Full Spectrum Warrior

Full Spectrum Warrior

Realismen trænger sig på, når amerikanske Pandemic serverer krigen rå og usødet. Alan har gennemtestet spillet.

På sidste års E3 blev den kommercielle version af kampsimulatoren Full Spectrum Warrior (FSW) vist frem for første gang. Et solidt bandespil mellem det amerikanske forsvar og Pandemic resulterede i et trækplaster der gav genlyd. Udviklet for at give soldaterne en mulighed for at øve taktiske kamphandlinger uden at skulle sende dem i felten - med al den realisme som dette måtte føre med i oppakningen. Det er THQ som har samlet udgivelsesstafetten op, og bringer masserne dette avancerede stykke legetøj. Der er ingen tvivl om at spillets indhold vil sætte en vis debat i gang. I hælene på glorværdige, bandende amerikanske soldater bliver slyngelstater undertvunget og terrorister likvideret. Netop det faktum at der ikke er gået på kompromis taler varmt til FSW’s fordel, og er med til at skabe en meget anderledes oplevelse.

Det fiktive Zekistan lægger ryg til en rullende karavane af vestlige tropper. De lokale beboere er alt andet end venligtsindede - snart er man rullet ind i et døgn af intense oplevelser og impulsive handlinger. Handlingerne er strikket sammen så de på mest realistisk facon skaber fornemmelsen af urbane kamphandlinger. Her drages så godt som alle overskrifter fra USA’s seneste aktioner ind i billedet, og skaber en imponerende kollage der emmer af stemning. I et puslespil hvor også SAS-soldater og US Rangers flytter rundt på deres brikker, skal man forsøge at skabe sig et strategisk overblik. Gidsler skal befries, massegrave lokaliseres, Stinger-missiler afmonteres og lufthavne neutraliseres. Alt væves omkring to aktionshold - alpha og bravo - som bliver ens forlængede arm. En kort introduktion af hver af de otte soldater danner bro over indledningen inden de første prøvelser bombarderer de kommende helte.

Grupperne fungerer som to homogene enheder, som man styrer enkeltvis. Hver gruppe har en sergent, tung automatriffel, almindelig skytte og grenader. Samlet er det en slagkraftig styrke, der kan løse større problemstillinger. Når man så kombinerer de to aktionsgrupper har man pludselig åbnet for en vifte af muligheder. Selv om screenshots fra FSW måske lugter lidt af action, er der i langt højere grad tale om strategi. Meget af denne strategi kommer netop i spil ved kombinationen af de to hold. Mens man bevæger sig længere frem i forløbet vil man blive stillet i en masse tilsyneladende håbløse situationer. Det kan eksempelvis være at man skal forcere en fuldstændig åben plads, hvor fjenden har stationeret et maskingevær. Ved på skift at give ordrer til de to hold kan man dog udnytte hinanden til at sikre og løse problemet. Som i skak gælder det dog om at tænke et par træk længere frem, da uovervejede handlinger hurtigt straffes. Mister man en enkelt af sine soldater er det game over, og man må pænt starte ved seneste save point.

Styringen med grupperne er lækkert gennemført. Det er en behagelig rejse at bevæge mændene rundt og man assisteres konstant af en sprød AI. I stedet for at styre folk enkeltvis, styrer man i stedet en cursor derhen, hvor man vil have gruppen til at tage position. Et enkelt tryk, og så stiger de amerikanske militærdoktriner op til overfladen, og AI’en sørger overbevisende for at folkene bevæger sig til den ønskede position. Konstant kan man skifte mellem de to grupper - fra tid til anden tre grupper. Det hele føles helt rigtigt og har et uhyre realistisk udseende og præg. Ofte fanger man sig selv i blot at sidde og beundre, hvordan folkene bevæger sig i position. FSW oser ganske simpelt af stemning og trykker på alle de rigtige knapper.

I et væld af granatkastere, luftstøtte, røggranater og automatrifler fanges man hurtigt i en virtuel gang røvere og soldater. I dette scenarium bakker teknikken op og gør det hele en anelse mere glorværdigt. Grafikken er ganske enkelt imponerende og flyder over af små detaljer. Kameraet der ryster som var det en direkte Tv-transmission, partikeleffekterne ved røg og skud samt de utroligt detaljerede soldater. Alt dette pakket ind i lækre omgivelser, flydende animationer og et stabilt tempo. Det er tydeligt at dette spil er optimeret til Xbox’en. Lyden er ligeledes glimrende. Her er bombastiske militærrytmer krydret med et mellemøstligt præg og basbuldrende effekter, som hiver lidt ekstra ud af anlægget. FSW er på mange niveauer en meget tiltalende titel, der helt sikkert vil skabe debat gennem sin ligefremme realis

Full Spectrum WarriorFull Spectrum WarriorFull Spectrum WarriorFull Spectrum Warrior
9 / 10
+
Det tætteste man kommer på den ægte vare
-
Der er mindre tekniske problemer

0
Full Spectrum WarriorScore

Full Spectrum Warrior

ANMELDELSE. Skrevet af Nicolas Elmøe

Nicolas kigger nærmere på PC-versionen af Full Spectrum Warrior - den seneste opfindelse fra Pandemic Studios.

0
Nye screens fra Full Spectrum Warrior

Nye screens fra Full Spectrum Warrior

NYHED. Skrevet af Jesper Nielsen

Et af E3’s helt store højdepunkter var det meget overraskende Full Spectrum Warrior, et spil der rent faktisk er baseret på en amerikansk militær simulator kun tilsat ekstra god grafik, lyd og online muligheder.

0
Full Spectrum Warrior – kig forbi

Full Spectrum Warrior – kig forbi

NYHED. Skrevet af Thomas Tanggaard

Her til morgen kan THQ fortælle, at deres officielle website, for det længe ventede og visuelt tiltalende Full Spectrum Warrior, er gået online. Der er naturligvis masser af informationer, screens og andet guf at kigge på.

0
E3: Full Spectrum Warrior – screens

E3: Full Spectrum Warrior – screens

NYHED. Skrevet af Rasmus Berg

Et af THQ’s helt store trumfkort er uden tvivl Full Spectrum Warrior. Spillet som kun vil blive fremvist til udvalgte folk fra pressen - en tur GameReactor naturligvis er en del - ser ud til at kunne blive rigtigt spændende.