Forza Horizon 5

Forza Horizon 5: Hot Wheels

Den første udvidelse til Forza Horizon 5 fanger ikke magien ved det ikoniske legetøj.

Det kan være svært at pege på, præcist hvad der gør Forza Horizon 5 til et glimrende racerspil. For nogle er det udvalget af biler og den store åbne verden, andre det finpolerede gameplay, og så er der også dem, der bare er blæst bagover af den imponerende grafik. Kort sagt leverer Forza Horizon 5 den komplette pakke, og det har altid været seriens styrke. Den normalt succesfulde formular fungerer dog ikke helt, når det kommer til den nyeste udvidelse baseret på de populære legetøjsbiler Hot Wheels.

Forza Horizon 5

Ligesom hovedspillet foregår Forza Horizon 5: Hot Wheels i Mexico, men denne gange på et separat og meget mindre kort. Imponerende nok er både klima og landskab stadig lige varieret, og sneen når knap at forsvinde fra understellet, før du kører igennem en lavvandet flod i en frodig dal. Det meste gummi bliver dog brændt af på de klassiske orange Hot Wheels-baner, der denne gang er blæst op til virkelige proportioner, hvilket skaber verdens måske mest imponerende (og med sikkerhed farligste) forlystelsespark.

Det er en visuelt imponerende genskabning af Hot Wheels, og i løbet af de første par minutter er det en ren fryd at køre igennem de ikoniske sløjfer, rammer og andre elementer, der udgør en klassisk Hot Wheels-bane. Begejstringen dæmpes dog hurtigt, når du indser, at udvidelsen, trods de farverige omgivelser, blot leverer mere af det samme.

Forza Horizon 5Forza Horizon 5

Hvad der altid har appelleret til mig ved Forza Horizon er blandingen af arcade-action og (nogenlunde) realistisk kontrol. Selvom du til tider kører ved vanvittige hastigheder og laver præstationer, som er Fast and the Furios værdigt, så skal du trods alt huske at bremse et godt stykke forinden, du skal igennem et sving. Det er en fin opskrift. Men det fungerer ikke rigtigt, når det kommer til Hot Wheels, som kun handler om farten, og i øvrigt ikke bør inkludere bremser.

På det punkt bringer udgivelsen intet nyt. Du kan køre over fartzoner, der giver bilen et kraftigt boost, men de dækker hele kørebanen, så du skal ikke engang køre strategisk for at benytte dig af dem. Jeg argumenterer ikke for, at Forza Horizon 5 pludselig skal forvandle sig til Mario Kart 8 Deluxe eller Hot Wheels Unleashed. Men flere power ups eller ændringer til kørefysikken ville have fået spillet til at føles om ikke bedre, så i hvert fald anderledes end hovedspillet.

Forza Horizon 5

I al fairness så lovede Playground Games heller aldrig, at de ville ændre radikalt på spillets formular. På den måde føles denne DLC mere som en indholdspakke end en ægte udvidelse. Men selv da så kunne de godt have gjort noget mere for at tilfredsstille fans af Hot Wheels. Ligesom i hovedspillet får du lov til at køre igennem en historiedel, om end det måske er så meget sagt. I løbet af de fem missioner udfører du spændende opgaver som at køre til en lokation, derefter til en anden lokation og, tro det eller lad vær, endelig til en helt tredje lokation. Meget medrivende!

For lide at sætte din tålmodighed på yderligere prøve, så introduceres en ny karakter kaldet Haley, som ikke laver andet end at plapre løs om, hvor meget hun elsker Hot Wheels ved at krænge trivialiteter ud over radioen, som må være løftet direkte fra Wikipedia eller noget salgsmateriale. Ved nærmere eftertanke var hun vidst også i hovedspillet, men hvem husker det, for Playground Games virker ikke til at være i stand til at skabe så meget som en halvvejs mindeværdig karakter - det lover ikke godt for det kommende Fable. Dedikerede fans af Hot Wheels lærer intet nyt, og de fleste spillere, inklusiv undertegnede, vil sikkert blot koble mentalt fra eller skrue ned for TV'et.

Forza Horizon 5Forza Horizon 5

For at slutte lidt mere positivt af, så får du trods alt 10 Hot Wheels-biler i fuld størrelse, masser af nye løb og udfordringer at gennemføre og en visuel imponerende sandkasse at boltre dig i. Det er faktisk ret imponerende, hvordan Playground Games har formået at skabe en kondenseret version af hovedspillet, og du kan nemt klemme 10-15 timer ud af denne udvidelse. Men det er sådan set også problemet. Forza Horizon 5: Hot Wheels føles som mere indhold til et spil, hvor det vitterligt var det sidste, der manglende. Desuden følte jeg også, at indholdet her var en smule mere ubalanceret, og det virkede ofte helt tilfældigt, om jeg vandt suverænt eller skulle køre som en fartdjævel for bare at slutte i den bedste halvdel.

Hvis du har klaret alle udfordringer, set hver en lokation, og din hacienda er skiftet ud med et parkeringshus, så kan en frisk gang Forza Horizon 5-indhold sikkert godt appellere til dig. Alle andre kan dog roligt nøjes med at holde sig til hovedspillet.

6 / 10
+
Masser af nyt indhold. En flot Hot Wheels Park i fuld størrelse.