De første teaser-billeder viste en mand i håndjern. På Internettet blev der hvisket om at Marcus Fenix var tilbage. Ville vi få mere at vide om hans fængsling, eller ville Epic måske lave et spil om hans far? Sandheden viste sig at være en helt anden.
Kampagnen i Gears of War: Judgment udspiller sig 14 år inden det første Gears of War, kun nogle få uger efter "Emergence Day", dagen hvor Locust angreb planeten Sera og var tæt på at udrydde hele menneskeheden. Gears of War: Judgment er altså en prequel og en oprindelseshistorie for hele den klassiske Xbox 360-serie.
Og i hovedrollen finder vi ingen ringere end COG-soldaten og serieveteranen Damon S. Baird. Gears of Wars rapkæftede tekniktroldmand. I spillet kommer vi til at udforske både hans og seriens fortid, når Baird leder enheden Kilo Squad sammen med sin bedste ven Augustus Cole, som vi selvfølgelig også kender i forvejen. Eller rettere sagt kommer vi til at se Baird stå for en domstol på grund af handlinger han og hans hold har udført i tjenesten. Banerne i Gears of War: Judgment kommer altså til at være dele af Bairds vidnesbyrd under retssagen, der skal afgøre hans skæbne.
Denne gang er det ikke Epics hovedstudie i Cary, North Carolina, der står for udviklingen. I stedet er det deres polske afdeling People Can Fly (der blandt andet har lavet Bulletstorm og Painkiller), som holder tøjlerne. Målsætningen er, at man ikke bare vil lave endnu et Gears of War. I stedet skal man tilbage til den der fornemmelse af, at Locust skal være skræmmende og truende at kæmpe mod, hvilket nok bliver lidt af en udfordring, taget i betragtning at seriens millioner af fans allerede har nedslagtet Locust i hobetal i snart seks år. Så hvordan vil de lykkedes med det?
Både gennem spilmæssige forandringer såvel som gennem historiefortælling, tydeligvis. i Gears of War: Judgment vil du have betydeligt mindre helbred end i de tidligere spil, og dertil bliver Locust gjort væsentligt mere farlige. Historiefortællingen i kampagnen bliver præget af menneskernes frygt fr denne nye, ukendte fjende. Der kommer formodentlig ikke til at være tale om decideret gys, men Epics håb er stadig at forstærke spændingsnerven i spillet.
Dertil vil kampagnen være endnu mere actionorienteret end Gears of War 3, der havde over 90 minutters mellemsekvenser. Der bliver ikke tale om lange samtaler over intercom-radioen denne gang, og i stedet skal historien serveres i småbidder under selve gameplayet. Vil man grave sig ned i historien er muligheden her altså, mens man også bare kan holde sig til den sædvanlige motorsavsfest.
På papiret synes vi no,, at Gears of War: Judgment virker lidt som modsvaret på filmverdenens "direct to DVD"-udgivelser. Det kommer forholdsvis kort tid efter det seneste kapitel i serien, og har lidt af en baggrundsfigur i hovedrollen. Dog satser Epic på en fuldbyrdet retail-udgivelse, og ikke på en ren digitaltitel eller andet i den dur. Der er som sagt en helt ny kampagne, en oprustet udgave af seriens vanedannende multiplayer og masser af spiltyper. Blandt disse findes også den helt nye fem mod fem-variant OVerrun, der bedst kan beskrives som en blanding af Beast og Horde fra de tidligere spil.
For første gang i seriens historie introduceres der nu klassebaserede roller i form af Soldier, Medic, Scout og Engineer, alle med hver deres fordele og ulemper. Scouten har langdistancevåben og kan indtage steder, de andre klasser ikke kan nå. Engineer kan reparere forsvaret og bygge små fæstninger. Medics kan genoplive faldne kammerater og hele dem, der er skadede. Soldiers kan... Ja, det kan du vel gætte.
Selve spiltypen Overrun er handler om angreb og forsvar, hvor Locust-holdet forsøger at ødelægge en generator som forsvares af COGs. De har begrænset tid, inden begge hold skifter side. Her skal det andet hold så slå det første holds tid for at vinde.
Gears of War: Judgment er sat til at udkomme i starten af 2013.