Dansk
Gamereactor
gadget-tekster

Razer Deathadder Elite Chroma

Deathadder er stadig din to-go-to mus

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Deathadder har snart 10 år på bagen, og selvom at denne skribent husker sin første Diamndback 3G med stor glæde, så må man også indrømme at udviklingen har gjort gavn.

HQ

På trods af en heftig omgang marketingssnak om motorikforskning sammen med Queensland University, egen 5G-sensor, at konkurrenterne snyder med interpolerede DPI-tal, specialtilpassede museknapper og specialergonomi, så kan man ikke affeje at resultatet er en usædvanligt god mus, der med en pris på 645,- stadig er til at betale.

Razer har heldigvis taget et kritisk kig på deres prissætning, og billigste mus er nu lidt over 400 kroner, mens at dyreste stadig er under 1100,-. Det er mange penge, men hvis man tager i betragtning at Mamba 16000 i sin tid kostede 1.799,- da vi testede den, så er det et voldsomt prisfald Razers produkter har været igennem. Vi har tit været meget kritiske overfor prissætningen på hardware-produkter, men der skal også ros til når producenterne vælger at gøre tingene mere tilgængelige.

Og hvad kan Deathadder Elite så?
Jo, først og fremmest er den bygget ordentligt. Det er stadig plast, men føles som solid ABS-plast med en overflade der har en smule struktur, lige nok til at plasten ikke bliver glat. Der er monterede gummipaneler i siderne, og knapperne er meget responsive. Museknapperne, eller rettere, kontakterne under dem, er mekaniske, og laves i samarbejde med Omron, en stor japansk industriproducent. Plastkvaliteten er fin, men ikke på niveau med eksempelvis deres egen Mamba.

Sensoren er som sagt Razers egen 5G, og opgives til 16.000 DPI native, 450 IPS (inch per second) og en "resolution accuracy" på 99.4%.

Dette er en annonce:
Razer Deathadder Elite Chroma

På godt dansk betyder det første at man indirekte anklager konkurrenterne, uden at nævne navne, for at bruge 16.000 DPI-sensorer som ikke rent faktisk aflæser, men igennem software gætter sig til musens position med en præcision på 16.000 DPI, og det er snyd - mens at Razers sensor læser på den korrekte og "ægte" måde. DPI-enheden, der egentlig stammer fra printerspecifikationer, betyder ganske enkelt hvor mange punkter der bevæges ved at rykke musen en tomme, men udtrykket "counts per inch" bruges også. Uanset hvad så betyder det at sensoren tager X antal billeder af det underlag den er på per tomme den rykkes, og sammenligner så i øvrigt hvert billede med hinanden for at vide hvor den skal hen. Er følsomheden 100 DPI, så tager den 100 billeder af underlaget per tomme den rykkes - og bevæger sig tilsvarende pixles på skærmen. Jo flere billeder den tager, jo hurtigere/længere bevæger den sig, hvilket også er forklaringen på hvorfor at langt de fleste mennesker der spiller i 1080p ikke har ret meget at bruge en mus til med vanvittigt høje DPI-tal. Musen bevæger sig ganske enkelt for meget/voldsomt/ukontrolleret for hver gang at man rykker bare en smule til den, mens at en person med et 4K display nok vil finde at en 3500 DPI-mus er lige i underkanten. Det afgørende for mange er hvor præcist der kan indstilles. Hertil kommer at spillets følsomhed ofte også kan indstilles.

Softwaren er Razer Synapse, og den virker fint med alle indstillinger og funktioner, og er holdt i et stilrent Razer grønt/sort interface. Følsomheden kan indstilles på en slider i 100 DPI-segmenter, eller hvis man er rigtigt nærtagende, så kan man selv indtastede den ønskede DPI, helt ned til en enkelt af gangen. Jeg skal dog indrømme at jeg ikke følte den store forskel mellem 4500/4501 eller 3500/3520 DPI.

Musens hastighed er opgivet til 450 tommer per sekund, eller hvad der svarer til 41.148 km/t, hvilket jo er ganske meget, godt nok er der behov for at bevæge musen en del ved lave følsomhedsindstillinger, men det er nok de færreste der kan formå at flytte musen med så høj hastighed at sensoren ikke længere kan følge med.

Dette er en annonce:

Opløsnings præcisionen opgives til 99.4%, vi gætter på at det betyder at ud af 1000 aflæste punkter, er de 994 punkter aflæst korrekt. Og det bør i teorien give en særdeles præcis mus.

Ergonomien er en lidt sjov størrelse. Om end at den uden nogen form for tvivl er langt mere "korrekt" i sin tilgang til ergonomi, så gør hældningen på musen at man lige skal igennem en tilpasningsperiode da tommelfingersiden er vinklet opad. Ergonomien på Deathadder Elite er sikkert mere korrekt, men i sidste ende så foretrækker jeg i sidste ende nu nok stadigvæk Razers Mamba-mus der ikke har denne hældning og holder sig fuldt horisontalt. Gummidelene sidder fint, og føles naturlige, og er ikke for grove i teksturen som på andre mus.

Selve brugen og tracking fungerer fantastisk. Grebet på musen, og ikke mindst den respons der er, gør at musen føles som en naturlig motorisk forlængelse af din hånd, og ikke som et stykke værktøj du betjener. Det er og bliver Deathadders helt store styrke. Der hvor jeg måske godt kunne tænke mig det lidt anderledes er musehjulet, den traktordækagtige overflade gør det utroligt nemt at betjene - men der er ikke meget bevægelse i hjulet, og en smule mere modstand end jeg finder optimalt - det er dog enormt præferenceorienteret, og dermed ekstremt subjektivt. Hjulet er dog en af de ting der netop er lavet om ift. tidligere modeller.

Razer Deathadder Elite Chroma

Razers knapper fungerer som de skal, men man mærker dog tydeligt forskellen mellem de dyre japanske og mekaniske museknapper, og så knapperne på siden af musen. DPI knapperne (som Deathadder ikke altid har haft) sidder som forventet godt fast, og man er aldrig i nærheden af at aktivere et DPI skift ved et uheld, et gennemgående og særdeles fornuftigt designtræk ved mange af Razers musedesign.

Deathadder Elite fortsætter Razers cementering som de facto musen i mellemklassen, men konkurrencen er stadig hård, og alt efter præferencer, så skal Razer fortsat arbejde hårdt for at holde sig i front. Resultatet er til gengæld at vi forbrugere - igen - får en virkeligt gennemført mus med fantastisk tracking og bundsolid ergonomi uden at budgettet skrider.

09 Gamereactor Danmark
9 / 10
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold