til på Performance RT - det er gudesmukt. Men overvej lige om hvorvidt det er det værd.

Relaterede tekster

Grand Theft Auto VScore

Grand Theft Auto V

ANMELDELSE. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Årets ubestridt største udgivelse er landet. GTA V er angiveligt det dyreste spil nogensinde. Er pengene godt givet ud? Er det hypen værd? Rasmus fælder dom.



Indlæser mere indhold