Dansk
Gamereactor
gadget-tekster

JBL Quantum 600

Et endnu billigere Quantum-headset fra JBL? Tjo, hvorfor ikke?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Vi har allerede anmeldt JBL's Quantum 800, og i brede træk er Quantum 600 skåret af samme hovedstykke. Begge headsets er designet til at være en trådløs, og mere pengepungsvenlig udgave af det store bæst, Quantum One, og begge fremstår måske fortsat en kende dyre, men stadig ret specialiserede og solidt konstruerede.

HQ

Så hvorfor overhovedet anmelde Quantum 600? Jamen først og fremmest er det nok fordi, at med sin pris på cirka 1100 kroner herhjemme, så er det her nok det sweet spot som potentielt interesserede forbrugere leder efter. Spørgsmålet er så bare, om hvorvidt JBL har ofret for meget, for at nå til det her mere konkurrencedygtige prisleje.

JBL Quantum 600

Først og fremmest er det værd at slå én ting fast; rent fysisk er hardwaren stort set identisk på tværs af begge headsets - om ikke andet i forhold til den egentlige konstruktion. Quantum 600 er ret tungt med sine 346 gram, men det du til gengæld får er en ret bastant byggekvalitet. Kopperne er tykke, og ret behagelige takket være en gavmild mængde memoryfoam, og hele bøjlen fremstår fleksibel og robust. Det ville være synd at kalde det det mest behagelige headset i den her prisklasse. Det er lige præcis stift nok til at der presses overraskende meget ned på toppen af hovedet - dog er det et problem jeg løbende har haft med andre modeller, hvor min kolleger ikke har oplevet samme mangel på komfort, så lad dette være en subjektiv vurdering.

Boomer-mikronen er den samme, og den er stadig ganske glimrende. Den slås ned (og unmuter) med et tilfredsstillende klik, kan sidde rimelig gemt væk når du ikke bruger den. Tændknappen er en slider, tak for det, og volumen og game/chat er begge hjul, der er lette at mærke efter uden at kigge.

Dette er en annonce:

Der er RGB-belysning i kopperne, men lige meget om du slår det hele fra, så redder det dig ikke fra ét af de mere skuffende aspekter ved headsettet - cirka 12-13 timers batterilevetid. Det er altså i den korte ende, og det er svært at forstå, når nu headsettet går efter et tungt, funktionelt udtryk. Tilsyneladende er batteriet 1300mAh, og det burde kunne række længere.

Lydprofilen er den samme som ovre hos Quantum 800. Tung, basset og med ekstra fokus på såkaldt "Spatial Audio", altså positionering af objekter gennem observeringen af lyd. JBL kalder deres proprietære teknologi QuantumSURROUND, og ideen er sådan set bare, at du via det her headset lettere bør kunne identificere potentielle fjenders ved at bruge det. Det fungerer da også ret godt i konkurrenceprægede titler, og jeg brugte særligt Apex Legends i løbet af min tid med spillet, som gav gode resultater.

JBL Quantum 600

Selve frekvensen er "kun" 20KHz, i stedet for de 40KHz du får på Quantum 800, men for at være helt ærlig var det svært at høre, både i spil såvel som i film og musik, som Quantum-serien virkelig ikke er tunet til i det hele taget. Desuden er det dyrere headset udstyret med passiv støjreduktion, og også dette var svært at spore, når nu kopperne på egen hånd kreere en ret omsluttende effekt.

Dette er en annonce:

Der mangler dog også Bluetooth, og det er der måske nogle der vil mangle, men jeg har svært ved at se hvem der ville bruge Bluetooth med et Quantum 600, et headset der virkelig synes at appellere til den entusiast, der ikke lige løber en tur med deres gaming-headset, og heller ej er interesseret i at gå fra et PC-spil, til et mobilspil, og gerne vil bruge det samme headset.
Så langt, så godt. Quantum 600 ofrer ikke som sådan den mere basale funktionalitet for at komme ned i det her prisleje, men bibeholder snarere det der gør Quantum til Quantum. Det gør det også ret let at træffe en beslutning om hvorvidt de er noget for dig. Det der med 3D-positionering bliver et eller andet sted nødt til at være en prioritet, for det er det du betaler for. Quantum Engine-softwaren er gearet imod den her særlige feature, og ligeledes lader det til at være grunden til at batterilevetiden er under middel. Så hvis det er noget for dig, så oplevede jeg faktisk en reel forskel rent konkurrencemæssigt, og nu er det bare endnu billigere at afprøve.

08 Gamereactor Danmark
8 / 10
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold