Man skal ikke bedømme en bog på omslaget. På samme måde skal man ikke bedømme The Farm 51s kommende spil, Get Even, ud fra screenshots. Spillet har været under udvikling længe og havde en udgivelsesdato tilbage i 2015, der - som du sikkert har regnen ud - blev udskudt. Spol tiden to år frem og nu har vi næsten spillet i hænderne. Tiden har været god mod Get Even. Ud fra tidligere screenshots, vidste vi ikke helt hvad vi skulle forvente. Var dette et gyser FPS? Vi kunne ikke være sikre. Dette er trods alt studiet der tidligere har givet os oplevelser som PainKiller og NecrovisioN, så at forvente det åbenlyse virkede ikke oplagt.
Vi tog fejl i vores gæt om gyser FPS, dog. Ja, der er en håndfuld gyser elementer til stede, og ja, spillet indeholder shooting fra first-person perspektivet, men at opsummere spillet ud fra de to faktorer ville være forkert. Efter to timer med spillet er vi sikre på, at vi ikke har set bare halvdelen af de overraskelser, spillet stadig har at tilbyde.
Get Even fortæller en kompleks historie om Cole Black, privat detektiv, der bliver involveret i en kidnapning. Så langt, så klichefyldt. Men forbrydelsen bliver hurtigt sekundær, da Blacks fortid og minder fra en mystisk sindssyge anstalt, bliver det vigtigste fokus. Noget fra fortiden er på vej imod Black, men hvad der er inviteret, ved vi ikke endnu.
Ifølge Artur Fojcik og Lionel Lovisa fra The Farm 51, er Get Even designet til at bryde vores forventninger, og fortælle en historie med flere meninger. Man skal ikke forvente, at man har regnet historien ud midtvejs. Og dette er også reflekteret i gameplayet. Hvad der starter ud som et gyser adventure-spil, bliver for et kort ophold en walking simulator, før det skifter til et FPS. Læg nogle gåder oveni og du har en god blanding af genre og stilarter. Med alle de elementer presset ind i ét spil, skulle man forvente, at resultatet ville blive et rod, der ikke vidste hvad det ville. Lige modsat, jo dybere vi vandrede ind i historien, jo mere fascineret var vi af hele oplevelsen.
Valgene spilleren tager i løbet af historien vil have en effekt på hændelserne efterfølgende. Hjælper du en bedende cellekammerat, i stedet for at lade ham blive bag låste døre, kan det have konsekvenser senere, man ikke kan regne ud på forhånd. Ifølge udviklerne ændrer historien sig ikke drastisk, ud fra valgene du tager, men tingene der sker gennem historien, vil.
Som spillet udfolder sig, bliver det også mere og mere tydeligt, at selv om der er gyser elementer til stede, så er det i langt højere grad et psykologisk drama. Eller, det blev i hvert fald tydeligt gennem de første få timer. Tvistet i historien vi nåede at opleve, kom lige som man følte sig klar til noget nyt, så narrativet er fortalt, så spilleren aldrig keder sig.
Hvad du er forsynet med er ikke overdådigt, men det er nok til at holde spillet spændende. Black har en smartphone der kan scanne områderne, fungere som kort for hvor han har været og belyse mørke område. Af våben er man forsynet med en effektiv cornergun, der kan skyde rundt om hjørner og kombineres med andre våben. Især det sidstnævnte glæder vi os til at udforske yderligere i det endeliges spil. Spillets gåder - og dem er der mange af - tvinger dig til at bruge dine redskaber på kreative måder for at løse dem. For eksempel skal du indsamle bevismateriale med din telefon et sted og følge elektriciteten med din scanner et andet sted. Forhåbentlig forbliver gåderne lige så interessante i resten af spillet, som de er i begyndelsen.
Et af de mest diskuterede områder af Get Even er lydlandskabet. 3D audio er brugt til at skabe atmosfæriske rum, og du kan altid høre hvorfra en lyd kommer. Og jo, det kan være ekstremt uhyggeligt nogle gange, at være ekstra bevidst om de lyde der langsomt kommer nærmere og nærmere.
Måske var det netop uvidenheden om, hvad vi skulle spille, der sænkede vores forventninger til Get Even en smule. Uanset hvad, så langsomt med at vi så mere af spillet, så vi også hvad The Farm 51 forsøger at gøre og hvad de kommer til at sælge senere i år. Normalt fungerer preview events til, at vi bliver be- eller afkræftet i noget vi havde glædet os til, rent faktisk er godt. Denne gang fik spillet overbevist os. Vi kan ikke vente til at få fingre i det endelig spil, og finde ud af hvilke hemmeligheder der stadig gemmer sig.
Get Even udkommer på PC, PS4 og Xbox One d. 26. Maj.