Dansk
Gamereactor
Videos
HQ

Phil Harrison Interview

Efter at have tilbragt mere end et årti hos PlayStation, samt tid hos både Atari og Microsoft, er Phil Harrison en af de mest berejste ledere i spilbranchen. Vi satte os ned for en snak med ham på Gamelab for at lære mere om hans syn på mediet som helhed, om hans seneste investering i AR / VR-rummet, om Brexit og mere.

Audio transcriptions

"Så efter et par forsøg fik vi endelig Phil Harrison her på Gamelab.
Tak, fordi du kom.
Det er dejligt at være her, og jeg er ked af, at det tog et år længere, end det burde have gjort."

"Det var ikke din skyld, du var hård, ikke?
Ja, lige præcis. Jeg havde et cykeluheld, men heldigvis er jeg her nu.
Har du det bedre nu?
Det har jeg, tak fordi du spurgte."

"Du havde et panel i dag, som handlede om, at hele verden spiller spil, hvad nu?
Det er det spørgsmål, du stiller publikum. Hvad er dit svar på det?
Jeg har ikke alle svarene, men mit spørgsmål er, at nu har vi milliarder af mennesker rundt om i verden, der spiller spil og vi behøver ikke længere at forklare, hvad et computerspil er."

"på grund af succesen med mobil- og konsolplatforme.
Vi befinder os i en meget spændende, næsten gylden tidsalder for computerspil og interaktiv underholdning.
Vi har værktøjerne til at gøre indholdet let, hurtigt og billigt tilgængeligt.
Vi har distributionen, vi har platformene, vi har teknologien til at lægge ting online."

"Vi har al den magt til rådighed, og nu skal vi gøre noget fantastisk med den magt.
Vi bør fortælle de historier, der virkelig rører vores hjerter og vores sjæle på en anden måde.
Så det var det spørgsmål, jeg stillede, Hvad skal vi gøre med denne magt, nu hvor vi har alle disse muligheder?
Og jeg lavede en sammenligning med Hollywoods historie."

"Og hvis man går tilbage til 1927, så var det den første talefilm, The Jazz Singer, 1927.
Skru så uret 40 år frem til 1967.
Se på de film, der kom ud i 1967, 68, og det er 2001 A Space Odyssey, det er Cool Hand Luke, det er In The Heat Of The Night, det er Aladdin, det er Chitty Chitty Bang Bang, nogle af de mest fantastiske historier, der nogensinde er fortalt."

"I år er det cirka 40 år siden, computerspil blev lanceret.
Og mit spørgsmål er, om vi yder vores teknologi den samme retfærdighed?
Gør vi vores spillere den samme retfærdighed?
Og jeg synes, der er nogle eksempler, men ikke nok."

"Vi talte om det her før.
Et af disse eksempler kunne f.eks. være indenfor.
Tror du, det bare er et spørgsmål om ideer?
et spørgsmål om talent, der er forbundet med den nye teknologi, vi har nu?
Hvad tror du er nøglen til, at de kan finde på så gode titler nu om dage?
Jeg tror, det altid handler om talent."

"Og jeg tror, at det, vi som branche skal gøre, er at finde måder, hvorpå historiefortællere uden for spil at komme ind i vores verden og være mere åbne.
Jeg vil faktisk give dig et eksempel.
Vi talte om indersiden, men det er tydeligvis lavet af et meget erfarent spilhold."

"Men et godt eksempel på en verden, som jeg virkelig gerne ville lære mere om...
og som jeg gerne ville forstå.
Og da jeg nævnte det på scenen lige før, kunne jeg høre folk blandt publikum klappe og sige, Ja, vi er enige, du ved, det virkede til at give genlyd hos folk."

"Men der er et andet eksempel, Joseph Farris, fyren, der lavede Brothers.
Han er en utraditionel spilhistoriefortæller.
Han kommer fra en filmbaggrund.
Så jeg er begejstret for flere og flere af de idéer og samarbejder."

"Nu hvor værktøjerne er der, hvordan kan vi få en mere mangfoldig type indholdsskabere ind?
kvinder såvel som mænd, aldersdiversitet, etnisk diversitet, geografisk diversitet?
Det er de ting, som jeg synes er spændende."

"Det er interessant, at du nævnte Joseph, for han har selvfølgelig været en filmfyr før.
Og nu er han mest interesseret i interaktivitet mellem to spillere til de to projekter."

"Så det handler mere om gameplay end historiefortælling.
Så måske har vi også brug for andet end historier, gameplay-innovationer og gameplay-præsentationer til at ændre sig nu.
Jeg tror, det er sandt."

"Og det er klart, at en historiefortæller alene ikke kan lave et godt spil.
De er nødt til at være i partnerskab med softwareudviklerne, designerne, ingeniørerne, kunstnerne.
Men jeg håber, at på samme måde, som Netflix totalt ændrede modellen for at skrive tv, Jeg håber, at kraften i online-distribution og i sidste ende VR og AR vil bringe en ny type historiefortæller ind i vores verden."

"Hvad med investering?
Jeg ved ikke, om du delte nogle råd med publikum om, for eksempel studier, der leder efter investeringer og det modsatte, investorer, hvor de kan finde talenter at investere i."

"Gav du dem nogle gode råd?
Jeg fik ikke nogen specifikke spørgsmål om det i dag, men mit råd er altid at fokusere på holdet først.
Som investor ser jeg altid på teamet, før jeg ser på projektet."

"Da jeg investerede i Supercell, investerede jeg i dem, fordi teamet var fantastisk.
og de værktøjer, de havde, betød, at de meget nemt ville kunne og hurtigt kunne ændre spillet, hvis det første spil ikke var en succes.
Jeg satsede ikke på, at det første spil ville blive en succes."

"Det handler om at have et godt hold.
Det handler om at være på det rigtige sted på det rigtige tidspunkt.
og have den rigtige teknologi til at bringe dine ideer på markedet.
Det, jeg er lidt bekymret for, er især på mobilområdet, er, at der er så meget copycat, mangel på innovation."

"Det synes jeg er lidt deprimerende, men sådan har det altid været.
Hvad med platforme?
Supercell er selvfølgelig mobilt, som du sagde, men du nævnte også VR.
Jeg går ud fra, at du også er interesseret i at investere i VR."

"Det tror jeg, du er.
Hvad kan du fortælle os om at vælge platform først hvis du vil lave forretning i denne branche, og derefter gå efter teamet?
I dag annoncerede jeg faktisk en investering i en VR-startup."

"kaldet Dream Reality Interactive, en virksomhed baseret i London.
som er dannet af nogle meget kloge tidligere Sony-medlemmer.
De er ved at opbygge en VR AR-virksomhed.
Den måde, jeg ser verden på, er, at VR bliver forretten."

"og AR bliver hovedretten.
Jeg ved ikke, hvordan man siger det, men som tapas og hovedret.
Hvad siger man til det?
Jeg tror, at verden med tiden vil blive en AR-verden."

"Det vil tage tid at nå dertil.
Jeg taler om mere end fem år for at nå dertil.
Men husk, at iPhone kun er 10 år gammel i dag.
Jeg tænker allerede på, hvad den post-mobile verden er."

"Måske er det team, du lige nævnte, at du investerer i...
vil skabe den næste spilidé.
For på VR har vi ingen indsigt endnu.
Tror du, at den banebrydende, geniale idé allerede er i gang?
Det gør jeg, og jeg ser faktisk produktionsværdierne i VR stige meget hurtigere, end jeg havde forventet."

"Jeg synes, at kvaliteten af de produktioner, der går ind i VR, er meget spændende.
Det er også ret skræmmende, fordi det betyder, at produktionsomkostningerne også stiger meget hurtigt.
Men der har altid været lidt af et våbenkapløb på markedet."

"Når vi taler om platforme og selvfølgelig med din store PlayStation-baggrund, Jeg bliver nødt til at spørge dig, hvordan du synes, det er at sammenligne den nuværende PlayStation 2, den PlayStation, vi kendte fra 90'erne og 2000'erne?
Jeg synes, Sony har gjort et godt stykke arbejde med PlayStation 4."

"meget populær i hele verden.
Det, jeg undrer mig over og måske bekymrer mig en lille smule om, er er, at både Microsoft og Sony, vokser de på markedet?
Bygger de og investerer i indholdet og udvider de oplevelserne for at tiltrække flere spillere?
Det ser ud til, at deres offentlige annonceringer i det mindste at de i stigende grad går efter den samme type hardcore gamer."

"Nintendo Switch tror jeg derimod har mulighed for at spille til et bredere publikum.
Så det bliver virkelig interessant at se, hvordan markedsdynamikken udspiller sig.
i løbet af de næste tre eller fire år i konsollen.
Hvordan tror du, at Switch kommer til at ændre panoramaet for spillere?
Ikke kun hardcore-spillere, der har den som en anden platform men også for at introducere nye spillere, som ikke kun er til mobilspil."

"Så jeg kan kun svare ud fra min egen erfaring med to drenge på otte og seks år.
Switch er helt klart den foretrukne konsol.
I huset spiller min ældste søn meget Zelda.
og sammen spiller de meget Mario Kart."

"Så jeg tror, at Switch vil fortsætte med at være den største konsol...
i vores hus i et stykke tid.
Men min ældste søn spiller også FIFA og Forza og han bliver mere og mere interesseret i de avancerede konsolspil."

"Men Switch's second screen-evne er overraskende nyttig.
Selv om vi er heldige at have mere end ét tv i vores hus er der mange hjem, der ikke har det, og jeg tror, at det vil blive en virkelig stor fordel for mange, mange mennesker."

"Det er interessant.
Hvad med den nationale film- og tv-skole?
Hvad er de initiativer, du er involveret i lige nu?
med hensyn til spil og at bringe spil ud til et bredere publikum?
Så jeg blev medlem af bestyrelsen for National Film and Television School."

"for fire, måske fem år siden.
Og grunden til, at jeg kom med, var, at de lige havde etableret et spilkursus som en del af filmskolen og tv-skolen.
Og jeg var begejstret over krydsfeltet mellem spiludvikling og og film- og tv-produktion og alle de færdigheder der kan fungere på tværs af forskellige medier."

"Og de gør store fremskridt med at bygge en fantastisk skole.
For mig er det fremtiden for historiefortælling.
Hvis du kan få en studerende, der kommer ind på en filmskole og kan forstå, hvordan man laver tv-spil og film, det er fantastisk."

"Den kommer til at være fuld af Joseph Fares.
Måske er det der, de næste historiefortællere vil komme fra.
Afslutningsvis vil jeg gerne spørge dig om Brexit.
Hvordan tror du, det kommer til at påvirke?
Vi havde præcis det samme spørgsmål sidste år."

"Det var allerede et varmt emne.
Vi spurgte David Braven og Ian Livingstone.
Så hvordan tror du, det vil påvirke både det nuværende marked, de nuværende virksomheder og også fremtidige talenter i Storbritannien?
som ønsker at komme ind i den brede videospilindustri i Europa og resten af verden?
Så det er nu et år efter afstemningen."

"Og jeg kan stadig ikke tro, at det er meningen, at vi skal af sted.
Jeg er stadig trist og deprimeret over virkeligheden.
Og jeg tror, at når det gælder spiludvikling i Storbritannien, er den største frygt adgang til talent og fri bevægelighed for intelligente mennesker."

"I alle de succesfulde studier, som jeg har drevet eller været involveret i eller investeret i gennem de sidste 30 år, Alle de bedste studier har haft en mangfoldig blanding af kultur fra forskellige lande.
Og det er det, der skaber en god kreativ proces."

"Og hvis, og jeg ved ikke, hvad der vil ske, men hvis det er et resultat af Brexit, vi gør det sværere for europæere at komme og arbejde i Storbritannien og for briterne at arbejde i Europa, Jeg tror, at alle taber."

"Så det er det, jeg er mest bekymret for.
Politisk set tror jeg, at der er et stort pres på for at sikre, at talenternes bevægelighed fra land til land opretholdes.
Det vil måske ikke være helt åbent og frit, men det vil have lav friktion."

"Og jeg tror, at hvis det er et resultat af Brexit-forhandlingerne, vi ender med den lavest mulige friktion i talenternes bevægelighed, så vil det være at få det bedste ud af en dårlig situation.
Forhåbentlig. Mange tak for din tid, Phil."

"Det er en fornøjelse. Sikke et meget deprimerende spørgsmål at slutte af med.
Lad os afslutte det med et smil.
Nå, men det var rart at se dig. Mange tak for det."

Gamelab

Flere

Videos

Flere

Filmtrailere

Flere

Trailers

Flere

Events

Flere