
Da Ghost Recon: Wildlands udkom i 2017 blev vi introduceret til en voldsomt stor version af Bolivia, hvor du og tre venner (eller AI partnere) skulle tage kampen op mod et helt narko-kartel - på akkurat den måde du ville. Det var et spil tætpakket med masser af indhold, og nu er Ubisoft tilbage med en efterfølger ved navn Breakpoint. Vi fik muligheden for at spille det ved dette års E3.
Når vi starter med at nævne Wildlands, er det fordi, at det er klart lige fra starten, at Breakpoint er en form for direkte efterfølger. Så snart vi begyndte at sigte, skyde, og bevæge os rundt, stod det klart, at spillet er bygget på fundamentet fra forgængeren. Hvilket er gode nyheder for dem af os, der har brugt mange timer på at vandre rundt i Bolivia og tage kampen op mod dets mange udfordringer.
Der er dog nogle vigtige forskelle fra forgængeren i Breakpoint. Ubisoft har arbejdet på at gøre spillet mere realistisk i forhold til gameplayet. Et eksempel er, hvordan du bevæger dig rundt i verden. Det er blevet sværere at kravle op af stejle skrænter, og du glider ned af de glatte bakker. Prøver du at lave et højt spring, risikerer du at pådrage dig en skade, så det er værd at tage sig sin tid.
Du kan også blive skadet i kamp, og det vil faktisk påvirke din spiloplevelse. Det kan eksempelvis blive sværere at sigte eller du kan blive tvunget til at humpe afsted. Derfor må du tage dig tid til at behandle dine sår med bandage. Sårererne tager også toppen af dit health, så det kan være smart at tage noget medicin i brug. Wildlands handlede aldrig om at løbe og skyde, men det er en endnu dårligere ide i denne omgang. Især fordi dine healende resurser er begrænset.
Der er flere værktøjer spredt rundt omkring. Eksempelvis en skærebrænder, der kan skære igennem hegn, en EMP granat, og en raketkaster, hvilket kan hjælpe dig igennem de forskellige udfordringer - små som store - du møder på din vej. Flere taktiske muligheder er altid en god ting, og du kan endda crafte nye værktøjer fra forskellige resurser, du kan finde rundt om i verden.
Dette kan du gøre fra din bivouac (en midlertidig lejr), og den vil være din base på flere forskellige måder. Her kan du eksempelvis få midlertidige buffs, som kan påvirke din accuracy og stamina, men du kan også rode rundt med din class og ændre dit loadout for at forberede dig til specifikke missioner.
Ja, der er classes i spillet og de er indstillet til forskellige fremgangsmetoder. Der er stealth, assault eller sniper. Men Ubisoft har fortalt os, at de forskellige classes ikke er låste, for du kan bytte rundt på alt, når du er i din bivouac. Hvis du vil snipe som en assualt-class, så er det ikke noget problem. Det giver masser af rum til at tilpasse sig - især fordi at hver class har en speciel evne. Fury - stealth karakteren - har eksempelvis en evne, der gør at han kan kaste røggranater.
Dem der ønskede flere køretøjer i Wildlands vil også blive glade for at høre, at der er flere militære køretøjer, som eksempelvis store biler med masser af armour eller helikoptere. Øen Aurora er et stort sted, og der er masser af forskellige missioner gennem hele campaignen.
Lige netop campaignen har et stort fokus på historien denne gang. Ubisoft fortalte os, at der vil være en del cutscenes, og at de ikke har været bange for at vise Jon Berthal frem som Cole D. Walker, din fjende, som plejede at være Ghost ligesom dig. Vi fik kun en smule af historien at se i løbet af vores tid med demoen, men vi kunne se, at Walkers hær af 'Wolves' er en frygtindgydende modstander, der kan uddele nogle gedigne øretæver, når de møder op. Ubisoft fortalte os, at du lige så meget er jaget, som du selv jæger.
Til at hjælpe med jagten har dine fjender fra Wolves militære våben og dødsensfarlige droner, både på land og i luften. De flyvende er svære at skyde og hurtige til at opdage dig. Dem på land kører op til dig og leverer en håndmad af de store. Der er også Behemoths som er de største modstandere (lidt ligesom en boss fight i eksempelvis Anthem, hvor du skal bruge fire spillere og alle deres færdigheder for at tage dem ned).
Der er delt udvikling i alle modes - PvE og PvP - og der vil ikke være mangel på indhold, når Breakpoint lander d. 4. oktober i år. Historien ser virkelig interessant ud, der er nye lag til gameplay, og det er virkelig sjovt at være taktisk med venner, som det også var det i Wildlands. Vi trådte væk fra demoen med høje forventninger. Det bliver spændende om spillet kan holde kadencen over længere tid.