Dansk
Gamereactor
gadget-tekster

Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G

RTX 4090 giver dig den ydelsesforbedring alle håber og venter på - men lever ikke helt op til løfterne

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Lad os starte med det mere åbenlyse. Dette grafikkort er stort, som i virkeligt stort. Jeg var nødt til at fjerne hele harddisktårnet, som jeg havde i mit E-ATX-kabinet, før der var plads. Det kommer med et særligt beslag, men i stedet for bare at montere det nedenunder, så skal det monteres via bundkortskruer, og det kræver en ingeniørgrad for at kunne forstå manualen. Denne montering er dog en nødvendig, for kortet vejer over 2 kg, er 15 cm bredt, 7.5 cm højt og 34 cm langt. Men sammenlignet med et RTX3090 er det massivt meget større og ekstremt voldsomt at se på, selv for en tech entusiast.

Oplysningerne omkring vægten er i øvrigt behændigt udeladt hos både producent og butikker, men det kan dog skyldes aftaler om offentliggørelse af produktoplysninger, på samme måde som det var ret besværligt at finde ud af, hvilke hastigheder kortet officielt er sat til. Ikke usædvanligt. Men en kampvægt på over 2kg kan være ret vigtig information for mange.

Kortet er udstyret med den nye PCIe 5.0 strømstiks-standard, men for at du ikke skal bruge yderligere 3-4.000 kroner på en strømforsyning, hører der et 4x8 pin adater stik med. Det er med meget tykke kabler, og det fylder ret meget. I det her tilfælde var det mast op ad siden i kabinettet, og det så ærlig talt ikke ud til at der reelt var plads, ligesom der også måtte trækkes ekstra PCIe strøm til. Selv hvis man er rigtigt god til at holde styr på sine kabler, har jeg svært ved at se et scenarie, hvor det ikke er voldsomt svært at få tingene ned i et almindeligt ATX kabinet, og alt hvad der hedder SFF kan man godt glemme. Der er dog en grund til det. Nvidia og Gigabyte anbefaler begge 1000 Watt strømforsyning som minimum, og det er ganske enkelt grundet en TGP på 450 Watt. Jeg målte kontinuert belastning på 447.3 Watt, men har dog ikke redskaberne til at måle afvigelser, som RTX30 seriens topkort var berygtet for. Kombineret med en 250 TDP CPU er 1000 watt nok meget fornuftigt, men i det mindste trækker kortet hverken 600 eller 800 Watt, som rygterne gik på en overgang. Til gengæld er kortet blevet en del varmere, hvor RTX3090 i samme udgave som det testede trak 37 grader i idle, så giver RTX4090 47 grader. I mit tilfælde løftede det kun baggrundsstøjen minimalt, ift. at CPU køleren kørte for fuld hammer med omkring 40dB - om end der er lidt usikkerheder om denne. Støjen er ekstremt lavfrekvent, hvilket gør at den opfattes utroligt lav. Det skal Gigabyte faktisk have kæmpe ros for.

Dette er en annonce:
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G

Gigabyte har lavet den udgave af RTX 4090, vi har testet, og det er i Gaming OC-serien. Det vil, som vi snart forventer, sige dobbelt bios (tak for det), en let overclock, massiv køling og en forbløffende fed RGB løsning, hvor det sidder i selve vingerne i blæseren. Faktisk slog jeg det slet ikke fra, som jeg ellers plejer. 110mm blæsere, screen cooling, selv et fordampningskammer er der blevet plads til. Alt inklusiv VRM er kølet, alt er forbundet på kryds og tværs, og det... Det virker. Kortet tog sin tid om det, men ramte under stress test 68 grader, og blev der. Det er imponerende med noget i den størrelse, der udleder så store mængder varme.

Gaming OC har altid været Gigabytes de factor standard for virkeligt meget ydelse til en ganske rimelig pris. En ganske rimelig pris er lige pt. 16.490 kroner. Der findes billigere serier fra Gigabyte, men de er typisk ikke fabrikstunet på samme måde. Der er fire års garanti, Windforce cooling, der inkluderer ovennævnte, samt nanografensmurte kuglelejer og 10 varmerør.

Base clocken er sat til 2235 Mhz, med en boost clock på 2535 Mhz. Jeg ved ikke om det er en skrivefejl hos butikken - oplysningerne bliver først offentliggjort på Gigabytes hjemmeside efter denne anmeldelse er skrevet - men vores låneeksemplar, der meget tydeligt var et helt standard detailprodukt, gav 2655Mhz.

Dette er en annonce:

Den nye GPU arkitektur er navngivet Ada Lovelace efter verdens første programmør og AI teoretiker, ganske rammende. Udover at være et kvantespring rent ydelsesmæssigt er her også tale om en endnu mere kompliceret arkitektur, og jeg skal nok holde det følgende relativt kort og uden et større forsøg på at gengive review guidens 30 sider "korte tech brief" omkring det mere tekniske. Jeg vil dog give et stort skulderklap til Nvidia, der som sædvanligt har leveret information galore, for dem der ønsker at sætte sig virkeligt grundigt ind i tingene. Sådan lidt kort sagt kan man se det i antallet af komponenter, da antallet af transistorer næsten er tredoblet.

Der er 128 SM's og 128 RT kerner, 512 Texture Units og også 512 Tensor kerner samt 176 ROPs. I forhold til RTX 3090 er der (næsten) dobbelt op på Texture Fill Rate, Pixel Fill Rate, og i det hele taget alt det, der laver rugbrødsarbejdet. L2 cache er gået fra sølle 6144Kb til 73728KB, og hvor det gamle, fuldt maksimerede RTX 3090 TI kort havde 28.3 milliarder transistorer, er der her 76.8 milliarder transistorer. Mere er altid bedre, som enhver KFC-fan ved.

Selve kortet kører PCIe 4.0 x16, og det er rigeligt til de 24 GB GDDR6X VRAM der sidder på kortet. Det må dog forventes at vi måske allerede næste generation ser PCIe 5.0 grafikkort.

Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G

AD102 chippen har potentielt set endnu flere Cuda kerner, end de 16384 som der sidder på RTX 4090 chippen. Eller sagt på en anden måde, der kommer nok en dyr TI version på et tidspunkt, hvor de sidste ca. 2000 kerner er aktiveret. Disse står for de rå beregninger og støttes af 4. generations Tensor kerner - det er dem der står for alt, der har med AI at gøre - og der loves dobbelt op på ydelsen. Vi har også 3. generations RT kerner, der lover dobbelt ydelse på Ray Tracing da, ja, lys og refleksioner nu engang er, hvad de er skabt til. Der er også nye hardwarekomponenter i spil denne generation, "Opacity Micromap Engine" der øger hastigheden af beregningerne i Ray Tracing, som jeg lige forstår det, og "Displaced Micro-Mesh Engine" der beregner og indsætter "Displaced Micro-Triangles" - sådan en fætter laver ekstra geometry dynamisk, ved at indsætte ekstra billeder der er beregnet fra bunden, typisk skygger og deslige. Der er også kommet en "shader execution reordering," hvilket er en fancy made at sige, at systemet er bedre til at organisere, den måde shaders arbejder på, og kan gøre det mere effektivt - shaders er graoft sagt små programmer der programmeres af udvikleren til at beregne farve, lys og mørke i en givent 3D billede. At de virker mest muligt effektivt, er derfor ret essentielt for en høj framerate.

En af de helt store ting ved RTX40 serien er DLSS3 - desværre nåede implementering ikke at blive færdiggjort, inden denne anmeldelse skulle skrives, men det er klart noget med kæmpe potentiale, som vi vil vende tilbage til på et senere tidspunkt. Det er også her, hvis noget sted, at Nvidia virkeligt kan kombinere Ray Tracing og DLSS og få den 4x forbedring, som de har frembragt som argument for at købe et RTX40 serie kort flere gange.

DLSS3 kombinere flere ting, både nyt som Optical Flow Accelerator og AI billedgeneration, der ikke er indbygget i RTX 20 og RTX30 serien, og derfor ikke er bagudkompatibelt, kombineret med forbedret opskalering og integration af Reflex systemet, der virkede ret godt, da vi prøvede det tidligere på året. Hovedformålet, hvis teknikken ikke er interessant, er uanset hvad at kunne levere +100 FPS i 4K. Selvom Nvidia har lovet "2-4x ydelsesforbedring" over sidste generation, så bliver det nok kun i DLSS3 titler, vi ser det, sammenlignet med samme spil uden DLSS slået til. Det er pt. kun en håndfuld spil, det vil dreje sig om det første halve års tid, men kigger man på den rå regnekraft der er tilgængelig, så burde man kunne se forbedringer på 80-130% løst antaget.

En kritik af DLSS3 har netop været at ældre kort ikke har glæde af det, men det er ikke helt rigtigt, da man stadig kan integrere Nvidia Reflex ind i sit spil, og igennem DLSS slå det til, hvilket giver færre interne forsinkelser. Særligt i skydespil burde man kunne mærke en forbedring.

Vi testede på et X670E Taichi bundkort fra Asrock med Corsair Dominator DDR5 6000 RAM med CL40 timing, en Ryzen 9 7900x CPU, vandkølet, og alle spil kørt fra NVMe 4.0 drev, og modreferencen var et RTX3090 grafikkort.

Ikke alle titler virkede med den beta driver, der var nødvendig for, at RTX 4090 kortet overhovedet fungerede. Det gjaldt blandt andet Red Dead Redemption 2 og Far Cry 6 hvor kun 4K resultatet på 107 FPS gav mening, hvilket er en 42.6% forbedring. Selv Metro Exodus Enhanced, der reelt er skabt til dette kort, fungerede heller ikke særlig optimalt.

Gigabyte RTX 4090 Gaming OC 24G

Benchmarks

Og her er de rå tal. Syntetiske tal er, ja, syntetiske, og spillene er i 144Hz, maksimale indstillinger, men uden DLSS medmindre det specifikt er angivet.

Syntetisk:

3D Benchmhark
Time Spy: 29071
Time Spy Extreme: 16379
Fire Strike: 37445
Fire Strike Extrme: 37445
Fire Strike Ultra: 11430
Port Royale: 24564

I bedste fald en ydelsesforbedring på 64% i forhold til RTX 3090. 87% i Ray Tracing

Geekbench 5 - compute test
Cuda: 430774
OpenCL: 334869
Vulkan: 173974

I bedste fald en ydelsesforbedring på 69,4%

Heaven
1080p: 9498
1440p: 6361

I bedste fald en ydelsesforbedring på 67,2%

FPS:

Total war: Warhammer 3
v1080p: 217,1
1440p: 177,6
4K: 101,4

I bedste fald en ydelsesforbedring på 70%

Hitman 3, Dubai, DLSS performance
1080p: 325,2
1440p: 327,81
4K: 300,78

I bedste fald en ydelsesforbedring på 75%

Assassins Creed: Valhalla
1080p: 226
1440p: 197
4K: 136

I bedste fald en ydelsesforbedring på 109%. Den første ægte dobbelt op.

The Division 2
1080p: 284
1440p: 255
4K: 136 147

I bedste fald en ydelsesforbedring på 77,1%

Samlet set

Så - bør du så købe et RTX4090? I skrivende stund er 16.490 kroner stadig mange penge, også selvom Gigabyte har lavet billigere versioner. Vi ved ikke, hvad AMD kommer med, hvornår, eller hvad det koster, så det kan måske godt betale sig at vente. Omvendt er det her en af de mest voldsomme generationelle forskelle i ydelse - også selvom det ikke er på det niveau, som Nvidia selv lagde op til. Det er, uanset hvad, voldsomt at kunne spille 60+ FPS i alle 4K spil, der er testet, om end at spil med DLSS3 implementering og Ray Tracing mere end noget andet drager fordel af dette kort. Der er dog stadig nogle problemer udover prisen. Det er ikke egnet til alle kabinetter grundet størrelsen, og har man en dårlig kvalitet strømforsyning eller en strømforsyning under 1000 watt, PCIe 5.0 kompatibel eller ej, så skal man tænke sig om. At Gigabyte har formået at køle kortet, og vel og mærke uden for megen støj, er dog ganske imponerende.

09 Gamereactor Danmark
9 / 10
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold