Dansk
Gamereactor
artikler
No Man's Sky

Gamereactor debaterer: Kan No Man's Sky stadig reddes?

Hypet som spillet der skulle overtage Minecraft. Endte som punchlinen på en dårlig joke. Kan Hello Games nå at vende skibet, eller er det allerede for dybt inde i det sorte hul?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Hype. På én gang udviklernes bedste ven og værste fjende. Alle udviklere vil gerne have, at fans glæder sig til deres spil, men når hypetoget er kørt mod forventninger spillet aldrig vil kunne indfri, så bliver det et problem. Her på Gamereator har vi snart været i branchen så længe, at vi ved hvilke forventninger, vi skal have til et spil - en kynisk side der kommer med skuffelser. Derfor var vi også positivt indstillet overfor spillet, da vi tidligere på året skulle anmelde det. Vi forventede et spil, hvor man kunne flyve rundt i rummet, og vi fik det. Desværre var det de færreste, der gik ind med samme forventninger.

Meget af skylden kan lægges på Sony. At vise spillet frem til samtlige E3-konferencer, og tale om det som "det næste store spil", har kun gjort mere skade end gavn. Folk endte med at glæde sig så meget til spillet, at Sean Murrey fik dødstrusler, da de forsinkede spillet med endnu en måned. Fans ville leve i en uendelig verden, hvor man selv kunne vælge, hvem man ville være, og hvordan man levede. De ville ikke bare finde ressourcer og hoppe fra planet til planet.

No Man's Sky
Dette er en annonce:
No Man's SkyNo Man's SkyNo Man's Sky

Men spillet blev udgivet, og i en kort periode nåede det at være Everybody's Sky, da alle Playstation 4-ejere med respekt for sig selv, var nødt til at vække sin indre astronaut. Rummet har altid været lige udenfor rækkevidde, så endelig kunne vi få lov til at rejse ud i det store mørke. Men da første uge var omme, var rejsen slut for mange. Spillet var tilbage til No Man's Sky: spillerantallet var faldet til 1%, folk var skuffede og spillet stod tilbage som den upopulære dreng i skolegården. Ingen ville lege med det og alle gjorde grin. Den officielle twitterkonto blev tavs, og man skulle tro, at det var sådan spillet skulle blive husket: "Spillet der skuffede".

Men nu har Hello Games rejst sig fra asken, og slår igen med den første DLC, Foundation Pack, der skal fungere som fundamentet for hvad der kommer. Foundation Pack tillader dig at gå i Survival Mode og Creative Mode, hvor især den sidstnævnte var savnet hos fans. Folk ville bygge, de ville ikke bare opdage. Creative Mode tillader ikke kreativiteten at løbe fri som i Minecraft, men den tillader folk at bygge, uden at skulle tænke på at holde sig i live. Men heri ligger netop kritikken. Uden mulighed for at dø, er der ingen grund til at have tag over hovedet. Vores hjem er det sted vi føler os sikre, så selv hvis mørket banker på, kan man sidde veltilpas inden for. I Minecraft er det monstre der banker på døren, No Man's Sky er det ingenting. Du er lige sikker ude som inde. Det er oplagt at bruge denne Mode til at tage billeder, men det var nok ikke den kreativitet, fans håbede, de skulle udfolde.

Så er der den anden Mode, DLC'en kommer med: Survival. På mange måder den omvendte Creative Mode, hvor du aldrig er sikker, og nærmest føler at spillet arbejder imod dig. Når du dør, kan du ikke finde det du efterlod, naturen er langt hårdere, og skulle du fange opmærksomheden fra en drone, er din død sikker. Underholdning i No Man's Sky var aldrig modstanden spillet tilbød, og derfor tiltrækker Survival mig heller ikke. Og har svært ved at forestille mig, at der er mange den vil tiltrække.

Dette er en annonce:
No Man's Sky
No Man's SkyNo Man's SkyNo Man's Sky

Dermed står vi tilbage ved spørgsmålet, der åbnede det hele: kan No Man's Sky reddes? Det er et kompleks spørgsmål, der fortjener mere end et endegyldigt "ja" eller "nej", for hvad der er succes adskiller sig kraftigt hos den enkelte læser. Hvis vi betragter "redning", som en genopståen til samme antal spillere som på udgivelsesdagen og et spil der nu ligner det, de viste frem til E3? Så er svaret nej. Det spil ser aldrig dagens lys, og de spillere er gået videre. Hvis vi i stedet betragter "redning", som værende nok spillere til at holde spillet i live, og mere positiv omtale på diverse forum, så tror jeg stadig, der er en mulighed. Det er for sent for No Man's Sky at ende som: "Spillet der sejrede", men det kan stadig nå at lave en Harry Potter og være: "Spillet det levede". Vi skal bare sætte vores forventninger rigtigt.

Fundation Pack er dog mest af alt et fundament. Et fundament over hvad der er på vej, et fundament over at Hello Games ikke har givet op på spillet og et fundament over, at de lytter til feedback. For mange er dette for sent. På Gamereactor sætter vi pris på forsøget.

HQ

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold