Forza Horizon 3

Forza Horizon 3

Forza Horizon-serien er tilbage, og Magnus har kørt Australien tynd. Kan Forza Horizon 3 toppe sin forgænger?

Forza Horizon 2 er det bedste bilspil nogensinde. Så enkelt er det. Spillet formåede at kombinere den stramme, fysiske og jordbundne styring fra Forza Motorsport 5, med en enestående åben verden der både var smuk, varieret og fyldt til randen med køreglæde. Når man bragede henover de sydfranske marker med fed musik pumpende ud af højtalerne, så var der tale om en oplevelse for sig, og en som endnu ikke kan findes nogen andre steder. Det var balancen der gjorde forskellen, balancen imellem det simulerede, realistiske og avancerede sammen med det mere løsslupne og tilgivende. Forza Horizon 2 forbliver et fantastisk bilspil, og vil altid blive husket som et af de få som kan tilfredsstille Need for Speed-fanbasen, samtidig med at det tilfredsstiler Gran Turismo-entusiasten.

Det var derfor en smule ærefrygtigt at udvikleren Playground Games endelig løftede sløret for Forza Horizon 3 ved dette års E3-messe. Når man har opnået perfektion, hvor tager man så hen næste gang? Åbenbart tager man til Australien, for det er her det nye spil foregår. Her har Playground kreeret det største område nogensinde for serien, tilføjet hundredevis af biler, begivenheder og fed musik, alt sammen i håbet om at overgå de høje forvetninger.

Forza Horizon 3
Forza Horizon 3Forza Horizon 3Forza Horizon 3

Hvis du endnu ikke har stiftet bekendtskab med Horizon-serien, så er det på sin vis en sandkasseversion af de kernemekanikker som udgør Forza Motorsport-serien. Din karakter er arrangøren af den årlige festival, og som arrangør er det dit ansvar at deltage i forskellige løb rundt omkring i den åbne verden, investerer i nye biler, hyre nye radiostationer og generelt sprede rygtet om din festival. Det sker hovedsageligt ved at indsamle fans, og det får du ved at gennemføre alskens løb rundt omkring, og disse er både på lukkede baner, off-road i den australske outback, imod andre former for køretøjer end biler og alt derimellem. Variationen er der i hvert fald, og i løbet af de første par timer er du så overvældet over mængden af indhold og antallet af forskellige individuelle systemer.

Og med det ankommer vi til Forza Horizon 3's første problem, og det er retningssansen. Du stiger i level og får wheelspins der giver mulighed for at vinde nye biler eller penge, du stiger i Skill Level ved at sammensætte kombinationspoint når du kører rundt, og samtidig stiger dine diverse festivalslokationer i Level og bliver udbygget. Samtidig med det kan du tjene penge på løb der kan tilpasses via såkaldte Blueprints, hvor du selv kan bestemme samtlige parametre ved hvert løb, og du må ikke glemme at hyre Drivatar-venner til at køre for dig, og at anskaffe nye radiostationer til festivalen. Samtidig med det er der fartfælder, gemte biler, drift-zoner, samleobjekter, paint jobs, tuning. Som du nok kan høre er der simpelthen for mange systemer, og disse er på bekostning af spillets retningssans. Det er nemlig selve køreoplevelsen der er central ved Forza Horizon, at styrte ud i landskabet i en lækker bil, og tilbagelægge den ene kilometer efter den anden, og ved at løbende presse flere og flere indholdslag ind, så ender det med at suge noget af glæden ud af spillets spontanitet.

Det er ikke det eneste problem. Selvom Australien er klart er det mest imponerende stykke landskab vi har set i serien, så mangler det simpelthen noget af den genkendelige karakter som der er at finde i seriens tidligere to kapitler. Der er smukt, selvfølgelig er der det, men byernes design er hverken lige så ikoniske, og selve landskabet er nærmest lidt for varieret til at det får en præcis karakter. Du får, på få minutter, smagt på både regnskov, den øde outback og solrig kystlinje, men det lader til at Playground Games udelukkende har valgt dette på grund af variationen, og ikke fordi det har sjæl, og særligt i forhold til Sydeuropa i Forza Horizon 2, føles Australien bare ikke lige så specielt.

Ny begynder det at tegne skidt, men tag ikke fejl, Forza Horizon-serien fortsætter sin sejrstriumf over stort set alle lignende serier med Forza Horizon 3, og det skyldes ganske enkelt, at spillet er så fandens underholdende at spille. Kan man overkomme antallet af systemer, og er man frisk på den større miljømæssige variation, er der her et bilspil der ønsker at være sjovt mere end noget andet, og det lykkedes nærmest hele vejen igennem.

Forza Horizon 3

Først er der selve bilfysikken. Den er selvfølgelig tungere end Need for Speed, Burnout og The Crew. Selvom man til tider kan blive i tvivl, er Forza Horizon 3 ikke et arkadespil, nej, bilen er jordnær, tung, og til tider uvillig til at lystre, og det skyldes at spillet deler en masse mekanisk DNA med Forza Motorsport-serien. Selvfølgelig er den mere tilgivende, særligt når på den måde at dækkene kan give slip på underlaget på, og lade dig drive rundt om hjørne med stor præcision. Forza Horizon 3's bilfysik er lige som velddesignet Traction Control. Spillet lader dig have det sjovt, men uden at ofre den præcision som har gjort Forza-navnet til det det er i dag. Samtidig kan du både slå ABS, hjælpelinjer, gear-skift og hastighedsbegrænsning til og fra som du lyster, så selvom balancen er ganske perfekt som den er, så er det muligt at både forøge og mindske sværhedsgraden.

Samtidig er hvert eneste løb designet til at tilfredsstille samtlige spillere, og balancen imellem forskellige begivenheder, der fokuserer på én særlig evne, bedre end nogensinde før. Selvom antallet af systemer er overvældende, er variationen imellem de forskellige begivenheder utrolig, og der er altid noget nyt at give sig i kast med, hvis du er gået hen og er blevet træt af en bestemt aktivitet. Er det blevet kedeligt at køre i lukkede baneløb, kan du finde fartfælder og slå rekorder, finde gamle klassiske biler gemt væk i lader omkring i Australien eller indgå i storslåede PR-stunts for at promovere din festival. Alle disse aktiviteter beriges fortsat af Drivatar-systemet, der indsætter AI-kontrollerede modstandere der får en mere realistisk og utilregnelig opførsel ved indsamle data fra rigtige brugere. Du kører ikke bare rundt mod modstander X eller Y, men snarere navne på rigtige Xbox-brugere. Det har alle dage været et genialt tiltag, der ikke bare gør hvert løb unikt og spændende, men også er med til at gøre verdenen mere spændende. Kører du bare rundt ser du tit klynger af op til flere Drivatar-biler drøne omkring ned af en tilfældig grusvej. De er ikke rigtige spillere, men i det sekund føles det sådan.

Forza Horizon-seriens største trumfkort har nærmest altid været seriens visuelle udtryk, og dette ændrer sig så sandelig ikke i Forza Horizon 3. Spillet er gudesmukt fra allerførste sekund og helt frem til spillets sluttekster, og det kan ikke siges nok gange. Farvepalet, lyssætning, modellering og fysik kombineres til en udsøgt visuel oplevelse, og det skulle meget gerne forbedres yderligere af spillets HDR-understøttelse, som vi desværre ikke havde mulighed for at teste. Det er her at den miljømæssige variation heldigvis kommer spillet til gode, for både regnskov, ørken og gyldne strande er kæberaslende smukt at betragte, og ikke mindst en fryd at begive sig hurtigt igennem.

Forza Horizon 3

Ligeledes er spillets soundtrack fortsat en stærk komponent, og har efterhånden antaget FIFA-agtige proportioner, hvor man kan finde tonsvis af nye fede sange og kunstnere man ikke vidste eksisterede før det perfekte øjeblik et nyt, fedt stykke musik brager ud af højtalerne imens man pløjer igennem ørkenen i en Arial Nomad. Der er mange forskellige slags radiostationer at lytte til, og alle er de perfekte kompagnoner til livet på landevejen. Denne er det også muligt at lytte til din egen musik, men det er ikke helt lige så brugervenligt som Microsoft fik det til at lyde ved E3. Du kan faktisk ikke bare uploade filer til One Drive, for så at høre dem i spillet. I stedet skal du være abonnent på Microsofts Spotify-konkurrent Groove, og ved at tilføje musik på din Groove-spilleliste kan du høre det i Forza Horizon 3. Det er et lækkert tiltag, men det er ærgerligt at spillere ikke får helt frit slag.

Multiplayer er præcis lige så gnidningsfrit som altid, og er altid til stede, men kun lige så meget som du ønsker. Du styrer selv hvordan du ønsker at interagere med andre spillere. Der er mulighed for at åbne ens løb op for multiplayer-deltagelse, og ligeledes kan din verden blive løbende fyldt med rigtige spillere blandet med Drivatars. Der var ikke mange til at teste dette i anmeldelsesperioden, men det lader til at være en ganske flydende oplevelse, og det generer aldrig ens egen gennemspilning.

At Forza Horizon 3 ikke formår at overgå sin forgænger er selvfølgelig en skam, men det gør det ikke til et dårligt bilspil. Faktisk gør det stort set alle andre bilspil på markedet til skamme, og hvis jeg var Sony, Ubisoft eller EA ville jeg ryste godt og grundigt i bukserne, for Forza Horizon-serien fortsætter med at sætte alle lignende spil til vægs. Nej, Australien er ikke lige så ikonisk et miljø, og de mange, mange systemer har det med at forvirre mere end de forøger køreglæden, men er man parat til at acceptere disse små irritationsmomenter har Playground endnu en gang leveret en gamechanger. De kører bogstaveligt talt i ringe rundt om alle konkurrenterne, og det er, om ikke andet, virkelig imponerende.

8 / 10
+
Fantastisk bilfysik, vidunderlig grafik, skønt soundtrack, fin variation.