Dansk
nyeste
Atrás

Film & musik

Snak om musik og film her

Hjælp til fiktivt filmprojekt


Jeg har længe leget med ideen om at lave en film (Never gonna happen, men ganske sjov tidsspilde)

Min ide er gammel, meget gammel, ideen eksisterede længe før film som Cabin Fever og The Descent opstod vel at mærke! Jeg er klart mest til gysere og jeg har en særlig svaghed for sets som foregår i skove af en eller anden grund.

Selve kernen er yderst simpel og er som følge;

En flok børn i alderen 10-15 år skal overnatte i en stor skov, natten kommer og så går det helt galt.

Oprindeligt var tanken, at disse børn var spejdere, nære venner på trods af klasseforskelle. De skulle alle være sympatiske for at vi som seere skulle føle for disse børn. Men er det realistisk at rimelige erfarne børn ikke ville kunne finde ud af skoven igen? Næppe.

En anden tanke, var at disse børn, hver især, havde adfærdsproblemer af forskellige størrelser. De kender ikke hinanden og skal nu på en form for teambuilding-kursus med nogle voksne. Realistisk måske, men ville vi som seere have den nødvendige sympati og derved føle for disse når de bliver slagtet?

Ideen var at børnene ville komme i kontakt med nogle væsener som gravede tunneller lige under overfladen. Vi som tilskuere ville aldrig få disse væsener at se, blot høre dem inden de nærmede sig børnene og under slagtningen/ædegildet. At lade tilskueren bruge sin egen fantasi kan gøre en film langt mere uhyggelig imo. Filmen ville ende i en kliche, hvor man tror ét barn overlever, men pludelig bliver pigen(?) trukket hen af jorden og ned i et hul. Ja, jeg er ond.

For nyligt legede jeg dog istedet med ideen om at børnene ville vende sig imod hinanden af ukendte årsager.

Filmen har iøvrigt ingen happy ending, ingen overlever, alle bliver slagtet.

Jeg forstillede mig iøvrigt at lydsporet skulle være meget organisk, gerne atypiske lyde uden en egentlig rytme. Ingen sange overhovedet.

Selve kernen forbliver uændret, men hvis I lyst må I meget gerne byde ind med forslag/ideer/ændringer og husk...det' kun for sjov.
Du er ik' den skarpeste kniv i skoven, hva?
  • 0
Det er jo en kliche, men klicher kan også være gode.

Det minder dog en smule for meget om Demons Underground, bare uden børnene.
Hvis du også skal tage fat i klicheen, så synes jeg ikke man skal gå for meget ind i karakterbrygning. Ja, selvfølgelig måske nok til man kan erkende sig lidt personlig ved dem, men ellers ikke.

At man ikke får set det de er oppe imod, det kan være en dræber. For nok kan det være skræmmende, at man selv skal danne sig et billede, men i mange situationer har man lyst til at se hvordan personerne bag filmen, har valgt at lave monstret.
At man så bliver skuffet i mange tilfælde er noget andet, men der kan man gøre det ligesom Cloverfield, hvor man aldrig fået et helt indtryk, kun nok scener til at sætte mere skub i fantasien.

Og hvis man skal lave en film der er klassisk indenfor Horror genren, så er det kun at gå animatronic vejen. Latex, animatronics.. you name it.

At lave kliche fyldte horror film virker i min mening kun, hvis man laver det Old School. Ja, et par bare bryster måske, det kan man vel ikke undgå i en skov?
If I'm a child that means you're a pedophile, and I'll be damned if I'm going to stand here and take this from a pervert
  • 0
Demons Underground? Siger mig ik' lige noget, må lige checkes ud.

Jeg forestillede mig at man måske ku' se en arm traekke pigen ned i hullet, sidst i filmen.

Hvis man er bevidst om klicheerne inden filmen laves, er man allerede på rette spor imo.
Det er en svaer film at skabe, den kan meget nemt vippe over i den forkerte side pga klicheerne, men gøres det rigtigt, ku' den blive fed.
Du er ik' den skarpeste kniv i skoven, hva?
  • 0
Mener den hedder Burrowers i danske butikker, den er ok egentlig, værd at se.

Man kunne lade armen være en menneskearm, så man fik indtryk af det har været mennesker hele tiden, og ikke "monstre".
If I'm a child that means you're a pedophile, and I'll be damned if I'm going to stand here and take this from a pervert
  • 0
Ah den, den har jeg skam. God film.

Den med armen er god, bleg og tynd? Eller bliver der for meget Descent over den?

Jeg oplever ofte at folk dør i en bestemt raekkefølge alt efter hvilken type de spiller. Jeg ku' taenke mig at vende det lidt på hovedet.

Desuden er rigtige mange chok alt for forudsigelige, det ville jeg gerne prøve at aendre hvis muligt. Det handler om timing tror jeg.
Du er ik' den skarpeste kniv i skoven, hva?
  • 0
Citerer misuma:
Filmen ville ende i en kliche, hvor man tror ét barn overlever, men pludelig bliver pigen(?) trukket hen af jorden og ned i et hul. Ja, jeg er ond.

Drop den der, mest kedelige kliché i hele gyser genren. Ikke shokerende, bare pokkers forudsigeligt :p

Men selve ideen med at de vender sig mod hinanden kunne være ret sjov.
Bye bye
  • 0
Ja, synes egentlig det kunne være fedt at vende "Killorderen" lidt om..
Start med at nakke den mest sympatiske person indtil det tilsidst er den mindst sympatiske person der overlever.. indtil armen kommer ^^
"There are only two kinds of people who are really fascinating - people who know absolutely everything, and people who know absolutely nothing."
  • 0
Noget andet der kunne være sjovt at prøve, var at nakke så få som muligt. Dette sker i Dan Simmons roman Sommernattens rædsel (hvilket alt dette også minder mig lidt om) i denne bog dør der "kun" 2-3 vigtige personer, men det er stadig pokkers skræmmende. Jeg vil mene at det kunne være en fordel at holde så mange af børnene i live så længe som muligt. Samtidigt vil det også være ret innovativt?

Slå en eller to ihjel, men gør det tilgengæld også på uforudsigelige tidspunkter, og gør det ved karakterer men ikke forventer skulle dø. Giver langt mere tension på den måde
Bye bye
  • 0
^^

Ja, og hvis man leger med på ideen om at det bliver en lavbudget film, spares der også penge der formodentligt.

Skal det skyldes forurening, bid, andet eller vaere en ukendt faktor?

Sommernattens Raedsel er iøvrigt en af mine personlige favoritter.
Du er ik' den skarpeste kniv i skoven, hva?
  • 0
Hvis du endelig vil dræbe den sidste, så lad være med at gøre det på den måde. Det er alt for forudsigeligt og derfor også ret kedeligt. Lad hellere den sidste overlevende finde ud af skoven, og ud på en vej, hvor den så bliver kørt ned af en bil.

Mht. at det skal være børn mellem 10-15 år. Tjaaa. Den er jeg ikke så varm på. Der findes ikke mange gode skuespillere i den alder. Hvad med en fangetransport bus med kvindelige fanger, der af en eller anden grund bryder sammen i en skov?
"Once you realize what a joke everything is, being the Comedian is the only thing that makes sense."
  • 0
Set med min optik, er det lidt tabu at slagte en masse unger og jeg synes gysergenren er det rette medie at gøre det med.

Det vil ikke funke med utrovaerdige børn nej. Udvaegelsesprocessen vil vaere lang, men taenk hvis man fandt nogle rå uslebne diamanter fyldt med gåpåmod og naturlighed..wauw.
Du er ik' den skarpeste kniv i skoven, hva?
  • 0
Synes de lyder lidt som em blanding af Lord of the Flies, Battle Royal og Blair Witch Project.

Hvad med at lave det som animation/tegnefilm.

Altså tegnefilm ala Morgenthaler's Princess, ikke Disney.

Så slipper du også for en flok af pubertetsramte skuespillere.
Bazzinga!
  • 0
Lad alle børn overleve indtil slutningen hvor de dør i kæmpe raserianfald (rabies?).


Eller, skriv et manus først, eller bare en synops, det ville nok være første skridt inden der rettes til.
  • 0
Kunne også være sjov .. Lade dem alle sammen overleve indtil til sidst hvor de størstedelen af dem bliver ramt af en truck ude på en vej :p.. kunne da være spas ^^
"There are only two kinds of people who are really fascinating - people who know absolutely everything, and people who know absolutely nothing."
  • 0
Citerer Stant:
Kunne også være sjov .. Lade dem alle sammen overleve indtil til sidst hvor de størstedelen af dem bliver ramt af en truck ude på en vej :p.. kunne da være spas ^^


En lidt Scary Movie form for slutning, men stadig utrolig morsom.

Men det kan være lidt svært at holde liv i en gyser, hvis ingen bliver dræbt før til allersidst. Så er det vel egentlig en thriller.
Bazzinga!
  • 0
Indeed, det har du ret i. Hmm.. Der skal tænkes ^^.
"There are only two kinds of people who are really fascinating - people who know absolutely everything, and people who know absolutely nothing."
  • 0
Citerer minisnor:
Men det kan være lidt svært at holde liv i en gyser, hvis ingen bliver dræbt før til allersidst. Så er det vel egentlig en thriller.

Derfor man skal slå en ihjel i midten, og ellers bare udsætte dem for en fandens masse virkeligt horrible ting. Lege med tanken om at flere af dem kunne dø, hvis man har lavet nogle virkeligt gode karakterer så vil det være voldsomt effektivt. Også kan det være man lader endnu en falde til sidst, så får hvert drab også langt mere betydning, hvilket generelt bare gør det bedre.
Bye bye
  • 0
Hvilken type børn? FDF'ere? Adfaerdsvanskelige børn? Andre muligheder?

Jeg ser ofte en sekvens i starten hvor børnene en efter en følger en small sti ned igennem en skovdal. Når det sidste barn passerer kameraet, saenkes det langsomt til jordhøjde hvor vi ser noget af en bleg hånd stikke op fra jorden.
Du er ik' den skarpeste kniv i skoven, hva?
  • 0
Citerer minisnor:
Men det kan være lidt svært at holde liv i en gyser, hvis ingen bliver dræbt før til allersidst. Så er det vel egentlig en thriller.


Ikke nødvendigvis. The Shining er vist et meget godt eksempel på det.

I min mening er det opbygningen til mordet, og ikke selve mordet der er skræmmende. Det vigtigste for mig i en gyser er helt klart stemningen, The Shining, Psycho, The Thing og især Alien er film der rammer det punkt perfekt.
  • 0
Citerer misuma:
Hvilken type børn? FDF'ere? Adfaerdsvanskelige børn? Andre muligheder?

Hvad med venner fra forskellige lag af samfundet, der holdes sammen af en årlig telttur i skoven. Nogle af dem er måske ved at modnes, og begynder at finde det hele lidt barnligt mens andre stadig er børn. Der kan opstå lidt konflikter og der kunne også være noget at bygge videre på.

Iøvrigt ville mit forslag til første visning af monstret være at gøre det lidt mere mindeværdigt end det du nævner. Eventuelt noget med at bygge op til noget uden at vise noget som helst, børnene finder måske nogle tomme tunneler, og der sker måske lidt mystiske ting. Når man så endeligt ser monstret for første gang, kunne det være sejt hvis det var i en nøglescene hvor det første barn enten såres grusomt eller slås ihjel. Hvor man virkeligt får set noget af monstret, og får det etableret som noget der skal frygtes.
Bye bye
  • 0
^^

Ang. børnene kan jeg li' at de ikke evner at komme ud af skoven, men ville de ikke kunne det hvis det var den årlige telttur?
Du er ik' den skarpeste kniv i skoven, hva?
  • 0
Det er så lige det, kommer måske an på hvor dybt ind i skoven de er kommet. I starten vil de ikke have grund til at forlade stedet, men når det begynder at gå galt, så kan det være det onde afspærer dem vejen på den ene eller anden måde
Bye bye
  • 0
Eller de tager på telttur forskellige steder hvert år og så er det første gang de er i den skov?.. Eller første gang de har turde at vove sig længere ind i den skov de plejer at være på telttur i, og så går det galt ^^.
"There are only two kinds of people who are really fascinating - people who know absolutely everything, and people who know absolutely nothing."
  • 0
Måske er vejen ind i skoven afspærret når de vil ud? Som en slags homage til Evil Dead? Dog er der fare for at det bliver for plat måske.

Tak for jeres input, det giver virkelig stof til tankelegen.
Du er ik' den skarpeste kniv i skoven, hva?
  • 0
Måske at når de er inde i skoven så skifter de nærmest ind i "verden" de ikke kan komme ud af, så uanset hvor de går hen ad lader det ikke til at kunne komme væk pga. de "mørke kræfter" har spærret det ^^.
"There are only two kinds of people who are really fascinating - people who know absolutely everything, and people who know absolutely nothing."
  • 0

For at kommentere skal du være logget ind. Bliv medlem her - bliv medlem nu!