Dansk
Gamereactor
artikler
God of War

God of War 4 bør være en ny begyndelse

Det har været rygtet i mange år, men for nyligt kom det frem, at krigsguden ville vende tilbage. Denne gang i nordisk mytologi.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

**Der skal advares mod spoilers for slutningen af God of War III**

Når en populær franchise bliver taget til den næste generation af konsoller, er der en tradition for, at historien tager et skridt tilbage i håb om at samle nye fans op. Vi så det ske med Killzone: Shadowfall, der bevidst valgte at fjerne "4" fra titlen, så nye fans ikke ville føle sig skræmt væk. Infamous: Second Son gjorde det samme, men valgte samtidig også at fjerne alle karaktererne man kendte, indtil man endte med en historie, jeg - som fan - var yderst skuffet over. God of War 4 er ikke officielt blevet bekræftet, men det lyder til "4" bliver beholdt i titlen. Hvad der er mere usikkert, er hvorvidt Kratos, er hovedpersonen eller ej.

Kratos deler på mange måder vandene; der er folk der elsker hans tragiske historie, hans rå design og mener hans personlighed går hånd i hånd med spillenes blodige udtryk. Omvendt er der folk, der hader hans altid rasende personlighed, og som mener karakteren er blottet for dybde, indtil han ender som en parodi på sig selv. Uanset hvilken lejr du står i, kan hans ikoniske status ikke diskuteres. Tilbage på den tidligere konsolgeneration, var Kratos, sammen med Sackboy og Nathan Drake, billedet på Playstation. Det er derfor ikke overraskende, at Sony vil holde fast i hans design - hvilket et leaket billede fortæller, de har gjort - men jeg har et beskedent ønske om, at designet er det eneste, de holder fast i. Lad Kratos forblive død!

God of War
Dette er en annonce:
God of War

Der er flere grunde til mit ønske, hvor den første er af sentimental natur. De tre første spil i serien betyder utroligt meget for mig, og det er ikke muligt at bruge Kratos igen, uden at ødelægge effekten den fremragende afslutning på God of War 3 havde. De tre første spil er små mesterværker samlet og hver for sig. Skal man bruge Kratos, er man nødt til at vække ham til live, og selv om universet passer godt til hive folk tilbage fra de døde - Kratos har trods alt stillet træskoene tidligere - vil det sætte en sort plet på arven den oprindelige trilogi efterlod.

Historien i God of War har altid været en historie om hævn. Den simple motivation hos Kratos, har fungeret til at fortælle spilleren, hvorfor man skabte så meget død og ødelæggelse mod så mange uskyldige. Det er måske ikke den dybeste historie, man den har formået at skubbe dig videre til den næste udfordring, og derfor har den simple motivation altid været til seriens fordel. Skulle Kratos vækkes til live og beslutte sig for, at dræbe de nordiske guder, er han nød til først at rejse ind i et andet univers. Allerede her begynder historien at blive mudret og motivationerne uklare.

Hvad skulle motivationen hos Kratos være? Han beslutter sig for at dræbe alle guder, af den simple grund, at han ikke kan lide guder? Det er ikke ligefrem en motivation, der giver mig lyst til at hukke hovedet af Thor. Hvad kan de nordiske guder gøre ved Kratos, for at fortjene hans vrede? De kan ikke dræbe nogen han elsker, for de er allerede døde og de kan ikke tage kræfterne fra ham, for han lever ikke længere. Historien kan ikke gå nogen naturlig vej, uden det efterlader en dårlig smag i munden på mig. Og hvad er planen for fremtiden? Skal God of War serien efterfølgende blive en serie, hvor Kratos metodisk rejser fra univers til univers og dræber guderne? Virker formålsløst og langt fra seriens oprindelige DNA.

Dette er en annonce:

Jeg beskrev tidligere de to lejre man ofte stillede sig i, når snakken faldt på Kratos, og efter 6 spil i hans selskab, har jeg langsomt bevæget mig fra den positive til den negative. Manden er vred, og grunden til hans vrede er forståelig, men lad den sure man hvile i fred. Han virkede endelig så fredfyldt i hans sidste sekunder, at det ikke vil give mening, hvis han bliver vækket til live og straks begynder at råbe og skrige. Nej, lad den sovende hund ligge og lad os i stedet kigge frem mod nye begyndelser. Hvad skal Sony Santa Monica gøre i stedet?

God of War

Designet hos Kratos er ikonisk, og derfor kunne de med fordel bruge en karakter med samme træk, men med ny historie og personlighed. Der er nogle træk ved serien, som man forventer i et God of War-spil, så hvis den nye karakter også er motiveret er hævn, ville jeg ikke brokke mig. Det er dog en oplagt mulighed for at give karakteren den dybde, Kratos aldrig blev velsignet med, så lad ham endelig være sur, men lad ham også opleve tidspunkter af sorg eller glæde. Lad ham være menneskelig.

Hvorvidt Kratos bliver vækket til live, eller om vi får en ny karakter i front, får vi nok snart at se. Uanset hvad, glæder jeg mig til at spille det. God of War: Ascension virkede halvhjertet i forhold til 3'eren, hvilket fortæller mig, at Kratos' historie er fortalt, og Sony Santa Monica tørster efter at skabe noget nyt. Så lad det være ønsket fra denne skribent: God of War 4 bør være en ny begyndelse.

Relaterede tekster

4
Vi anmelder God of War på PCScore

Vi anmelder God of War på PC

ANMELDELSE. Skrevet af Claus Larsen

Et af sidste generations absolut bedste spil overhovedet får nu endelig en PC-udgivelse. Vi anmelder PC-versionen specifikt her.

God of WarScore

God of War

ANMELDELSE. Skrevet af Ketil Skotte

Ændringerne er mange, men ånden intakt i Santa Monicas storslåede og fuldstændig vellykkede genopdagelse af God of War.



Indlæser mere indhold