Dansk
Gamereactor
gadget-tekster

Vi anmelder langt om længe MSI RTX 2080 Gaming X Trio

Den nye generation af grafikkort er endelig landet, om ikke andet fysisk.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Alle har ventet i spænding på Nvidias næste generation af grafikkort. Alle blev blæst væk da Ray Tracing blev afsløret som det næste nye, og alle glædede sig til udsigten til endnu hurtigere RAM om bord på selve kortene. Og derfor ramte det som en kold spand vand, da man ikke fik den enorme ydelsesforøgelse man havde ventet, og det på grund af softwaren. Men lad os starte med selve kortet, og så kommer vi tilbage til teknologien og softwaren bag Nvidias nye skabning.

HQ

Lad os bare slå fast med det samme, MSI's Gaming X Trio lover en del, men holder det også.

MSI RTX 2080 Gaming X Trio

Hvad er et RTX-kort egentlig?

Kortet er forsynet med en massiv bagplade i metal, og tre store kølere. Disse holder ikke bare kortet meget koldt, omkring 40 grader i vores setup. Selv ved en forceret belastning kom det aldrig over 71 grader - der er med andre ord stort potentiale for overclocking.

Der medfølger en afstivningsbøjle, og den anbefaler vi kraftigt at man bruger, da kortet vejer over halvandet kilo.

Dette er en annonce:

Kølingen er ligeledes fantastisk - faktisk var kortet så stille at kabinetblæserne overdøvede kortet det meste af tiden, og vi kunne konstatere at selv ved hårdt pres var larmen sølle 30dB - men kan dog presses op i nærheden af 50dB når man kunstigt tvinger blæserne op i gear - igen er kølingspotentialet stort.

I det hele taget må man taget hatten af for kølingen, men givet at Nvidias egne kort kører med højere clock-frekvens, så synes det åbenbart at MSI og andre kortproducenter kompenserer for dette ved at løfte overclocking-potentialet væsentligt. Memory Bus er kun 256-bit, hvor 1080TI ligger på 352 bit.

MSI RTX 2080 Gaming X Trio
Dette er en annonce:

Der er række lidt mærkelige tiltag, hvis vi kigger på specifikationerne. Memory Clock-hastigheden er en del lavere, over 30% lavere end ved både GTX1080 og 1080TI. Memory Speed er til gengæld forøget med 40% til 14GBps. Der er væsentligt færre kerner på 2080-kortet end på et 1080TI, men stadig små 400 mere end et GTX1080. Der har ligeledes været snakket meget om strømkravene, men hvis vi holder os i MSI's økosystem, så er stigningen trods alt kun på 4% mellem 1080TI og RTX2080.

Til gengæld er der USB-C tilslutning, og det betyder at kortet i teorien allerede kan håndtere båndbredde på 40Gbit/s i modsætning til Display-port der lige nu kun kan klare 32,40Gbit/s, men i øvrigt har stået til en opgradering til netop 40Gbit/S i noget der ligner et år. Det er et ret afgørende hop for at kunne håndtere både 4K-opløsning, høj billedehastighed og fuld farvegengivelse på samme tid, for vi er faktisk i en tid hvor teknologien er der, men de brugerflader der skal overføre signalerne er simpelthen for langsomme.

Kerner og Ray Tracing

Turing-arkitekturen er ikke kun Ray Tracing-delen manifesteret i RTX-platformen. Men lad os lige tage den del først.

Ray Tracing er en total, real-time simulering af lys, og det påstås at bringe samme kvalitet i brugen af lys, og dermed også refleksion og skygger, som i en biograf-film. Desværre findes der endnu ikke noget spil der understøtter dette. Vi ved at Shadow of the Tomb Raider får en opdatering - på et tidspunkt - at Battlefield V også har Ray Tracing, dog ikke om det er med en opdatering eller er der fra start af, og i starten af næste år kommer Metro Exodus, der også har Ray Tracing, og der er det samme historie. Altså tre titler på et halvt år, hvor der loves Ray Tracing, temmelig tyndt når det er "det nye sort".

RTX-kortene bør måske derfor mere ses som et mellemstadie, eller rettere en sideforgrening end et egentlig spring i grafikkortteknologi. Ikke fordi at Nvidia er dårlige - der er bare ikke den software-understøttelse der er nødvendig for at det bliver en almen ting hurtigt.

Det handler også om AI, eller rettere siger marketingsmaterialet at Turing-platformens dedikerede Tensor-kerner, der egentlig er beregnet til kunstig intelligens, skaber skarpere billeder - det er dog ikke forklaret nærmere hvordan eller fremvist deciderede eksempler som med Ray Tracing - der i øvrigt stadig er små hjemmelavede videoer og stilbilleder.

MSI RTX 2080 Gaming X Trio

Turing åbner også op for programmerbare shaders, der skulle være mere effektivt, og hjælpe med at køre igennem alle spil på "maxed-out settings" med "incredibly high frame rates".

Så kort opsummeret - vi har stadig Cuda-kerner til grafik, dedikerede RT-kerner til lys, og så Tensor-kerner der reelt "bare" støtter RT-kernerne, men også assisterer grafikkortet med øvrige funktioner, og som hjælper med at rense det billede som slutbrugeren ser, da RT-kernerne reelt set ikke kan nå at simulere det lys per billede der er nødvendigt for at skabe et helt rent billede, og det falder derfor på Tensor-kernerne at optimere billedet, så brugeren ikke opdager at der er opstået billedstøj i processen. Summa summas - Ray Tracing ikke er komplet. Tensor-kernen er basalt set at betragte som en kraftig Cuda-kerne, men rettet imod mindre komplekse opgaver, der dog kræver højere regnekapacitet, og hvad vi kan finde ud af er reelt set en videreudvikling af Nvidias Volta-arkitektur, som bedst kendes fra Titan V-kortet. Herudover har Tensor-kernen den fordel at den er programmerbar, og bruges også til Deep Learning Super Sampling, DLSS, som er en avanceret form for at lade som om at man har lavet et højopløst billede, som man præsentere brugeren, uden at man rent faktisk har renderet det.

Hele RTX-arkitekturen er ekstremt kompleks, og dette er blot en meget skrabet overfladisk genenmgang - ellers ville denne anmeldelse tage timer at læse. Det er alt sammen meget fint, men software-siden åbner ikke lige nu for at vi for alvor kan se det i praksis.

DirectX12, G-sync og HDR understøttes naturligvis også sammen med 4K-opløsning og ikke mindst VR. Med RTX-serien går man nu væk fra traditionel SLI-opsætning med flere kort, det nye sort er NV Link som Nvidia har brugt til deres Quadro-serie før. Fordelen er at man kan bruge flere "brostykker" af gangen, og kommunikerer uden om en central styreenhed. Der er herudover en teoretisk båndbredde på vanvittige 300 GByte/s

Benchmark og tal:

Inden at vi begynder på sjove tal, så skal der nogle advarsler på plads.

Alt er foretaget med driver 411.53 på en Acer X27, 27" 4K IPS 144Hz-skærm. Den har så fyldig en farvegengivelse, at vi ramte den maksimale båndbredde på Display-port, og måtte begrænse farverne til Adobe 4:2:2. Det kan muligvis påvirke resultatet en del at skærmen er så krævende. Til vores store overraskelse gjorde det absolut ingen forskel om vi kørte i 144Hz eller 60Hz - på det punkt virker det til at Turing-arkitekturen har væsentligt mere under motorhjelmen end man regner med, for at blive i bilanalogierne, så er antallet af hestekræfter og topfart måske ikke super imponerende, men der er en masse moment at arbejde med. DirectX 11 er brugt, da ikke alt understøtter DirectX12 endnu.

Kortet er ikke blevet overclocket - på trods af at det er hvad MSI kraftigt ligger op til, og det skyldes ganske simpelt at det ikke er et kort vi har fået, men en pressesample der efter endt test skal tilbage til MSI, og videre til andre medier.

Herudover valgte vi at bruge samme konfiguration som da vi testede et MSI GTX1080TI, for at scoren kan sammenlignes direkte uden ekstra variabler. Ulempen er så at der i mellemtiden er kommet nye titler til der er langt mere CPU-krævende, og deres score vil derfor være handikappet, dette gør sig særligt gældende for Assassin's Creed Origins og Total War-spillene. Der kan man så passende læse vores anmeldelse af en MSI Inifinite X, der netop har både GTX1080TI og en i7 8700 CPU.

MSI RTX 2080 Gaming X Trio

3D Benchmark - syntetiske testscores

Time Spy Extreme: 4222
Time Spy: 9143 - 18% over et GTX1080TI
Fire Strike Ultra: 6212 - 6% under et GTX1080TI
Fire Strike Extreme: 11591 - 3% over et GTX1080TI
Fire Strike: 17571 - 5% over et GTX1080TI

Ikke overraskende, så har RTX platformen ikke imponeret i de ældre testformer, mens at den trækker fra i Time Spy som er den nyeste GTX kortene også er testet med.

Interne tests:

The Division:
1080p:
Medium: 198.2
High: 160.7
Ultra: 130.4

4K:
Medium: 78,7
High: 69,2
Ultra: 57,6

Det er lige over hvad man kan få med et GTX1080TI, men eftesom at GTX1080TI har 3GB RAM mere, så opvejer det for at RTX-kortet har væsentligt mere båndbredde, og RTX-platformen reelt set ikke kan bruge sine fine nye Tensor- og RT-kerner til noget.

Assassin's Creed Origins:
1080p:
Medium: 85
High: 83
Ultra: 73

4K:
Medium: 67
High: 60
Ultra: 52

60fps i 4K på High med en CPU der reelt set er for gammel må anses for rigtigt fint.

Total War: Warhammer:
1080p:
Medium: 187,9
High: 125,8
Ultra: 101,3

4K:
Medium: 97,5
High: 82.5
Ultra: 58,6

Scoren ligger lavere end GTX1080TI, der med sine ekstra RAM formår at presse +10fps mere ud af spillet.

Total War: Warhammer II:
1080p:
Medium: 169,9
High: 126,6
Ultra: 97,1

4K:
Medium: 65,8
High: 51,3
Ultra: 41,7

Spillet er ret afhængigt af en kraftig CPU, og scoren er derefter.

Middle-earth: Shadow of War:
1080p:
Medium: 167
High: 144
Ultra: 123

4K:
Medium: 89
High: 68
Ultra: 58

På nær Ultra ligger vi altså solidt over 60fps. Det er vores klare opfattelse at en kraftigere CPU havde skubbet scoren det sidste stykke.

MSI RTX 2080 Gaming X Trio

Yderligere tests:

Men hvad med det mere generelle billede? Vi tog en lang række titler, og spillede spillet direkte fra installationen uden at pille ved indstillingerne, det vil sige at spillene i udgangspunktet er i 4K på High, og enkelte på Ultra. Nogle spil som Grand Theft Auto V er reelt set umulige at drive i Ultra/Very High, selv med nyeste generation af grafikkort. Lige præcis det spil har så heller ikke et reelt preset for grafikken som stort set alle andre spil.

Dishonored 2: +100fps, +110 en del af tiden på Ultra
The Witcher 3: Wild Hunt: 59-77fps på Ultra
Grand Theft Auto V: 79-92fps på High
Fallout 4: 75-95fps på Ultra
Mafia III: 54-60fps på Ultra
Hitman: 63-85fps på Ultra
Doom: 116-131fps Ultra
Project Cars 2: 93-105fps på Ultra
Wolfenstein II: The New Colossus: 105-135fps på Ultra

Og så er der det store spørgsmål, skal man opgradere?

Et MSi TX 1080TI Gaming X koster 6020 kroner i skrivende stund. Et MSI RTX2080 Gaming X TRIO står til 6989.

Så for 1000 kroner mere får man altså Ray Tracing og den nyeste teknologi. Omvendt får man for 1000 kroner mindre end en marginalt bedre ydelse i visse titler, men må påregne at der skal skiftes om et års tid.

Der er også en 2080TI på markedet, det har vi ikke haft fingrene i endnu, men det koster også tæt på 50% mere.

Vores råd er derfor følgende: Har du et GTX1080TI - så skal du ikke opgradere. Vent til Ray Tracing er fuldt implementeret, og se så om en opgradering er pengene værd. Har du noget som helst under et GTX1080, og vil gerne spille flydende 4K - så bør man kraftigt overveje et RTX-kort, men vil lige nu mener vi at du vil være bedre tjent med at holde lidt på pengene. Hvis vi dog antager at Ray Tracing bliver det mest fantastiske, så går kortene en lys fremtid i møde, og vi håber at det ikke påvirker billedehastigheden alt for meget.

Nvidia har for alvor sat potentielle købere i limbo, og vi er også ret meget i tvivl. Når det er sagt, så er MSI's behandling af RTX-platformen dog virkelig imponerende på både støj- og kølefronten, men uklarheden omkring Ray Tracing som er RTX-platformens primære salgstrick i kampen om forbrugernes penge er bare en meget stor joker i skrivende stund.

MSI RTX 2080 Gaming X Trio
08 Gamereactor Danmark
8 / 10
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold