Dansk
Gamereactor
gadget-tekster

Vi tester iPhone X

Langt om længe har Gamereactor fået fingrene i iPhone X, og det er svært at få armene ned.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Det har længe været min generelle anke, at iPhones er kommet til at ligne hinanden lidt for meget. Kan du huske dengang iPhone 4 erstattede 3GS, og efterfølgende hvor 5 erstattede 4S? Det var gigantiske begivenheder, hvor kæberne raslede nede ved gulvbrædderne, det var Steve Jobs drøm der gang på gang realiseret - du ved, den der hvor han siger at folk ikke ved hvad de vil have før man viser dem det? Det skete en række gange, men som tiden gik blev udseendet strømlinet, og luften gik af ballonen. Netop derfor var afsløringen af iPhone X så signifikant, for kort forinden havde Apple løftet sløret for iPhone 8, endnu et produkt der til trods for få tekniske opgraderinger lignede sin forgænger til forveksling.

HQ

Men så kom iPhone X på scenen...

Her havde vi med et produkt der langt om længe tog nogle designmæssige chancer, og gik planken ud med nye, skæve ideer. Det føltes som om at iPhone 8 var blevet designet af en komité, og at X var lavet af kreative hoveder, der havde fået lov til at gå lidt ambitiøst til værks. I løbet af den seneste tid har jeg brugt netop sådan en, og det har været en fryd.

iPhone X

Og præcis ligesom med iPhone 3GS til 4 og fra 4 til 5 er det designet der gør det største indtryk, og det er ikke bare fordi det er markant anderledes, men fordi det forbedrer brugeroplevelsen. Det som de fleste vil studse lidt over er at miste Home-knappen, og at skærmen nu strækker sig helt ned i bunden. Også oppe i toppen er skærmen blevet strukket, men for at få plads til kameraet buer en lille sort bar ned i skærmen, ellers er hele forsiden bare... ja, skærm. Dette er ærlig talt en kærkommen ændring, en som også Samsung Galaxy-ejere har været glade for, og det er fuldt forståeligt. Ikke bare er der mere plads til applikationer og afspilning, der er et generelt overskud i daglig brug, og her taler jeg ikke kun om den æstetiske fornøjelse, men det ekstra overblik der kommer af at have en enhed i hånden med mere skærm uden at størrelsen forøges. Jo, den er stadig en kende for stor til at man kan nå de øverste applikationer, men skønt er det nu alligevel. Naturligvis gør manglen på "hjemmeknappen" nu, at en række andre funktioner har skulle skifte plads. Det er særligt svært at vende sig til at man skal swipe op for at åbne en række ekstra funktioner såsom lys, lyd og internetdeling, og det at skulle lukke applikationer helt og aldeles er ikke ligefrem blevet lettere.

Dette er en annonce:

Andre har tidligere vist utilfredshed med at den sorte bar der passer på frontkameraet bukker ned og ødelægger ideen om den komplet dækkende skærm, og det forstår jeg. Dog fortæller Apple at teknologien til at placere kameraet inde under displayet simpelthen ikke er tilgængelig til en respektable, forbrugervenlig pris. Derudover er kameraet nu vertikalt på bagsiden, men ellers ligner iPhone X en iPhone, dog med de altafgørende visuelle forskelle der gør den tager opmærksomheden hvor end man går.

iPhone X

Lad os dog kort vende tilbage til skærmen. iPhone X har en OLED-skærm på 5.8 tommer, og netop denne implementering er altafgørende. Hvis man troede at det var reserveret til fjernsyn, så nej, OLED giver en farvedybde på X, som gør at den er generationer foran skærmene i iPhone 8 og 8 Plus, det er simpelthen svært at sammenligne. Kontrastniveauet er skarpere og højere, og igen er det noget der for alvor forbedrer generel brug, og er det er ikke kun ivrige fotografer eller gamere der vil kunne se det med det samme. Samsung-telefoner har brugt OLED-paneler i lang tid, men det er ikke svært at se hvorfor DisplayMate har kåret X-skærmen til at være den skarpeste og mest farvekorrekte skærm på markedet.

Men hvis der er én ting som har fået forbrugerne til at diskutere på internettet, så er det telefonens ansigtsgenkendelse. Overordnet set har diskussionen gået på om denne teknologi er skarp nok, kræsen nok til at passe på al den data du smækker ned på din telefon. Efter forlænget brug siger jeg at ansigtsgenkendelse er min nye go-to sikkerhedsforanstaltning, og det kommer fra en som aldrig blev venner med fingeraftrykslæseren i de sidste par modeller. Selve indstillingen er ganske gnidningsfri, og vælger man at benytte det som låsemekanisme, så støder man sjældent på frustrerende situationer hvor telefonen simpelthen ikke vil genkende en. Så længe telefonen kan se øjne, øre, næse og mund, så låser den op, og giver også adgang til ApplePay, download af applikationer og mange af telefonens andre funktioner. Hvorimod andre skribenter har kunne låse telefonen op med et billede, eller med solbriller, så har det ikke været muligt i testperioden, og faktisk måtte jeg indstille på ny efter jeg blev barberet. Selve teknologien der aflæser ansigtets træk lader til at være ganske kræsen, og på overraskende vis stødte jeg ikke på problemer. Offentligheden lader dog til at indtage den position at FaceID repræsenterer en stor sikkerhedsrisiko, men som helt almindelig låsemekaniske, der fungerede det ganske upåklageligt.

Dette er en annonce:
iPhone X

Kameraet kan naturligvis også bruges til AniMoji's, eller sagt på en lettere måde, smileyer der kan optage dine ansigtstræk og dine stemme, så du kan sende dem som nuttede, personlige beskeder til dine venner. Det er ikke kun X-ejere, men alle heldigvis, da en AniMoji-optagelse sendes som en video. Denne lille overfladiske feature har været blandt de mest populære hos dem jeg vist telefonen frem til, og selvom den også er tilstede hos blandt andet Samsung, så lader iPhone X-udgavens software til at være blødere og mere dynamisk.

Er du gamer, og det går vi ud fra at i i et eller andet omfang, så er det svært at forestille sig en bedre telefon at gøre det på end iPhone X. Den nye A11 Bionic-chip kører sammen med 3GB RAM, og det gør telefonen til en af de kraftigste på markedet. Det, koblet med den større OLED-skærm, gør spiloplevelsen i applikationer der naturligvis er opdateret og understøtter panelet til en sand fryd. Super Mario Run, Monument Valley 2 og særligt Alto's Adventure har det nødvendige farverige design til at vise præcis hvor gnidningsfri en spiloplevelse iPhone X kan tilbyde. Der er nærmest ikke en finger at sætte på det. Skærmen føles stor, uden at selve enhedens fysiske dimensioner bliver besværlige, og panelet giver en konstrastrig oplevelse, selv på en iPhone. Den eneste anke i denne forbindelse er, at iPhone X bliver, ligesom andre Apple-telefoner, ganske varm ved længere spilsessioner, og i en telefon til sådan en pris, der hænger det bare ikke sammen.

Selve kameraet er dobbelt 12 megapixel, som ligner det du finder i en iPhone 8 Plus. Det er ganske imponerende fortsat, men ikke det du betaler de ekstra penge for. Mere imponerende er det at frontkameraet er 7 megapixel, som gør det til et af de bedste på markedet, og stemmer så sandelig overens med selfie-generations behov, og dette gøres kun bedre at den nye Portrait-indstilling, der blev introduceret via iPhone 8 Plus.

iPhone X

I det hele taget er iPhone X en triumf. Det eneste store problem er dens pris. Ja, siden lanceringen er prisen faldet en del, men via Apples hjemmeside står den stadig til mindst 9000 kroner, og det er næste 2000 kroner dyrere end en iPhone 8 Plus, og næsten 3000 kroner mere end en standard iPhone 8. Men igen, som før beskrevet så føles iPhone X som et passende spring fremad, og det er ikke kun på grund af de tekniske forbedringer som AniMoji, FaceID og OLED-skærmen, men fordi X føles som en "ægte" ny iPhone, en der ikke er designet af en komité, men en der er designet af... ja, designere. Det har været en fornøjelse at bruge den. Måske føler du et meget stærkt behov for at kritisere Apples praksisser, eller prisen af deres produkter, eller sikkerhedsrisikoen ved at bruge FaceID, og det er en diskussion der så sandelig er værd at have, men selve produktet, isoleret fra skaberne bag, er ganske vidunderligt.

09 Gamereactor Danmark
9 / 10
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold