Det skal være en autentisk racing-oplevelse. Spilleren skal føle sig som en ægte racerkører i alle aspekter af dennes karriere. Det skal dog ikke ende som en simulation, men heller ikke som rent arkade-ræs. "Communitiet fandt på ordet Simcade" fortæller Chief Game Designer James Nicholls en smule flovt, og selvom det lyder lidt underligt, er det en betegnelse der faktisk passer ret godt.
Grid: Autosport udgives i Europa den 27. juni, hvilket kom som en overraskelse for mange, fordi udviklingstiden siden Grid 2 har været kort (Grid 2 udkom sidste maj). Modtagelsen af seriens andet spil var blandet, men mange var dog sikre på at serien endegyldigt havde sagt farvel til den nuværende konsolgeneration - de tog fejl. Grid: Autosport udkommer således til PC, PS3 og Xbox 360, men på overraskende vis ikke til hverken PlayStation 4 eller Xbox One. James Nicholls bekræfter dog over for os, at et andet racing-spil allerede er under udvikling til de nye konsoller, samt at man er godt i gang med at modificere den imponerende Ego-grafikmotor til at samarbejde med den nye teknologi.
Det er dog ikke fordi at Grid: Autosport har nogen grund til at være flov over sit udseende. Vi prøvede PC-versionen, der endnu engang funklede med flotte detaljer og et rent udseende. Støvet piskes op når bilerne kører forbi og røgen fra bilernes dæk ser fantastisk ud. Der er også blevet plads til små varmeeffekter, og man kan eksempelvis se den enorme varme fra en F1-bil ligge sig oven på dens bagvinge. Seks forskellige kameravinkler er tilgængelige, og specielt cockpit-vinklen er lokkende, selvom detaljegraden ikke synes ligeså høj som i Forza Motorsport 5. Selvom teksturerne hist og her kunne have været lidt skarpere, er det overordnede resultat overbevisende, hvilket også skyldes det glimrende lydbillede.
Hoveddelen af spillet vil endnu en gang blive udgjort af karriere-spilmuligheden. Denne er opdelt i fem forskellige store kategorier: touring car racing, endurance racing, open-wheel racing, street racing og tuner racing. Fra noget lignende simulation over til arkade-drifting og meget mere - her begynde Simcade-betegnelsen for alvor at give mening. Oplevelsen er efter sigende blevet fintunet med masser af input fra fans, og også motorsportsjournalister har fået lov at give deres besyv med. Splitscreen vil også blive del af spillet, til stor glæde for mange.
Man får stadig fem flashbacks som standard i Career Mode, der giver mulighed for at spole tiden et par sekunder tilbage hvis det går galt. Med 16 biler på banen bliver de ofte fristende at gøre brug af, særligt fordi den kunstige intelligens er blevet meget bedre og meget mere aggressiv. Faktisk er AI'en blevet designet forskelligt for hver af de fem kategorier. I touring car-løbene bliver man presset så snart man forsøger at ramme et sving rigtigt, og hver en chance for at overhale skal tilgås med snilde. Står den i stedet på gadeløb i San Francisco eller Washington, skal hvert et hjørne skæres og oplevelsen er en helt anden - sammenstød er næsten forventet. Jeg har eksempelvis set en F1-racer flyve gennem luften og rotere fem gange om sig selv. Det er stærke sager.
Du kan starte din karriere i alle fem områder og spille som du vil. Karriere-delen vil være enorm, lover Nicholls. Du kører for forskellige hold, der tilbyder dig en kontrakt, og du kan køre i en sæson eller længere. Der er altid en holdkammerat med, som du kan beordre rundt på banen med korte kommandoer, til for eksempel at beskytte din ideallinje bagfra eller aggressivt sætte de forreste kørere under pres. Skademodellen har (hvis man slår den til) indvirkning på alle eksterne og justerbare dele af bilen. Bremser, gear, kredsløb, støddæmpere, alt hvad der kan justeres kan også fejle. Det tæller også motoren, hvis man rammer noget hårdt nok. Når det er sagt, kan du også fokusere på arkadestil, da spillet lader spilleren skræddersy oplevelsen i alle henseender.
Online er Grid: Autosport nu fuld forbundet til Codemasters Racenet. Altså venter der dig en million potentielle udfordrere på nettet, og længere oppe svæver de nye klubber. De ligner en fremragende tilføjelse, da her er et spændende progressionssystem knyttet til individuelle biler. Målet er at man udvikler et forhold til sin bil som tiden går (dens kilometertal bliver registreret både online og offline, og det har indflydelse på ydelsen). Slår man skadesmodellen helt til, er du nødt til at bruge nogle af dine surttjente spilpenge på reparationer efter hvert løb. Jo ældre en bil er, jo højere kan prisen være. Man begynder hurtigt at tælle hver gang bilen slår ned mod asfalten, når man kører op og ned af San Franciscos bakker. Der er erfaringspoint til hver bil, der lader dig klemme hver eneste dråbe ydelse ud af bilen, så længe du har den. Men stadig: "I længden kan det faktisk blive for dyrt at beholde en bil", siger en grinende Nicholls.
På papiret lyder Grid: Autosport som en slags "best of", der samler alt det Codemasters har lært om racingspil i den forgangne konsolgeneration. De har lyttet til deres community og deres fans, og på kort tid har de bygget det racing-spil, de ville lave. Det er i hvert fald den gavmilde måde at se det på, da man også kunne tolke spillet som et forsøg på at malke de sidste kroner ud af serien og bruge de eksisterende assets, inden der kommer et Grid til den nye generation i 2015 eller 2016. Begge synspunkter som sådan legitime, men efter at have spillet, kan vi med sikkerhed sige at vi får et godt racing-spil i slutningen af juni, uanset årsag.