Dansk
Gamereactor
gadget-tekster

Steelseries Rival 600


Dobbeltsensormus med præcision som få
 - Kim kigger nærmere på interessant nyt produkt fra Steelseries.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Steelseries har længe haft eSport som et klart mål, men med Rival 600 har man taget skridtet fuldt ud.Musen har nemlig en ekstra sensor, ikke for øget præcision, men for at slukke for musens bevægelsessensor i samme sekund den forlader musemåtten. Dette gør musen særligt egnet i spil med lave følsomhedsindstillinger.

HQ

Musen ligner ganske meget en Rival 310, dog med nogle lidt andre RGB-staffileringer, der løber parrallelt ned langs "rygraden" på musen, og en smule længere topplade til kontakterne/knapperne for både højre og venstre side. Det er et lille, men æstetisk opgør med den meget subtile form Steelseries-mus normalt har, og giver musen en noget aggressiv fremtoning, og RGB-delen virker nu mere som et vigtigt design element for at give kontrast til den mørke farve, frem for bare at være en gimmick.

Driveren virker som altid upåklageligt. Det er ikke noget fancy eller moderne design, men det er nemt og overskueligt at bruge, og det er langt vigtigere for mig. Jeg har dog stadig svært ved at forstå hvorfor at brugeren skal kunne ændre ved polling rate - den skal bare være maksimal, hele tiden. Selve kontakterne inde i musen er designet til 60 millioner anslag, så ligesom tastaturer skal vi nok vænne os til at der nu er semi-slidgaranti på mus, om end jeg endnu ikke har oplevet en mus der blev slidt i stykker i kontakterne, men dog stort set alt andet. DPI-indstillingen gemmer sig som sædvanligt bag ved musehjulet, og der er to knapper på siden.

Steelseries Rival 600

Der er også en tredje knap på siden, den sider skråt, næsten vertikalt, og fungerer som "sniper" knap, altså direkte omstilling til en specifik CPI-indstilling. Den sidder lidt anderledes end sædvanligt, og det kræver lidt tilvænning, men man trykker til gengæld ikke på den ved et uheld, og det giver en stor fordel.

Dette er en annonce:

Gummifladerne på siden er kærkommen i areal og tekstur, og den ligger særdeles fornuftigt i hånden. Selve overfladen på musen er i øvrigt også belagt med en afart silikone/gummi, og det giver i min optik en langt bedre fornemmelse af kontrol over musen end på Rival 310. Ergonomien er en af de bedre, men andre gør det lige så godt, og også bedre. Håndfladen dækker dog for logoet, men det gør nu ikke det store. Musen er som sædvanligt bygget kraftigt og solidt, og kablet kan endda fjernes for at undgå at det knækker. Siderne kan yderligere afmonteres, og her gemmer Steelseries en lille hemmelighed.

I lighed med mange andre har Steelseries indset at vægten af en mus er en individuel ting, så der er ganske simpelt lodder i hver side, således at man kan tilføje eller fjerne vægt også asymmetrisk, hvis man ønsker det. Det er ganske nemt og ligetil, og er faktisk nemmere end de systemer hvor man åbner en bundplade, men stadig med samme lave tyngdepunkt. 32 gram kan der bakses rundt med i segmenter af 4 gram, det lyder måske ikke af meget, men det gør faktisk en stor forskel, da det reelt er 30% af vægten der kan flyttes rundt med. Det kræver lidt tilvænning, og er sikkert irriterende hvis man skifter for hvert spil, men hvis man som jeg bare skal eksperimentere lidt og finde et optimum, ja så er det intet problem.

Sensoren er Steelseries TrueMove3+-system. Her er der som før nævnt et koblingssystem med en sporingssensor, og så en lift-off sensor (dybdesensor), der sørger for at den primære sensor slår fra så snart musen flyttes fra musemåtten, således at musen ikke registrerer bevægelser når man ikke overlagt bevæger musen, en problemstilling stort set alle der har spillet FPS-spil er løbet ind i, særligt hvis der bare er den mindste smule konkurrenceelement. Hovedsensoren er stadig TrueMove3, der præsterer 12.000 CPI/DPI og 350 IPS, hvilket er muligt da det ikke er en helt ny sensor, men en Pixart 3360-sensor lavet efter Steelseries' specifikationer og ønske om en sensor med "ægte" 1:1 tracking", musenes hellige gral som alle producenter for tiden prøver at bevise at kun de besidder. 1:1 tracking er dog kun garanteret op til de første 3500 CPI, men mon ikke resten langsomt men sikker kommer på over de kommende år. Lift-off sensoren kan naturligvis også indstilles, og efter hvad man foretrækker, helt ned til 0.5 mm - så der skal man være forsigtig.

Men virker det så? Ja, det gør det faktisk. Ikke kun i spil som Overwatch og Battlefiend 1, men også mere "casual" spil som The Division og Fallout 4 kan man godt mærke forskellen, særligt hvis man bruger de laveste CPI-indstillinger. Det virker også bedre end forventet i RTS-spil.

Dette er en annonce:
Steelseries Rival 600

Hvis der skal være en reel kritik, så er det at kablet ikke er flettet - om end det ikke er et problem for mig, og det kan undre at man ikke har lavet en trådløs version også - men det kommer nok en dag. SteelEngine 3 har lidt begrænsninger, primært i form af at hver profil da denne anmeldelse blev lavet, kun gav mulighed for to CPI-indstillinger, ikke at man havde behøvet 17, men bare fem som man efterhånden har vænnet til til ville været rart, så man ikke skal skifte profil mellem hvert spil. Et I-lands problem i en nøddeskal. Jeg må dog også erkende efter skiften frem og tilbage mellem andre mus, at jeg faktisk stort set aldrig bruger mere end to DPI-indstillinger - særligt ikke når der også er en "sniper" knap på siden, så måske det er Steelseries der har fat i den lange ende? Det er det i hvert fald i mit tilælde. Og så mangler jeg en "alle zoner" i driveren. Når RGB-belysningen skal justeres, så skal man manuelt vælge alle seks zoner i stedet for bare at sætte et flueben, det kan selv driversoftware til bærbare computere finde ud af, så kan en dedikeret muse- og tastaturproducent også...

Der skal til gengæld lyde stor ros for at holde prisen nede, 649.- er stadig spiseligt for de fleste, især med tanke på at musen skal kunne bruges til både dagligdag, og et seriøst forsøg på konkurrencebetonet gaming.

Så alt i alt, vægtfordeling og dobbeltsensor virker rigtig fint, prisen er også spiselig, og den er solidt bygget.

09 Gamereactor Danmark
9 / 10
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

0
Steelseries Rival 600


Steelseries Rival 600


GADGET-TEKST. Skrevet af Kim Olsen

Dobbeltsensormus med præcision som få
 - Kim kigger nærmere på interessant nyt produkt fra Steelseries.



Indlæser mere indhold