Som I alle har kunne se det seneste døgns tid, så har Gamereactor i en række territorier introduceret nyheder om diverse sportsgrene, såsom F1 og fodbold. Dette har affødt en masse kritiske kommentarer, og vi, eller jeg, vil naturligvis gerne komme med en mere officiel udtalelse om det her nye eksperiment, og hvilken rolle det spiller for os internt.
Først og fremmest tør jeg godt stå frem og slå fast at det her ikke som sådan er min idé. Det er et koncept der er blevet formet og eksekveret længere oppe af fødekæden, men som medarbejder og tildels ansvarshavende, så ønsker jeg naturligvis også at holde panden højt, og forklare hvad tankerne er bag. Ydermere accepterer jeg også ansvaret som værende det tætteste I, de faste brugere, kommer på en kontaktperson hos Gamereactor. Det er mig der leverer meget af indholdet I læser, det er mig der svarer på spørgsmål i kommentarfeltet, det er mig I har løbende dialog med om os. Derfor giver det mening at jeg, selv når det gælder initiativer der ikke kommer fra mig, "står på mål" for disse, så at sige. Forhåbentlig har jeg forklaret det specifikke forhold her, og hvis ikke, så vil jeg altid gerne uddybe ved lejlighed.
Okay, nå, hvad er det her så? Jo, der sidder en spansk skribent på vores spanske redaktion, der er blevet udpeget til at spearheade det her journalistiske eksperiment. Han leverer de her nyheder dagligt, og de gribes så af vores egen Troels Ryde Grann, der er ansat her på redaktionen fremadrettet til at tage sig af disse stykker indhold for at sikre at de er klar til primetime.
Som det er lige nu ryger disse sportsnyheder ind på vores forside. På sigt ønsker jeg at de er kolonneinddelte, eller at forsiden får et slags refresh der gør at man kan browse den slags indhold man personligt ønsker at interagere med, men jeg kan ikke udtale mig om en konkret tidslinje for ændringer.
Det er vigtigt at understrege at de her nyheder, rent lavpraktisk, er additive af natur, det vil sige at der er sat ekstra ressourcer af til at skabe dem, og der er ikke taget ressourcer fra noget andet. Jeg leverer samme indholdsmængde, vi har redaktionsmøder om de samme ting, og vores primære fokusområde forbliver det samme. Det betyder at hvis du kommer til Gamereactor for almindeligt nyhedsmateriale om spil, film og tv-serier, så får du serveret præcis samme mængde, og fra de samme mennesker, som før.
Så hvorfor gør vi det her? Først er det vigtigt at understrege at det her er et eksperiment, en måde hvorpå vi kan lære mere om den massive brugerskare der kommer til Gamereactor men ikke giver udtryk for deres holdning til vores side gennem et hav af kommentarer, men som bare læser med fra sidelinjen - en række initiativer vil blive sat i værk for at finde ud af hvordan de forholder sig til vores indhold, både det der relaterer sig til spil, og det som ikke gør.
Vi er ikke på røven, vi er slet ikke ved at dreje nøglen om, men samtidig behøver vi ikke kigge længe for at se at mediebranchen i det hele taget har været i ret stærk modvind i en længere periode, og det gælder i særdeleshed mere traditionelle medier som Gamereactor. Det er der dybe grunde til, fra Googles absolutte monopol på afgørelsen af et givent medies langsigtede succes til hvordan reklamepartnere reklamerer på disse medier, og hvor meget de er villige til at betale for de her reklameplaceringer. Disse udfordringer, samt bare generel nysgerrighed og et ønske om at forblive fleksible og åbne overfor ændringer, gør at vi hele tiden snakker om hvordan landskabet ser ud om fem år, om 10 år. Gamereactor har været her længe, og løbende har vi udvidet vores emnefelt for at dække film, tv-serier, gadgets og senest elbiler. Det her er endnu et potentielt skridt på den her rejse for at sikre at vi godt klædt på til morgendagens medieudfordringer.
Men for jer, så skal I nu til at scrolle igennem fodboldnyheder I ikke gider læse, og det er jeg enormt lydhør overfor. Det virker lidt som om der benyttes en mukkert til et job der kræver en skalpel, jeg forstår det.
Gamereactor fortsat kører bannerkampagner og content marketing som centralt økonomisk eksistensgrundlag, så hører vi oftest at de her faste partnere, såsom de udgivere I kender fra spilbranchen, hellere enten vil placere deres penge hos influenter, eller hos mainstream-medier, såsom... ja, jeg ved ikke - The Guardian, måske. Ideen med sidstnævnte er at de har et bredt emnefelt, appellerer bredere, og har adgang til en langt mere alsidig målgruppe, og derfor er det attraktivt. Men det er jo netop disse udgivere der gerne skulle være interesserede i at reklamere hos et medie som Gamereactor, Gamespot, IGN eller hvem end du aktivt følger som primært dækker spil- og underholdningsbranchen, så hvis vi ikke kan "regne" med dem, hvad gør vi så? Hvad er vores strategi? Der er mange måder, mange metoder, men de fleste involverer en mærkbar reducering af hele sidens læsbarhed. Klikker du forbi IGN er det kommissionslinks en masse, hele tiden. Du er der for at købe noget. Det er én vej.
At forsøge at udbrede vores eget emnefelt, måske via sport og måske ikke, er en anden vej. Og det er det vi afprøver lige nu. Hvor længe afprøver vi det? Det ved jeg ærlig talt ikke. Vil vi tweake undervejs? Uden tvivl. Men jeg står ved hvorfor vi tester vandene af, også selvom at det hele måske er lidt abrupt fra den ene dag til den anden. Jeg forstår frustrationen, og jeg håber at I, jer af jer der har en aktiv bruger på Gamereactor, og som har udtalt jer kritisk om hele ideen, nu har fået et kig ind bag scenetæppet, som kan give lidt.
Det her endte sikkert med at blive for langt, jeg er dårlig til at lade mig begrænse, og særligt fordi at jeg febrilsk forsøger at komme kommentarer, spørgsmål og kritik i forkøbet. Men her må jeg nok bare lade kortene falde, og se hvordan det hele former sig over det næste stykke tid. Tak fordi I er med.
-Magnus