Dansk
Gamereactor
gadget-tekster

Fanatec CSL Elite Clubsport

Vi har leget med et komplet sæt Fanatec - det er godt, og også ganske dyrt

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

I Tyskland tager man alting meget seriøst, og det er ingen undtagelse når det kommer til rat og pedaler til computerspil. Med 20 år på bagen hører Fanatec til et af de mere vedholdende mærker på markedet, og firmaet bag, Endor AG, har altid været kendt for at levere god kvalitet. Det hele sælges desværre kun fra deres onlineshop, som har begrænset deres internationale appel, men det tilføjer til eksklusiviteten. Har du Fanatec, er det ganske særligt.

HQ

De testede produkter hører til i mellemsegmentet, fra CSL Elite-serien. Der er rat, pedaler, og ekstrapedal, og så er der både bremse, kobling og speeder. Fra Clubsport-serien er der gearskifter og håndbremse. Der er et stykke op til de dyre highend-serier, men her er priserne på et niveau hvor de fleste af Gamereactors læsere nok er stået af, og det samme gælder for skribenterne. CSL Elite/Clubsport er så højt som vi mener man kan gå hvor det stadig kan forsvares, og håndbremse og gearstang er primært taget med for at prøve det, og er reelt også over, rent prismæssigt, hvad man kan forsvare - medmindre man har en 40.000 kroners PC til at drive det hele. Det er rimeligt enkelt at samle, medmindre man bruger alle delene på en gang, så skal man se sig for, og have manualerne ved hånden, men det ender også med at være mange komponenter.

Rattet er et CSL Elite Racing Wheel til PS4/PC til 500 euro. Det er ekstremt lækkert lavet, med en næsten overdreven grundighed. Det er brugt stål, ruskind og læder, og man føler sig nemt hensat til et rigtigt rat, og kontakterne til det semiautomatiske gearskifte føles hårde, kontant og ægte. Selve ratbasen er massivt udført, og det er med god grund, for den taktile feedback der kommer er ekstrem - 6 Nm for at være præcis. Da sættet først blev samlet og testet på kontoret var det ved at koste os et bord - vi anbefaler at man bruger et særdeles kraftigt bord, gerne i massivt træ, hvis det skal monteres på et bord. Herudover må det anbefales at sætte styrken på servomotoren ned, og så kan man jo glæde sig over at LED-indikatoren på gearskiftestatus/omdrejninger der er integreret i ratbasen, ligesom at der er et lille display i toppen af rattet. Der er masser af opgraderingsmuligheder, både knapper og gearskifterne, og Fanatec lister selv håndbremsen som tilbehør. Ratbasen fungerer selvstændigt, så hvis man vil have et andet rat senere, så kan man bare afmontere det eksisterende og sætte et andet på, så kan man det, også midt under et spil.

Fanatec CSL Elite Clubsport
Fanatec CSL Elite ClubsportFanatec CSL Elite Clubsport
Dette er en annonce:

Rattet monteres rimelig standard med en klampe, dog en af de mere solide af slagsen. Både sekventiel og H-gearkasse understøttes - på én gang. Der er naturligvis mulighed for firmware-opdatering, og selve rattet kan gemme op til 5 forskellige indstillinger

Selve rattets præstation er fantastisk, ved mange rat føler man tit at man er ved at ødelægge de små gear inden i motorsystemet når man holder igen i forhold til Force Feedback, men ikke her. Om det er brugen af store gear eller konstruktionen med en enkelt drivrem der er hemmeligheden vides ikke, men det virker. Ganske voldsomt kan rattet også drejes en del rundt, 1080 grader, det kan justeres, men det fandt vi ikke grund til under testen. Displayet er fint, men da rattet i mit setup er placeret uden for øjenhøjde var det ikke til megen glæde. En omrokkering gjorde dog, at jeg må erkende at det har sine fordele. Rattet kan yderligere køre med både ABS-simulation såvel som almindeligt direkte taktil feedback. Fjedre og dæmpning kan yderligere justeres for at indstille den mekaniske feedback optimalt.

Vi testede til både PS4 og PC, og min eneste anke er at der ikke er flere bilspil der som standard understøtter rat - det burde være obligatorisk, og noget Sony burde tvinge udviklerne til. CSL Elite-pedalerne står til 90 euro, og indeholder to pedaler. Køber man dem sammen med rattet er prisen dog "kun" 520 euro, og ligger sig dermed meget tæt op ad konkurrenterne. De er lavet i aluminium, og det er solidt som bare fanden. Pedalernes position kan indstilles stort set som man vil, og man kan derfor designe pedalernes individuelle afstand efter egne præferencer. Overfladen kan enten have Grip- eller Slick-beklædning, men vi kørte primært med Grip. Modstanden i pedalerne foregår ved hjælp af nogle hårde skumdimser som sidder bag pedalen, det giver en meget kontant og realistisk modstand, der af gode grunde er meget fysisk, og det kræver en del at skubbe pedalen. Det er langt mere end bare den fjedremodstand som sættet også har, og som i sig selv er ret god, men her er der virkelig gjort en indsats for at differentiere det fysiske modpres hver pedal har. Selve pedalbasen er ekstremt stabil, og udgør en god grundbase.

CSL Elite Pedal Loadcell indeholder en dedikeret bremse, og med en lille boks bliver bremsepedalen i det almindelige Elite Pedals-sæt lavet om til kobling. Da tingene ikke er fastmonteret, men kan flyttes rundt, så giver det både mening og er ret nemt at montere. Det koster så også 140 euro. Man kan alternativt få CSL Elite Pedals LC, hvor det hele er med fra start, men til 220 euro er der ikke sparet meget. Selve bremsen er voldsomt kraftigt konstrueret, og udstyret med en stærk fjeder bag på, og kan teoretisk holde til 90kg tryk, hvilket må sige at være en del, og ikke mindst stiller det krav til monteringen. Det mærkelige navn, Loadcell, stammer fra det sensormodul der er indbygget i pedalen, som måler det tryk der direkte påvirker pedalen. I modsætning til CLS Elite-pedalerne kører elektronikken med en 16 bit chip, hvor der kun er 12 bit elektronik tilgængelig. Man kan måske undre sig lidt over at der bliver fokuseret så meget på bremserne, og ikke lige så meget på speeder-pedalen.

Dette er en annonce:

Det hele er lavet i aluminium, og der er tre forskellige pedalgreb på, blank, gummi og anti-skrid, men vigtigst af alt, så kan modstanden i fjederen justeres ganske minutiøst, og det samme med pedalens vandring.

Det kan være svært at retfærdiggøre prisen når den koster mere end CSL Elite-sættet som standard, men det er en næsten perfekt illusion man opnår, også selvom at det koster. Modstanden er ekstremt realistisk, og det er klart den bedste pedal i den betalbare ende vi har haft fingrene i.

Fanatec CSL Elite Clubsport
Fanatec CSL Elite ClubsportFanatec CSL Elite Clubsport

Clubsport Handbrake V1.5 er ikke overraskende en håndbremse til 130 euro - vi må dog anbefale at man kigger på de monteringsskinner som Fanatec også sælger, hvis den skal monteres på et bord, for ellers skal man have en dedikeret stand/chassis til det. Den er så desværre lavet til at montere gear. Rent materialemæssigt er det en imponerende konstruktion der slår håndbremsen i selv en rigtig mellemklassebil, og selve håndgrebets beklædning er solidt men stadig behageligt. Der er lavet til montering hele vejen rundt, og egner sig glimrende til forskellige cockpits, eller hjemmelavet montering.

Selve bremsegrebet kan vendes begge veje, så der er både noget for rallyfans og dem der foretrækker den klassiske montering. Fanatec mener selv at de har fået lavet en 1:1-kopi, og det skal nok passe, det er i hvert fald en fantastisk god oplevelse, men er nok mest rettet mod rally-entusiasterne.

Clubsport Shifter SQ V.15 er en diskret lille gearstang til 260 euro, og som håndbremsen må det kraftigt anbefales at se nærmere på hvordan at den skal monteres, andet end den bordmonteringsklampe som Fanatec selv sælger. Det er en bastant størrelse, og man bør nok overveje at investere i Fanatecs eget cockpit hvis man er så seriøs med sit race. Der følger to gearknopper med, med option på montering af andre - og det er overraskende enkelt. Igen er materialevalget ekstremt gennemført, og jeg har kørt mange biler med ringere gearskifte end dette - det er kram.
Prisen og monteringen gør at det ikke er for alle, men så får du også et gearskifte der er temmelig tæt på den ikke vare, og om ikke andet vil fuldende illusionen.

Metalhuset huser ikke overraskende et avanceret og kraftigt H-system med både bakgear og 7. gear. Man har modelleret efter Porsche-metoden, hvor der trykkes ned på gearstangen for at gå i 7. og ditto bakgear i den anden ende - hvilket så er ganske normalt. Gider man ikke det, så kan der skiftes direkte til sekventielle gear ved at skifte en kontakt fra en position til en anden på siden af gearskiftet.

De to gearknopper er lavet i anodiseret aluminium, og er lavet virkeligt lækkert.

Der skiftes tungt, hårdt og meget realistisk. Har man kørt BMW eller Audi med manuelt gear inden for de sidste ti år har man en god ide om hvor vi rent fornemmelsesmæssigt ligger.

Fanatec CSL Elite Clubsport
Fanatec CSL Elite ClubsportFanatec CSL Elite Clubsport

Det giver en helt anden fornemmelse end de semiautomatiske gear der er på rattet, og som ganske vist er på moderne racerbiler, men det er bare ikke det samme i rallyspil. Og selvom at skifterne på CSL Elite-rattet giver en god og hurtig fornemmelse ved skiftet, så er det bare ikke det samme som et rigtigt gearskifte.

Den komplette pakker koster 1120 euro, og det er en ganske pæn slat penge, men for langt de fleste vil grundpakken med pedal+rat til 520 euro være langt rigeligt, og kvaliteten er ikke til at skyde igennem. Er man lidt mere seriøs, så kan man jo overveje LC-udgaven af pedalerne, og så et af de lidt billigere rat, men vil man have tre pedaler, så ender prisen uanset hvad på mindst 640 euro, eller lige under 5000 kroner, hvis vi regner forsendelsesomkostningerne med. Fanatecs glæde for opgraderbarhed og udvidelser lader sig ikke fornægte, og selvom at man kan brokke sig over det, så bør man i stedet glæde sig over at man kan købe et solidt grundprodukt, og så udvide når pladsen og pengepungen tillader det. For de rigtigt seriøse, så skal den store penge pung frem, og så kan Fanatec tilbyde dig den store pakke med cockpit, tilbehør og topmodeller, men det koster så det også 30.000,- dog inklusiv fragt, og så er mindre end 5000 kroner ligefrem billigt!
Herudover har jeg særligt bidt mærke i at det er et sæt der kan holde til modstand, særligt i rattet hvor man på billige produkter ofte sidder med en fornemmelse af at gear og tandhjul er ved at sprænges - hvor man med Fanatec ikke bare mærker sparket fra Force Feedback, men også holder igen med god samvittighed, uden frygt for at ens dyre rat går i stykker.

Det kommer med en pris, men ydelsen er til et klart 10 tal.

10 Gamereactor Danmark
10 / 10
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold