Dansk
Gamereactor
gadget-tekster

Corsair HS80 RGB Wireless

Corsair går efter struben på giganterne med et nyt highend headset, og det er i brede træk gået godt.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Det er længe siden at Corsair har lavet et direkte dårligt headset, men samtidig har der været andre, lignende modeller fra konkurrenter såsom Steelseries, der bare har været en del lettere at anbefale. Jo, via iCue får du et overdådigt lysshow, men om det er komfort, batterilevetid eller bare helt lavpraktisk lydkvalitet, så har den ellers dominerende producent måtte nøjes med at ligge midt i feltet.

HQ

Nu går de dog efter guldet (passende OL-analogier her, ikke?) med HS80, et nyt flagskib der sigter direkte efter de de etablerede giganter via Slipstream-teknologi, masser af RGB, Dolby Atmos-understøttelse, ekstra bred pasform og meget, meget mere. Spørgsmålet er så bare om det er lykkedes?

Corsair HS80 RGB Wireless
Corsair HS80 RGB WirelessCorsair HS80 RGB WirelessCorsair HS80 RGB WirelessCorsair HS80 RGB Wireless

Selve konstruktionen er som udgangspunkt lidt af et slam dunk. Selvom meget af HS80 er udført i plastik, og lidt aluminium også, så er det af den tykkeste, mest tilfredsstillende art. Elastikken i toppen af skinnen er beklædt med kunstlæder på indersiden, for at undgå den karakteristiske trykken på toppen af hovedet under brug, kopperne er beklædt gummi og den ekstra mængde memory foam gør virkelig underværker. Headsettet er tungt, faktisk vejer det 411 gram, men det føles virkelig ikke sådan. Du kan justere stroppen, men ideen er at dit hovede aldrig kommer i kontakt med skinnen, og det er præcis sådan det skal være. Steelseries har brugt samme filosofi de sidste par år, og de konsekvent taget komforttronen som resultat. Desuden sidder volumen på et hjul, der dog har trinvis feedback, og du kan virkelig mærke hvert eneste lille tilfredsstillende klik, i det du justerer. Dog er tændknappen bare en knap, som du skal holde inde. Her havde en slider været at foretrække.

Dette er en annonce:

Mikrofonen er en omnidirektional boomer-arm du flipper ned for at aktivere, ligesom på et EPOS-headset, og selvom materialet den er udført i er blødt, så knækker den ikke i to hvis du pludselig bliver frustreret. Du kan, med lidt overbevisning, bøje den ind imod dit ansigt, og en smart lille LED-ring på mikrofonens hoved fortæller dig om du er muted eller ej. Mikrofonen lyder i øvrigt ganske skarp, og støjreduktionen er relativt aggressiv. Der er dog ikke helt samme klarhed, og sprødhed, som du får fra Razers HyperClear-kardioid og EPOS' kraftige boomere. Men virker, det gør den altså.

Til gengæld er lyden ganske fortræffelig. Som udgangspunkt har du 50 millimeter højdensitets neodymium drivere, som leverer lyd i et ekspanderet frekvensbånd på 20-40,000Hz. Desuden får du også Dolby Atmos-understøttelse på PC (hvor testen er foregået) via Dolby Atmos Access-applikationen. Vi benyttede dog en gratis prøveperiode, og det vil i sidste ende koste penge. Selv uden gør den bredere frekvens dog at der er en dybde i lyden, som er til at mærke, og alt lige fra The Ascent, som er ét stort rabalder det meste af tiden, til Aliens: Fireteam Elite hvor netop spatial audio har noget at skulle have sagt, så er der bare mere at komme efter her, og uden tvivl en klarere separation imellem lagene i lyden. Om det er tuning, 24-bit/48kHz-opløsningen eller Corsairs IFS-teknologi, så virker det.

Corsair HS80 RGB Wireless
Corsair HS80 RGB WirelessCorsair HS80 RGB Wireless
Dette er en annonce:

Og det gør det trådløse Slipstream-signal også. Den inkluderede dongle gav os mindst 15 meters rækkevidde uden hverken forsinkelse eller skratten, og det er seriøst imponerende, særligt når den dongle ikke engang er synderligt stor, eller lang.

Så langt, så godt. Dog skal det siges, at iCues brugervenlighed har taget et ret drastisk dyk nedad det sidste års tid, og det er ikke længere vores absolutte favorit, når det gælder om simpel tuning igennem software, mest fordi iCue nu kan bruges til et utal af forskellige features. Desuden har headsettet, i starten af en relativt lang anmeldelsesperiode dog, lidt under en række tekniske fejl, der gjorde det svært at opdateret firmwaren, og også samle lyd op fra mikrofonen. Det hele blev rettet, og du, forbrugeren, bør sidde med en helt anden oplevelse, men i starten var der altså knaster, knaster der ikke burde være der.

Og så er der batterilevetiden. Den er 20 timer, men vores tests afslørede at det er kun realistisk helt uden RGB fra de to gummibelagte plader på kopperne, of selv med hele lysshowet slået fra, så taler vi mere 16-17 timers blandet brug. Det kan let anses som værende lidt under middel for at være helt ærlig, og vi bør efterhånden forvente at se bedre batterilevetider, særligt når headsettet er tungt, som det er i HS80's tilfælde.

Samlet set er der dog tale om et habilt headset, der godt nok ikke stryger ind som "must-have", men takket være en solid konstruktion, fed rækkevidde og lydkvalitet og glimrende pasform og komfort er ret let at anbefale.

08 Gamereactor Danmark
8 / 10
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold