Dansk
Gamereactor
gadget-tekster

Steam Controller

Er dette PC-gamings fremtid, eller er dette bare endnu et bump på vejen? Vi har gennemtestet Valve's controller

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Den første tanke der røg ind på nethinden, da vi endelig fik fat i den længe ventede Steam Controller, var noget i stil med: "Hvad? Er det bare det? Den føles lidt tyk og plastic-agtig, den kurver mærkeligt i hænderne. Den føles lidt... anderledes".

Efter at have brugt den i noget tid, gik det endelig op for os, at dette er hele pointen. Den skal føles anderledes.

Der har været lang ventetid siden Valve afslørede Steam-controlleren tilbage i september 2013, og der har været flere forskellige udgaver af designet siden da, der har tilføjet en smule genkendelighed til det alien-lignende koncept. Det er en altafgørende brik i Valve's plan om at skubbe PC'en ind i tv-stuen, ved blandt andet at eftergøre den klassiske mus/tastatur-opsætning til PC-spil, der ikke har nogen almindelig controller-understøttelse. Derudover skal den være et solidt alternativ til den controller der i forvejen dominerer den afkrog af markedet, nemlig Xbox-controllerne.

Dette er en annonce:

Så er dette en game changer? Så sandelig er den det, og på flere måder endda. Er den perfekt? Desværre ikke.

Design

Steam-controllerens hovedfeatures er to HD Haptic Track Pads (sådan!), der kræver det meste af den fysiske plads på controlleren. Disse kan, blandt andet, blive programmeret til at eftergøre en mus, et joystick eller et scrolling-hjul, men for det meste vil du bruge dem som traditionelle styrepinde, eller hvor den ene agerer mus, og den anden agerer WASD-knapper på et tastatur. Som nævnt før så kurver grebet på controlleren opad, og dette hæver dine tommelfingre, så de kan nå disse Track Pads perfekt, uden at du skal sidde ubekvemt med den i hånden. Det betyder, at selv efter mange timers spil, så var der ingen smerter involveret med at bruge den ret præcise styring.

Dette gælder dog ikke den lidt traditionelle, ekstra venstre styrepind, der, på trods af det genkendelige konkave, gummi-agtige design, er lidt besværlige af nå når man skal bruge den.

Dette er en annonce:
Steam Controller

Det samme kan siges for de ikoniske A, B, X, Y-knapper, da disse også lider under at være lidt for små, og det gør en gang imellem, at man kommer til at trykke på den forkerte.

Endelig er der Start og Back-knapperne, og selvfølgelig en Steam-knap, der alle findes midt på controlleren.

Omme bag på findes to to-stadie-inddelte trigger-knapper, samt to skuldreknapper, der sidder på den standardiserede facon. Alle fire kan nås med lethed, og de har et tilfredsstillende "klik" når de trykkes helt ned. Derudover er der også to paddles, der, selvom de er af plastic, ligner de aluminium-versioner du kan finde bag på en Xbox Elite Controller.

Disse paddles er en del af en plade, der, når man tager den af, afslører plads til to almindelige AA-batterier, en i hver side af controlleren, som dog ikke kan genoplades via en USB-port. Disse skulle eftersigende kunne levere strøm i omkring 80 timer, men dette kan vi dog hverken be- eller afkræfte, da vores ikke er løbet tør under testperioden.

Inden i controlleren er der et gyroskop samt accelerometer-sensorer, der tillader controlleren at blive brugt som rat eller som bevægelsessensor.

Det der i sandhed mangler er et audio-jackstik-input til dine hovedtelefoner, en feature som vi er blevet vant til i løbet af denne konsolgeneration, og dette er specielt overraskende fordi Valve specifikt sigter efter tv-stuen. Der mangler også vibrationer i controlleren, men denne feature har aldrig været nødvendig for nydelsen af et spil, og vi manglede det ikke i testperioden.

Præstation

Steam-controlleren er enhver skabsingeniørs drøm, men den kan være lidt angstprovokerende at bruge lige i starten. Allerførst kan du navigere Windows og Steam ved at sætte Bluetooth-senderen i USB-porten, men for at bruge den ordentligt skal du køre den igennem Steam's Big Picture eller Steam OS.

Der er ikke mange spil der understøttes her, og dem der har controller-understøttelse ser Steam-controlleren som standard, og så er du i virkeligheden klar. Dog, hvis du skal have den fulde glæde af det tilpasselige software-design, skal du trykke på Steam-knappen og åbne controller-indstillinger.

Der er nemlig her, at Steam-controlleren viser hvor revolutionær den er, og vigtigst af alt er det her, at tilpasningen kan begynde.

Du kan vælge at være konservativ og vælge imellem tre skabeloner: "Gamepad, "Gamepad with High precision camera & aim" eller "Keyboard & Mouse". En af disse vil altid blive anbefalet, alt efter hvad du spiller. Hvis ingen af disse rammer den balance du ønsker kan du downloade brugerskabte skabeloner, der rangeres alt efter hvor mange der bruger dem.

Steam Controller
Steam ControllerSteam Controller

Stadig ikke tilfreds? Så kan du roligt tage en dyb indånding, og gøre dig klar til det seneste meta-spil på Steam.

Hver eneste knap kan tilpasses lige som du ønsker, og du kan endda bruge turbo-mode, multi-input, og mode-skift. En halvt nedtrykket knap kan have én funktion, hvorimod en helt nedtrykket knap kan have en helt anden. Når nu tilpasningensindstillingerne er så sensitive, så er mulighederne praktisk talt endeløse. Du kan endda indstille gyroskopet til at hjælpe dig med at sigte.

Mange af disse muligheder er måske ikke relevante for dig og din situation når du spiller, men bruger du nok tid på at indstille hist og her, så kan du ende med at finde en helt ny, unik og bedre måde at opleve dit spil på.

På software-siden udvikler controlleren sig konstant, både i form af opgraderbar firmware til selve controlleren, og Big Picture/Steam OS-optimering af spillene. Nogle kompabilitetsproblemer meldte sig dog i testperioden: når man vælger en skabelon kan man komme ud for, at ingen af knapperne bliver korrekt indstillet. Derudover spiller USB-senderen ikke synderligt godt sammen med den trådløse Xbox 360-dongle, der gjorde en planlagt multiplayer-aften til en irriterende troubleshooting-session.

Det originale, digitale daisywheel-tastatur der blev introduceret via Big Picture fylder hele skærmen, som betyder at du nogen gange ikke helt kan se hvad du skriver, men dette fikses let af en genial ny tilføjelse. Der er nemlig en anden tastaturtype, der opdeler tastaturet i to dele, en til hver Track Pad. Det går præcis lige så hurtigt som et tastatur der opereres med to fingre.

Steam Controller

Rent fysisk er controlleren rar at have med at gøre, for det meste i hvert fald. Sammenlignet med de to almindelige styrepinde, hvor man ofte får svedige tommelfingre, har Track Pads slet ikke det problem. Dog skal man lige vende sig til tredjepersonsskydespil endnu engang, muskelhukommelsen skal vendes på hovedet. I løbet af vores tid med controlleren ændrede vores præstationer på tværs af en række titler sig markant.

For andre genrer, såsom RTS eller point and click-eventyr, føles det naturligt fra start af, og vi foretrækker endda denne styreform i forhold til mange andre.

Er det nok til at erstatte årtiers erfaring med mus og tastatur? Ikke rigtig, men vi ser os selv spendere mere tid på sofaen i stedet for ved skrivebordet, fordi denne løsning simpelthen fungerer.

Så nu når vi til den endegyldige konklusion, og den er, at Steam-controlleren er et solidt stykke teknologi, der fortjener en plads i dit arsenal af gaming-tilbehør. Til trods for nogle irritationspunkter på hardware-sider, ender negativerne med at være minimale.

Kombineret med softwaren, så udnytter den alt det der gør PC-gaming fedt: valg, tilpasning og præcision. Det eneste spørgsmål er, om du er parat til at bruge tid på at tilpasse den så den passer netop dig.

Selvfølgelig kan det være, at du ønsker at vente på anden omgang af denne hardware-type, som selvfølgelig udkomme på et tidspunkt ude i fremtiden, fordi lige nu er der en del arbejde i selve tilpasningsprocessen. Steam-controlleren er et utrolig lovende stykke hardware, og selvom dens opgave om at erstatte både tastatur, mus og controller ikke helt er lykkedes, så har Valve stadig formået at opfylde mange af kravene.

08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Meget træfsikker, varierede input-muligheder, utrolig tilpasselige, til tider en reel substitut for et tastatur.
-
Lidt mærkeligt design, ingen audio-jackstik, software-support er blandet.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

6
Steam Controller

Steam Controller

GADGET-TEKST. Skrevet af Dóri Halldórsson

Er dette PC-gamings fremtid, eller er dette bare endnu et bump på vejen? Vi har gennemtestet Valve's controller



Indlæser mere indhold