Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Forza Motorsport 7

Forza Motorsport 7

Turn 10 er tilbage til en syvende omgang på den store Forza-racerbane, men har studiet formået at sætte ny rekord?

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Turn 10 har i det syvende kapitel af serien haft deres fokus på at polere og finjustere de ting, der fungerede perfekt i Forza Motorsport 6, og det er derfor at der denne gang er så lidt nyt. Én ny bane (Dubai Highway), et par få nye biler i forhold til forgængeren (DLC-biler medregnet), og én ny spiltype - det er, hvad Forza Motorsport 7 har at byde på i forhold til forgængeren. Alt er blevet præsenteret anderledes, og karrieredelen har fået ændret strukturen en smule, samt fået nogle nye mesterskaber. Forza Motorsport 7 er stort set det samme spil som sin forgænger, dog pakket ind i en langt flottere indpakning. Turn 10 har efterladt svensknøglen i værktøjskassen, og i stedet for brugt voks til at skabe det flotteste produkt de hidtil har skabt.

Vi bør dog ikke glemme, at spillet også har fået dynamisk vejr. Ligesom i Project CARS 2, hvor der også er vandpytter på vejene, den flotte måde regnen falder på, samt den tætte tåge, der lægger sig tungt på banen, så gør Forza 7 kunsten efter. Men ligesom med Slighty Mad Studios' efterfølger har vi svært ved at se, hvor fantastisk denne tilføjelse er i et bilspil, hvor det handler om at slå banerekorden i hver runde. Dog vil folk, der elsker at køre i regn og igennem vandpytter elske det dynamiske vejr, for det fungerer perfekt. Under et løb på Nurburgring begyndte det at småregne fra de mørke skyer under kørslens syvende minut, og dette tilføjer selvfølgeligt en del realisme, selvom vandpytterne, ligesom det er tilfældet i Project CARS 2, lader til at blive en anelse for store. Under karriereforløbet kom vi desuden også på Silverstone, hvor der nærmest var dannet vandpytter, der var lige så store som en swimmingpool - noget, der ikke er særligt realistisk, og aldrig ville kunne lade sig gøre i virkeligheden. Der ville man nemlig have aflyst løbet og i stedet have ventet til at regnen var forsvundet fra banen igen. Det skal dog understreges, at det også er muligt at deaktivere disse vejr effekter, hvilket vi hurtigt fik gjort, men effekterne er alligevel imponerende og rigtigt godt lavet, uanset ens personlige smag, samt hvordan bilerne bliver påvirket.

Forza Motorsport 7 er struktureret nøjagtigt som forgængeren. Den primære tilgang er spillets karrieredel (Forza Driver's Cup). Du starter i branchen som en aspirerende
nybegynder, der vil gå fra forhjulstrukket amatør ræs til professionel Formula E samt GT LeMans-løb mod eliten. Som sædvanligt handler det om at arbejde sig igennem de små ligaer, så du bliver i stand til at kunne købe dyrere og bedre biler, for derefter at rykke højere op. Vi har alle prøvet den formel, og i Forza Motorsport 7 bør man heller ikke forvente andet.

Dette er en annonce:

På en måde er det dejligt at der ikke er så mange ændringer. Det er betryggende at vide hvad der forventes af dig og hvad du behøver at gøre for at vinde. Men på samme tid er det en smule trivielt at spille den samme kampagne for syvende gang i træk i serien, og selvom vi denne gang skaber vores helt egen kører, så er der reelt intet nyt under solen. Faktisk føles det hurtigt gammelt. Som vi desuden også sagde dengang vi anmeldte Forza Motorsport 3, så ser vi frem til den dag hvor udviklerne finder en måde at skabe en innovation på dette punkt. Vi ønsker noget friskt, noget nyt, noget der kan begejstre os og drive genren fremad igen.

Forza Motorsport 7
Forza Motorsport 7

Det samme gør sig gældende i spillets onlinedel. Den primære spiltype er den samme som forgængerne, dog langt mere poleret, og, i visse tilfælde, udvidet. Under udviklingen af Forza Motorsport 7 fortalte Turn 10, at de havde fire millioner aktive spillere i forgængeren, og at de håber at med det nyeste spil i serien ville dette tal vokse grundet spillets modning samt den mere realistiske atmosfære som efterfølgeren bringer. En del af spillet virker rigtigt godt, selvom det kun er en kosmetisk detalje. Vi kan rette på vores kører imens vi venter på at løbet indlæses, og selvom fokusset på vores avatar er overdrevet (der er for eksempelvis over 300 hjelme at vælge imellem), så er det en god ting at udviklerne har prøvet at lave en mere personlig oplevelse.
At bygge et forhold mellem køreren og maskinen er en ting som udviklerens overhoved Dan Greenawalt har snakket om at gøre siden Forza 2, og i det syvende spil gøres dette ved at få spilleren til at samle så mange biler som muligt. At sælge biler du har modtaget under mesterskaber er ikke noget Forza 7 tilskynder. I stedet for ønsker Forza 7 at du får en kæmpe garage med så mange biler som muligt. Det virker dog en anelse absurd, da udvalget af biler ikke føles komplet ved spillets udgivelse.

Dette er en annonce:

Vi ved ikke rigtigt hvor vi skal starte når det kommer til bilerne i Forza 7.Vi har for eksempel ikke fundet over 700 biler, som der ellers blev snakket om op til spillets udgivelse. Vi har heller ikke fundet nogle af de gamle favoritter fra Forza Motorsport 4. Calsonic Nissan GT-R R34 Skyline JPGT har for os længe været den bedste bil i Forza-serien, og den mangler i skrivende stund. Vi savner også at se de spritnye sportsvogne såsom Aston Martin Vulcan, Bugatti Chiron, McLaren 720S, Lamborghini Performante samt Mercedes AMG Project One. I stedet er der et kæmpe udvalg af minibusser og trecylindret lastbiler, der uden problemer kunne kvæle en hel legion af zebraer. Vi synes det er på tide at Turn 10 kigger efter ovre hos Polyphony og lærer noget af Yamauchi og hans hold bestående af 200 mand, der i skrivende stund færdiggør det kommende Gran Turismo Sport. Fjern alle de kedelige familiebiler, de gamle klassiske biler, samt Forza Horizon-bilerne, og sæt i stedet al fokus på de rigtige sportsvogne.

Vi er kommet til fysikken, og denne gang er den langt mere simpel og minder mindre om en simulator end førhen i serien. Forza Motorsport 7 er en blanding af den følelse af kørsel vi fandt i Forza 5 og Forza Horizon, og vil derfor formentligt appellerer til et større publikum. Turn 10 har arbejdet på at forlænge det kritiske øjeblik hvor du mister grebet på et eller to hjul for derefter til sidst at ende med at miste grebet på alle fire. I nogle racing simulatorer har du kun en brøkdel af et sekund på at reagere når dette sker (som for eksempel i GTR 2), mens du i Forza Motorsport 7 får langt mere tid end det gør sig gældende i virkeligheden. Faktisk føles spillet til tider som et arcade bilspil, selv når du fjerner al hjælp til kørsel i hjælpemenuen. Vi har for eksempel næsten drifted overalt på Brands Hatch i en Pagani Huayra BC, og vi behøvede ikke engang at koncentrere os særligt meget. Det er ikke særligt realistisk, og dette var endda ikke muligt i de tidligere spil i serien. På samme tid er det både sjovt og belønnende at provokere og presse bagenden af en Chevrolet Corvette C7R GTLM rundt på Andretti Hairpin's kurver på Laguna Seca for derefter lade gashåndtaget kontrollere bremsesporet mens du gør dig klar til at positionere dig til det andet hjørne.

Forza 4 står stadig som det absolut bedste spil i denne efterhånden lange serie, og det er ikke kun fordi at spillet havde den bedste understøttelse af rat, for spillet simulerede også den rigtige asfalt til punkt og prikke. Da bilserien bevægede sig fra Xbox 360 til Xbox One begyndte Forza Motorsport langsomt at blive et bilspil der er nemt at få tilgang til i forhold til spillets bilfysik, og Forza 7 er nu kommet tættere på det vi kender fra Forza Horizon-serien. Imens drager spillets nærmeste konkurrenter, Gran Turismo Sport samt Project CARS 2, fuldstændigt i den modsatte retning.

Turn 10 fortjener dog at blive rost for en række ting omkring balancering af bilerne, såvel som den grundlæggende fysik. Følelsen af hastighed er helt fantastisk. Der har aldrig været en tvivl om at en Ferrari FXXK er et absolut bæst, og man føler sig nærmest svimmel takket være den sindssyge acceleration. Denne følelse er langt bedre i Forza 7 end den er i Project CARS 2. Udvikleren har, langt om længe, tilføjet så meget drejningsmoment ind i bilerne, at man føler den samme, nervøse følelse, som der burde være når du sætter dig bag rattet i en Pagani Zonda F. Der er et stort nok drejningsmoment her til at fuldføre løb med hjulspin, hvilket er nøjagtigt som det burde være. At kontrollere dette til fulde uden et rat og pedaler er ikke umuligt, men det er langt sjovere hvis du investerer i det seneste udstyr fra Thrustmaster eller Fanatec.

Forza Motorsport 7
Forza Motorsport 7

Vi har hørt meget snak om den native 4K-opløsning samt 60 billeder i sekundet på Xbox One X, og vi ser meget frem til at opleve dette i næste måned. Vi har dog kun haft mulighed for at spille Xbox One-udgaven af spillet, og selvom Forza 7 ser godt ud, så er spillet ikke smukt. Der er uden tvivl løb,der direkte er øjenguf i Forza Vista. Dog er ting såsom bilernes modeller, lyseffekter, detaljegraden på løbene, samt effekter såsom røg og tåge ikke lige så imponerende som i Project CARS 2, der, på trods af spillets ujævne detaljegrad, vinder udelukkende på grund af bedre farvedybde samt mere detaljerede biler

Med det sagt, så er lyden fantastisk. Bilen Nismo Nissan GT-R (R35) lyder måske ikke som den gør i virkeligheden, hvilket desuden også gør sig gældende for Vodoo V8-motoren i Shelby GT350R, så er alt andet imponerende. Det dramatiske Hollywood-musik fra Forza 6 er blevet fjernet og erstattet med powerakkorder, hvilket passer langt bedre til spillet. Vi savner dog lidt at have hørt mere af dette når man vinder et løb mens man kommer blæsende i en Audi R8 LMS eller en Ferrari 599XX, hvilket ville give os en mere fantastisk følelse af at have vundet et løb.

At sige, at vi er lidt skuffede over dette spil ville være en ærlig vurdering. Vi havde håbet på mere og vi havde især håbet på at få en mere seriøs tilgang til realistisk kørsel. Forza 7 er lidt ligesom Forza 5, idet at det er en god titel fra en udvikler, hvor vi alle ved at de er i stand til at lave gode spil.

Vi står dog uforstående overfor det valg udvikleren har taget, ved at smide over 50 værdiløse biler ind i spillet, hvor man i stedet kunne have tilføjet biler såsom Performance og 720S, og vi undrer os over at udvikleren har smidt over 300 hjelme samt dragter ind i spillet. Forza Motorsport 7 er blevet skabt af en udvikler, hvis udgiver ønsker et mere bredt publikum ved at skabe en mere "afslappet" tilgang. Spillet er dog til tider stadig belønnende, og det er stadig muligt at finde udfordring. Det føles også stadig fantastisk at samle biler for derefter at tune dem, for derefter at køre dækkene tynde. Det er noget vi aldrig vil blive trætte af.

HQ
07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
God grafik, fed lyd, balanceret gameplay, solid billedhastighed, masser af indstillinger.
-
Mærkværdigt valg af biler, lange indlæsningstiderr, ikke synderligt realistisk.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

8
Forza Motorsport 7Score

Forza Motorsport 7

ANMELDELSE. Skrevet af Petter Hegevall

Turn 10 er tilbage til en syvende omgang på den store Forza-racerbane, men har studiet formået at sætte ny rekord?

5
Ikke flere loot boxes i Forza Motorsport 7

Ikke flere loot boxes i Forza Motorsport 7

NYHED. Skrevet af Kim Olsen

2017 var året hvor ordet Loot Box blev verdenskendt, og noget tyder på at 2018 bliver året hvor Loot Box tendensen begynder at dø for alvor - håber vi. Turn 10 har...



Indlæser mere indhold