I debat-artiklerne giver vi vores mere personlige mening og tanker om spilbranchen. Du kan fremover læse et debatindlæg fra Gamereactor-netværket hver søndag.
Jeg elsker denne nye konsolgeneration. Ved i hvorfor? Fordi det handler om strømlining, simplicitet og brugervenlighed mere end noget andet. Vil du skifte mellem Netflix og Batman: Arkham Knight, så er det let som en leg, vil du optage en intens gameplay-session og dele den med dine venner? Intet problem. Både PlayStation 4 og Xbox One har din ryg dækket, og øjeblikke hvor frustrationen er større end funktionaliteten, er der langt imellem.
Desværre opstår der stadig problemer, der på overfladen er så trivielle, at de burde være udryddet for længe siden. Jeg taler om den perfekte, strømlinede multiplayer-oplevelse, og jeg taler specifikt om Grand Theft Auto Online, der stadig, efter både den eftertragtede Heist-udvidelse, og ekstensive opdateringer, fortsat volder mig problemer.
Grand Theft Auto V er det bedste spil jeg nogensinde har spillet, og med en lang række livestreams i hatten og flere hundrede spilletimer brugt i Los Santos, burde Grand Theft Auto Online være lige noget for mig. Jeg må være Rockstar's "target audience", en erfaren fan af serien, der æder alt hvad de kaster efter mig. Det burde faktisk være min go-to-multiplayer-oplevelse, men desværre, efter mange timers forsøg og higen efter Rockstars kvalitetsstempel, må jeg sande, at Grand Theft Auto Online simpelthen ikke virker efter intentionen.
For at demonstrere min pointe, er det tid til en lille historie. En lang dag på arbejdet er forbi, og jeg vender slagen hjem til min lejlighed, for at røve nogle banker. Først skal Online-suiten loades ind, og det venter jeg gladeligt fem minutter på. Så fikseres kameraet i en overhængende by-vinkel, og her venter jeg endnu fem minutter på, at min lejlighed loader ind. Fint, spiloplevelsen fejler jo ikke noget, så jeg venter gerne endnu længere. Her ved jeg bare ikke, at der endnu er seks loading-barrierer at krydse, og før vi når til selve røveriet, er der gået 35 minutter på selve teknikken, og det er ikke medregnet ventetiden i lobbyen.
Grand Theft Auto Online er selvfølgelig en ambitiøs multiplayer-suite, men Red Dead Redemption tilbød også en åben multiplayer-sandkasse, et hav af modes og kørte til og med på fem år gammel hardware på det tidspunkt. DC Universe Online, den heftigt undervurderede konsol- og PC-MMO, havde sine egne tekniske skrubler, men ventetiden var relativt kort, og den samlede oplevelse var brugervenlig og strømlinet.
Destiny, Bungies store "Shared World Shooter", fik også stor kritik for sine mange load-barrierer, og det er med rette. Begge disse spil tager inspiration fra de mange PC-baserede MMO-titler, der har multiplayer som udgangspunkt, men tilføjer lidt single-player hist og her. Dog har ingen af disse to eksempler lært synderlig meget af PC-formlen, da brugervenlighed virkelig tager bagsædet til fordel for ambition. Strømlin jeres konsol-multiplayer spiludviklere!
Gamere må tit lægger under for skarp kritik om, at vi er en utålmodig skare af vrælende, frastødende og utilfredse voksenbørn, der kaster os frådende over ethvert kritikpunkt i en spiloplevelse. Nogle gange føres denne kritik med rette, som Carl pointerede i sidste uge, kan vi være for hardcore - men i dette tilfælde taler vi om noget så fundamentalt som en ventetid, der gør spiloplevelsen tålelig og nogenlunde øjeblikkelig. Om ikke andet ikke 35 minutter, fra opstart til gameplay.
Som altid er udviklerens ambition elefanten i lokalet, og tit bruges de tilgængelige ressourcer på at skabe en ambitiøs og feature-rig online-suite, i stedet for at fokusere på selve oprettelsesprocessen og brugerens oplevelser i de første stadier af den samlede gameplay-pakke. Dette kan så sandelig ikke klandres, og Grand Theft Auto V, og Grand Theft Auto Online for den sags skyld, er pakket til renden med features, ideer, ambitioner og gameplay-elementer. Problemet er bare, at det bliver svært for mig at nyde disse i Grand Theft Auto Online, for tiden der skal til for at oprette forbindelsen, lave mit crew, loade min lejlighed og min bil, og Los Santos udenfor, er simpelthen for lang. Har i haft en lignende oplevelse? En online-spiloplevelse der burde være skræddersyet til jer, men hvor omstændighederne omkring det, såsom ringe server-arkitektur, afholdt jer fra at ville investere?