Dansk
Gamereactor
previews
Ghost Recon: Advanced Warfighter

Ghost Recon Advanced Warfighter

Tom Clancys toptrænede elitesoldater vender tilbage for at redde dagen. Tanggaard har set nærmere på Xbox 360-udgaven.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Jeg ved godt, at det måske ikke er så smart at sige, men jeg har altid været fascineret af våben. Uanset hvad jeg legede som barn, så fik jeg altid klemt brugen af våben ind et eller andet sted. Jeg har også været igennem den fase, hvor jeg med savl i mundvigen og en smadret sparegris, begav mig ned til den lokale softgun-specialist for at købe et M16A2 semi-automatisk gevær, jeg havde beundret gennem glasvinduet i flere måneder. Efterfølgende var jeg ikke til at stoppe ude på vestvolden, hvor tusindvis af gule plastkugler blev spredt for vinden, mens jeg forestillede mig at alverdens terrorister skjulte sig bag træerne.

Bare rolig, det gør jeg ikke længere - altså løber rundt oppe i skoven, men min fascination af våben er stadig den samme, og nu har jeg fundet en håndfuld passionerede spilhoveder, der har det på samme måde. Ubisoft Montreal har i hvert fald ikke sparet på det dødelige isenkram i deres højteknologiske og ekstrem beskidte Ghost Recon-spil, Advanced Warfighter, der med lige dele taktik og prototyper af våben, den amerikanske hær i øjeblikket arbejder på, er præcis den slags spil, jeg elsker at sidde med i de sene nattetimer. Og så lige en indrømmelse: Jeg har stort set ikke spillet de tidligere Ghost Recon-spil. Præcis hvorfor, ved jeg ikke, men de har bare aldrig rigtig sagt mig noget. Det var først med udgivelsen af Pandemic Studios Full Spectrum Warrior, at jeg for alvor fandt ud af, at strategisk planlægning, ordreafgivning og gadekampe for alvor var mig. Nu er jeg til gengæld bidt af en gal camouflage-jakke, og kan ikke få nok.

Ghost Recon Advanced Warfighter foregår i Mexico, nærmere betegnet Mexico City. Præsidenten er blevet kidnappet og du sendes ind med dine spøgelser, en betegnelse der bruges om en militærenhed, der helst skal gøre sig så lidt bemærket som overhovedet muligt. Du har kontrollen over løjtnant Mitchell, spøgelsernes leder, der for alt i verden skal få præsidenten tilbage til Amerika. Kun lige landet midt i krigszonen begynder dit installerede kamera i hjelmen at briefe dig omkring situationen, mens din scanner udregner positionen til de nærmeste fjender. Det er nærmest overvældende i starten, men som du vænner dig til tanken om at være en omvandrende Robocop, så bliver det højteknologiske isenkram et vigtigt hjælpemiddel. Senere får du også mulighed for at guide svævende kameraer rundt i luften, ikke ulig dem fra Metal Gear Solid: Sons of Liberty, dog uden at det ødelægger følelsen af at være en lille gruppe læderhalse i fjendtligt territorium.

Atmosfæren i Advanced Warfighter er ulig alt andet i genren. Selvom Full Spectrum Warrior kunne blive hårrejsende spændende og krævende, så er det intet mod Montreals seneste militærspil. Et grafisk filter indhyller bygninger, veje, biler og personer i en grumset sandfarvet palette, og selvom det fjerner noget af dybden og detaljegraden i den ellers imponerende visuelle overflade, så skaber det en elegant stemning. Alt føles beskidt og jeg havde flere gange lyst til lige at køre en klud henover mit LCD-fjernsyn. Det visuelle følges til dørs af en dyb rumlen, når granater kastes og eksploderer under en parkeret lastbil, mens kugler hvisler forbi dit hoved, kun millimeter fra at bore sig igennem din hjelm. En større eksplosion får hele dit isenkram til ryste, og billedet bliver for et kort øjeblik utydeligt.

Dette er en annonce:

Vigtigst af alt i Advanced Warfighter, er naturligvis den stramme strategiske planlægning og de forsigtige løb fra bygning til bygning. Dit Cross Com-syn, der på snedigste vis tegner små kasser om de nærmeste fjender, bliver hurtigt et af de vigtigste redskaber i forsøget på at holde dig i live. Jeg havde et eller andet sted forventet, at alt for meget fokus på de højteknologiske dele af spillet, ville pille nerven ud af de mange bykampe, men det skete heldigvis ikke. Til trods for et oversigtskort, udkommanderede, flyvende droner og en masse informationer fra hovedkontoret, så endte jeg alligevel med at blive en skydeskive for en flok terrorister, der var fløjtende ligeglade med, om mit hold nu var nogle af USA’s mest veltrænede soldater. Et enkelt skud til hovedet eller en salve til torso, er også det eneste der skal til, for at du ikke lever længere - du er på ingen måde en supersoldat.

Det nye byscenarie gør også sit til at holde dig på tæerne. Væk er de dybe skove, de frodige marker af svajende græs og de små klippefremspring. Nu lister du i stedet ned af lange alleer, flankeret af palmetræer og glasfacader. Oven over dig løber en tresporet motorvej og i det fjerne kan du skimte byens stadion. Fjenderne kan gemme sig overalt i Mexico City og bruger alt fra biler, betonpiller og ruiner til at gemme sig i. De stikker hovedet frem, fyrer en salve efter dig og forsvinder så længere ned af gaden. Du kan aldrig vide dig helt sikker.

Jeg har kun spillet Ghost Recon Advanced Warfighter i et par timer, men er faktisk meget imponeret over både styring, den kunstige intelligens og den atmosfære som Ubisoft Montreal har skabt. Det er forfriskende, at en serie som Ghost Recon, der alligevel har en del år på bagen, er ændret så meget i både udseende og gameplay. Holdet har virkelig turde tage nogle chancer. Hvis det canadiske hold kan svinge tryllestaven og fjerne de sidste rester af fejl og en irriterende nedsættelse i hastigheden, når der sker meget på skærmen, så kan Advanced Warfighter gå hen og blive et af Xbox 360-konsollens bedste spil til dato.

Ghost Recon: Advanced WarfighterGhost Recon: Advanced WarfighterGhost Recon: Advanced WarfighterGhost Recon: Advanced Warfighter
Ghost Recon: Advanced WarfighterGhost Recon: Advanced WarfighterGhost Recon: Advanced WarfighterGhost Recon: Advanced Warfighter

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold