Gibbon: Beyond the Trees

Gibbon: Beyond the Trees er kommet til PS5

En tankevækkende spiloplevelse om udryddelsen af regnskoven bevæger sig fra iOS til PS5.

Gibbonaberne er en af de mest truede dyrearter i verden. De lever i lande som Indien, Thailand, Kina, Vietnam og Malaysia og deres største fjende er, ikke overraskende, mennesket. Vi udrydder de skove de lever i og der drives ulovlig jagt på dem, hvor de både bliver dræbt og hvor man tager unger fra deres mødre, så de kan sælges som ulovlige kæledyr.

Jeg er vild med, når spil har noget på hjerte. Når spil prøver at fortælle os noget eller henlede opmærksomheden på en problemstilling i den virkelige verden og Gibbon: Beyond the Trees er netop sådan et spil. Det her lille spil er skabt i samarbejde med en række organisationer, der arbejder for Gibbonabernes overlevelse og spillet berører miljøspørgsmål som skovrydning, krybskytteri og klimaændringer. Disse problemer er akutte trusler mod Gibbonabernes liv - og i sidste ende også mod vores liv.

Gibbon: Beyond the Trees udkom oprindeligt på iOS tilbage i februar 2022 og er senere kommet til både Nintendo Switch, Mac og PC - og nu er tiden kommet til PlayStation. Man starter i trækronerne, hvor vi møder en gibbon-mor, hendes lille unge og en ældre datter, som man selv får kontrollen over. Da spillet oprindeligt var et mobilspil, så er mekanikerne meget simple, men de kræver faktisk en del øvelse, for at kunne mestre dem.

Gibbon: Beyond the Trees
Gibbon: Beyond the TreesGibbon: Beyond the TreesGibbon: Beyond the TreesGibbon: Beyond the Trees

Man svinger sig fra trætop til trætop, ved at holde en knap nede og slippe den på det rigtige tidspunkt, for at hoppe gennem luften. Det handler meget om timing og om at skabe momentum og flow - ikke helt ulig Spider-Man spillene. I starten svinger man sig igennem den frodige uberørte regnskov, som glider forbi i et virvar af smukke farver og et lydbillede af andre gibbonaber, der synger til hinanden i skoven. Snart begynder tingene dog at ændre sig. Lydbilledet ændrer sig. Man begynder at se maskiner og nedbrændt skov i horisonten og inden længe, svinger man sig igennem et goldt nedbrændt landskab med ganske få træer at svinge sig i, man svinger sig fra maskine til maskine, fra el ledning til el ledning og i jernkæder i stedet for i lianer. Ens Gibbonaber synger ikke længere af glæde, men kommer blot med nogle lidt forsagte lyde ind imellem. Og for at det ikke skal være løgn, bliver man også snart angrebet af krybskytter på motorcykler.

Det er en grim historie der fortælles og desværre er den ikke opdigtet. Vi mennesker er noget af det mest destruktive man kan forestille sig. Vi har allerede ryddet mere end halvdelen af jordens regnskove. Vi har sørget for, at der i øjeblikket er mere end 42.000 truede dyre- og plantearter, der er i decideret overhængende fare for at blive udryddet ifølge IUCN Red List. Og på bare 9 år (2009-2018) er mere end 14% af verdens koralrev forsvundet på grund af overophedning af havet - koralrev, som er hjem for over 25% af alle havdyr i verden.

De her problemer kan virke meget fjerne og uvirkelige, og det er helt forståeligt. Men vi er så mange mennesker, at hvis bare vi alle gjorde en lille smule i hverdagen, ville det betyde meget for vores jordklode og for de mange truede dyrearter. Nu skal jeg ikke sidde og prædike at vi alle skal redde Jorden, men det ER nogle af de tanker, som det her lille spil sætter i gang hos en. Og det er tanker, som er langt mere værdifulde, end de aftryk de fleste andre spil sætter hos os der spiller dem.

Gibbon: Beyond the Trees

Grafikken i Gibbon: Beyond the Trees er ganske nydelig, farverig og det er den, som fortæller historien om den verden, de smukke dyr bor i - og som er ved at forsvinde. Lydsiden er endnu bedre, hvor Gibbonaberne synger til hinanden og man lægger mærke til, at denne sang langsomt forsvinder og bliver til nogle små klynk eller bare stilhed, efterhånden som deres habitat forsvinder. Det er meget effektfuldt med få midler.

Set isoleret som spil, er Gibbon: Beyond the Trees meget simpelt og det tager et sted mellem 1-2 timer at gennemføre og efter at have gennemført historie-delen, kan man spille Liberation, hvor man skal befri nogle tilfangetagne fugle, som er placeret i bure rundt omkring og man kan læse om Gibbonaberne og truslerne mod deres levesteder og deres liv i en encyklopædi.

Nu er pointen med Gibbon: Beyond the Trees ikke gameplay og lange kampagner, men at gøre opmærksom på, at vi snart har fået udryddet Gibbonaberne - og ikke mindst, at det ikke er for sent og at vi stadig kan nå at gøre noget ved det. Det her lille spil, har i hvert fald efterladt et indtryk hos mig, og det er jo lige præcis det, som er meningen med det her spil.

Gibbon: Beyond the Trees koster i øjeblikket lidt over 80 kr. og det er værd at give de penge for det her lille spil, som helt sikkert vil give dig lidt at tænke over. Vi skylder Gibbonaberne det.

7 / 10
+