Dansk
nyeste
Atrás

Spil

Snak om spil til konsoller, Pc, Mac, Android, iOS osv.

52 Spil, 1 års challenge - 2022 Edition


35/52

Immortality- Series X 

Tid: 7-8 timer.

10/10

Immortality er nok det underligste "spil" jeg har prøvet til dato. I alt sin enkelthed går det ud på, at se en masse brudstykker af tre film og behind the scenes materiale igennem. Der er intet traditionelt gameplay, man kigger, klikker og tænker - thats it. Filmene er aldrig blevet udgivet, og den kvindelige hovedrolle Marissa Marcel er forsvundet. Man fungerer som en slags detektiv, der skal sætte brudstykkerne sammen, og prøve at finde en slags mening med galskaben, ved at klikke på forskellige personer og genstande. I starten er der hverken hoved eller hale i noget som helst, intet bliver forklaret, intet er lineært og man skal virkelig holde tungen lige i munden Jeg var faktisk ved at droppe "spillet" flere gange den første time, men nøej hvor er jeg glad for at jeg blev ved! Stille og roligt går det op for én, at intet er som det ser ud til ved første øjekast, og langsomt begynder det at krybe under huden på dig. Lad det være sagt, at Immortality er både disturbing, creepy og weird as fuck! Jeg fik en del Twin Peaks vibes her, og i min bog er det ikke bare godt, det er fucking godt! Jeg vil ikke spoile mere, men i stedet bare sige tak til Sam Barlow for denne vanvittig fede oplevelse.

Immortality bestemt ikke et "spil" for alle tværtimod. Det kræver en del koncentration og intellekt, at forstå hvordan det hele hænger sammen. Men hvis man har mod på det, kan jeg slet ikke anbefale det nok.

Immortality er intet mindre end et mesterværk, og en seriøs GOTY contender.

Live Service - Nej Tak.

36/52

God of War 2018 - PS5

Tid: 17 timer

9/10

Jeg spurtede lige igennem hoved historien, på NG+,for at få scenariet genopfrisket inden Ragnarok. GoW er stadig et pisse fedt spil, og teknisk spiller det perfekt på PS5. Sidst gik jeg completionist på det, denne gang tonsede jeg bare igennem historien, som i min optik ikke er dårlig, til trods for den ikke er særlig dyb og ganske simpel. Gameplayet fandt jeg stadig sjovt og underholdende.

Der er plads til forbedringer, især ift. variation af fjender og bosser. Man har også taget sig nogle gevaldige friheder i tolkningen af nordisk mytologi, hvilket irriterer mig lidt, men ikke værre end som så.

GoW blev modtaget som et mesterværk, og det prædikat holder stadig. Glæder mig for sindygt til Ragnarok nu.

Live Service - Nej Tak.

37/52

Costume Quest - Series X

Tid: 6-7 timer

7/10

Hyggeligt far/søn Halloween spil. Turbaseret rpg action for de mindste, med masser af Tim Schafer feeling. Fint lille spil, som stadig gør hvad det skal og tager sig fint ud, selvom det har ni år på bagen.

Live Service - Nej Tak.

24/52

23/8

Final Fantasy XIV Endwalker Patch 6.2

Burried Memory

9/10

25/52

29/9

Xenoblade Chronicles 3

9/10

26/52

21/10

Stray 

8/10

27/52

25/10

Call of Duty Modern Ware 2

7/10

Nå det kan ikke rigtig kopieres pænt fra notesbog på tlf 

Y can't metroid crawl ?
  • 0

16/52

The Legend of Heroes: Trails from Zero

Antal timer: ca. 80 timer

Karakter: 10/10

Der skulle gå nøjagtigt 12 år fra udgivelsen i Japan, til det endelig kom til Europa, men det har været ventetiden værd. Spillet er det 4. spil i Trails-serien, og det 1. spil ud af to i seriens 2. arc. Man spiller som Detective Lloyd Bannings, som sammen med sine kolleger, er med til at starte en ny afdeling op hos politiet. 

Spillet starter i bedste JRPG-stil stille og roligt ud, men stille og roligt dukker der nogle sager op, som med tiden viser sig at være noget mere indviklede og værre end først antaget.

Spillet leverer, ligesom serien generelt har for vane, et glimrende turn-based combat system, som denne gang er udviklet yderligere i forhold til Trails in the Sky-trilogien. Historien er glimrende, og selvom der efter spillets slutning stadig lægges op til en efterfølger, så gøres det ikke på den klassiske Trails-facon med en cliffhanger. Der bliver i stedet bundet en fin sløjfe om Trails from Zero, hvilket jeg synes klæder det. Spillet lægger som nævnt stadig kræftigt op til en efterfølger, som heldigvis også snart kommer til Vesten, men personligt synes jeg det gøres på en langt bedre måde end Falcom har for vane at gøre det.

Den glimrende historie suppleres af en spændende setting i en bystat, som økonomisk er en storspiller, men som politisk er fanget som en lus mellem to negle, eller som en lille bystat fanget imellem sine to store naboer. Spillet bringer i bedste Trails-stil også et glimrende cast med sig og det er en fryd at følge gruppens rejse igennem spillet.

Grafisk ligner det en lille forbedring af Trails in the Sky. Spillet kom oprindeligt til PSP og det kan ses. Skal dog siges at jeg ikke synes at det grafiske er ældet skidt. Modsat mange ældre spil med 3D-grafik, så har den grafiske stil en charme, som gør at jeg personligt, synes at den holder den dag i dag.

Selvom der er tale om et, reelt, 12 år gammelt spil, så vil jeg stadig påstå at spillet er en konkurrent til mit personlige GotY. Det er trods alt først kommet til vesten i år.

28/52

Resident Evil 8: Shadow of Rose

2t 40m.

7/10

mere af det samme men med en anelse kedelige fjender.

Y can't metroid crawl ?

28/52

Call of Duty: Modern Warfare 2(2)

Karakter: 8/10

Tid: cirka 8 timer

Anmeldelse af kampagnen alene:
God solid CoD underholdning med gode action setpieces, callbacks til tidligere spil og som noget nyt, nogle velfungerende stealthbaner - der kunne dog godt have været én mindre af disse.
Alt i alt en af de bedre CoD kampagner, dog med en tåbelig historie, der er komplet med plothuller og forudsigeligt twitst. Den tåbelige historie og ene stealth bane for meget gør, at kampagnen aldrig helt når niveauet fra CoD 2019, som havde en grum og mørk historie.

  • 0

29/52

Bayonetta 3

Karakter: 9/10

Tid: 14 timer for story plus lidt collectibles

Fedt fedt spil. Frisk pust med alle de vers som ikke er klassisk Bayonetta spil. Dejlig overraskelse til sidst.

Mit yndlings i serien 💪

Y can't metroid crawl ?
  • 0

33/52 - Call of Duty Modern Warfare 2019

6 timer, 8/10

Jeg måtte jo se hvad det var folk talte om med den kampagne, og omend jeg har udvist lidt skepsis i sin tid, så er jeg dog blevet helt tilfreds med pakken jeg fik. Vi snakker en ganske kort kampagne, men én der til gengæld byder på nye idéer i hver eneste bane, flot grafik, god lyd og et absolut minimum af fyld.

Den mere "realistiske" og down-to-earth stemning, og dets afbildning af anti-terror krigsførsel er lidt anderledes end det mere bombastiske Michael Bay-show som vi alle elsker og kender fra dengang hvor Rusland invaderede USA i Modern Warfare 2 (2009) og havde succes med det, og det fungerede i det hele taget fornuftigt. Jeg vil helt sikkert kigge forbi det nye MW2 også, som jeg har hørt af flere kilder skulle være mere Michael Bay, men det lyder til gengæld også som noget der kan noget.

Be gay, do crimes. #Armthequeer

17/52

Soul Hackers 2 - PS5

Antal timer: 40-50-ish timer

Karakter: 6/10

Soul Hackers 2 blev ikke endnu et hit fra Atlus. Spillet har ellers potentiale, men det forbliver uforløst. Sad ellers og klappede i mine hænder da jeg hørte om en futuristisk JRPG fra Atlus, men må bare sande at de ikke bruger settingen til ret meget end hovedpersonens oprindelse/baggrund samt evnen som lægger navn til spillet Soul Hacking. Ærgerligt.

Spillet leverer dog en fin historie og et fint karaktergalleri, som er med til at holde en kørende, for spillets dungeons gør sgu ikke. Spillets dungeons minder mest af alt om noget fra Persona 4, og det er bare ikke godt nok længere i 2022. Det bliver simpelthen for kedeligt. Tilsæt derudover at inspirationen til spillets side-quests også virker til at være inspireret derfra, og så trækker det ned. For modsat Persona 4, så er der ikke alt det rundt om, som trækker spillet så meget op, at det andet tolereres.

Dog er alt ikke helt skidt. Spillet leverer i bedste SMT-stil et glimrende turn-based kampsystem med en masse velkendte demoner. Derudover, som tidligere nævnt, så leverer spillet en fin historie og et fint karaktergalleri, hvilket er med til at trække det op på et 6-tal.

Et okay spil, men man ved bare at Atlus kan gøre det bedre.

34/52 - Call of Duty Modern Warfare II

6/10 7 timer.

Jeg er en kende skuffet over spillet. Oprindeligt var jeg lidt mere på 7/10, men efter en gang refleksion så er jeg røget lidt ned, for der var for meget der ikke levede op til forhåbningerne her. Teknisk var det ikke så godt optimeret som MWI (omend jeg spillede det 3 år efter release, så det havde måske noget med det at gøre), så jeg havde for det meste bittesmå stutters der plagede lidt, samt andre grafiske bugs og tung stuttering når jeg respawner. Det er måske et lokalt issue, og nok ikke et problem på konsollerne, men det er så heller ikke det hele. Historien er ikke nær så god som i 2019 spillet, den er meget dum og forudsigelig, hvilket i sig selv ikke behøver at være en dårlig ting, men de ramte overhovedet ikke samme grad af stupid som 2009 spillet, der bød på mere edgy baner, en mere underholdende historie og selvfølgelig akkompagneret af et Hans Zimmer score jeg godt kan savne i det nye her, hvor jeg nærmest ikke bemærkede et soundtrack.

Stealth-baner fylder måske også lidt rigeligt, og fælles for både MW2019 og MW2022 er at banerne er for begrænsede og systemerne for overfladiske. Men det er heller ikke all bad. Grafikken er stadig flot, stemmeskuespil og cutscener er godt lavet, og der er nogle underholdende idéer hist og her, men ovenpå sidste spil så er jeg skuffet.


PS: De guys i rustning sucks, og Veteran virker ikke særligt gennemtestet lol.

Be gay, do crimes. #Armthequeer
  • 0

29/52

F.E.A.R

Karakter: 6/10

Tid: cirka 7 timer

F.E.A.R. var et glimrende action/horror spil da det udkom i 2005
Og grafisk holder det stadig nognelunde, jeg spillede det på min Xbox og her nyder det godt af FPS boost og bliver derfor afviklet i 720p og 60 fps. Man kan dog sagtens mærke, at det er genre der har rykket sig meget. Bane og fjendedesignet lader meget tilbage at ønske og historien(som ellers er fin nok) er fortalt igennem røvsyge lydfiler.
Det er der nemmeste i verden at bashe på gamle spil og det har jeg prøvet at lade være. Men det er svært at anbefale F.E.A.R anno 2022, stort set alt hvad det gjorde godt i 2005 er siden blevet gjort bedre.

  • 0

Så igen, anbefalingen skal jo ses igennem at det ville være dødbilligt at spille mange af de gamle spil, og det er sjældent den store tidsinvestering, så til tider giver det mening, særligt hvis man er ude efter et kick af en mere nostalgisk stilart af spil, som man kunne savne :3

Af den grund nyder jeg stadig at spille en 6/10'er fra gamle dage, bare fordi den repræsenterer et tiltrængt afbræk, og måske kan noget sine mangler til trods

Be gay, do crimes. #Armthequeer

Nå, og så blev man færdig med Ragnarok.

35/52

God of War Ragnarok

7/10

35 timer.

Oprindeligt var det altså en 8'er, men det blev bare lidt for langtrukkent i længden ;/

Grafikken er smuk, og spillet er godt optimeret til PS5. Miljøerne er alsidige, og der er crazy meget indhold. Ydermere er historien rigtig god... men, så render vi altså også ind i nogle lidt personlige issues. Jeg er ikke en fan af den meget langsommelige pacing som spillet her. Det er et stilistisk valg fra udviklerens side, og jeg siger ikke at det er lavet dårligt, men det stillede krav til min tålmodighed, omend det i det mindste stadig blev modsvaret med kvalitets story-telling. Havde det været en TV-serie, så var jeg nok oppe på et 9-tal. Desværre er det nu også et spil, og der er for megen downtime, kampene er generelt for lette og ensformige, fjenderne en tand for spongy og de turde sjældent blande fjendetyperne på særligt udfordrende vis. Det hele oser af en rigtig stærk produktionsværdi, og hvert aspekt oser af kvalitet og dyre dollars, men af den grund kan spillet stadig ikke få mig til ikke at tænke "Rogue Legacy 2 er bedre", for i det spil var der bare mere interaktivt kød på. Bosserne? Ja de har da meget liv, men alligevel bliver kampene aldrig mere end tryk block når der blinkes gult, og hvis der blinkes rødt, rul da til siden eller bagud afhængigt af angrebet. Omvendt vil spil som Doom Eternal, DJMax eller DoDonPachi, eller ja, Rogue Legacy 2, hele tiden handle om at tænke adskillige skridt fremad, holde mange bolde i luften, og eksekvere præcist og selvsikkert, men i God of War? I'm sorry, men det holdt sgu ikke i længden. Ikke for mig, men jeg kan sagtens forstå et 10-tal. Smag og behag, flot arbejde til Sony Santa Monica, Cory Barlog og resten af holdet, for de har lavet noget her de godt kan være stolte af.

Be gay, do crimes. #Armthequeer

Hudløs ærlig, men reflekterende og velovervejet anmeldelse fra Lillian. I like it. God of War Ragnarok ville sikkert score højere hos mig, men jeg er heller ikke helt så gamey som dig.

30/52 (målet for i år, yay!)

Star Wars Battlefront 2: Resurrection

Karakter: 7/10

Tid: 1,5 time

Gratis mindre udvidelse til Battlefront 2, som fortsætter historien en cirka 20år efter hovedspillet og cirka der, hvor Episode 7 starter. Glimrende lille kampagne med god afveskling i banerne og uden alt den udlidelige fanservice som hovedhistorien havde.
Af samme årsag belønner jeg det også med en karakter højere.

BONUS ANMELDELSE OUTTA NOWHERE! 


X/52

Star Wars Battlefront 2: Multiplayer

Karakter 8/10

Tid: 12+ timer 

Jeg har brugt en håndfuld timer i Battlefront 2s multiplayer modes og det er sgu good stuff! Der er et bredt spænd af modes, våben, køretøjer, ikoniske figurer fra filmene og baner. I store træk minder det om Battlefield, på den gode måde. Formår man at få lavet noget samarbejde, kan man hurtigt udspille det andet hold i de store 20 vs 20 kampe.

Der bliver også budt på en glimrende 4 player co-op mode, rumskibskamp mm.

Grafikken er flot, det kører super godt på Series X (120 fps!) og det ligner og lyder som ægte Star Wars. Det er det bedste og mest autentiske Star Wars oplevelse jeg har fået i et videospil.

Stor anbefaling herfra. 

36/52

XIII Remake

5/10

7 timer.

Udgivet oprindeligt i 2020. Det var så dårligt udført at jeg refundede det nærmest øjeblikkeligt. Sidenhen har de åbenbart prøvet på at fixe det op, og sågar haft det en smut forbi en ny udvikler for at prøve at samle stumperne op, og jeg har så i forbindelse med et godt tilbud givet det et skud.

Det er stadig ikke specielt godt, et lidt stilistisk inconsistent take på den celshadede grafik, cutscener kører med helt andre karakter-models, og der er stadig en del jank. Hvis man er til trofæer, men ikke gider et svært spil kan man også glæde sig, for du er stadig i stand til at blot gennemføre den sidste bane der nærmest bare er en cutscene på den højeste sværhedsdgrad for at få trofæet. Så ved man at spillet er gennemtænkt programmeret

Alligevel var jeg moderat underholdt af spillet, da det er et remake af et FPS ala tidlige 2000'erne, så har spillet stadig lidt den appeal ved at være overordnet set gameplay drevent, meget få cutscener placeret i varierede lokationer, baner specialt designede til stealth, andre beregnet på skydning, og et plot der ikke går meget dybere end at forhindre en sammensværgelse med henblik på at overtage regeringen i USA for at... ja jeg ved ikke hvad de er ude på. Det er som om det ikke er vigtigt for plottet, og det mere bare er sådan lidt et undskyldnings-plot.

Noget af det jeg sukker efter i disse tider er et spil som dette, bare eksekveret til et 9-tal. Håber det sker på et tidspunkt :3

Be gay, do crimes. #Armthequeer

31/52 (huhej hvor det går)

Vampire Survivors 

Karakter: 8/10

Tid: 17 timer

Vampire Survivors må været årets overraskelse for mig. Spillet er super simpelt og kan styres med en hånd, man skal egentlig bare bevæge sig rundt på skærmen. Ved første øjekast virker det for simpelt og ligegyldigt, men det er overraskende fangende og man ender tit med "liiiige et run mere". 
Jeg synes I skal give det et skud, det kan virkelig noget og der er mange timer at hente i det, hvis man ellers vil gå efter en 100% gennemførelse.
Jeg klarede de 5 baner der er i det og lagde det fra mig, da jeg har mange andre spil ventende på mig. Men jeg har alligevel lyst til at starte det op igen næsten hver eneste dag.

Anmelderne kysser også med det og det fik som bekendt 10 her på GR
http://opencritic.com/game/12685/vampire-survivors

38/52

Persona 5 Royal - Series X

Tid: 142 timer

9/10

P5 er mit favorit JRPG, og en sikker 10/10 i min bog. Jeg elsker karakterene, og spillets gameplay loop med teenage simulator og palads infiltration, er intet mindre end fantastisk. Derfor glædede jeg mig sindsygt til at kaste mig ud i Royal versionen, da det kom på Gamepass. Det starter rigtig godt, det er mere af det samme, og når det samme er godt er det jo fint. Men så alligevel ikke, for det er simpelthen for langt, 142 timer ffs! Det kan sgu ikke rigtig forsvares når der også er en familie der godt vil have noget opmærksomhed en gang i mellem. Da jeg nåede 100 timer var jeg simpelthen mæt, og der var lang vej igen. Royal's sidste palads, og dermed også sidste del af historien, fandt jeg ikke specielt engagerende, om det var grundet historien eller generel mæthed ved jeg ikke. Jeg ved dog, at jeg de sidste 10-15 timer bare ville have det til at stoppe, Jeg orkede simpelthen ikke mere. På dette tidspunkt overvejede jeg et 8 tal, men set i bakspejlet er det selvfølgelig for lavt. P5 Royal er et framragende spil, også et mesterværk, men det er alt  alt for langt.

Anbefales? Ja absolut, især hvis du ikke har så meget andet at lave, end at sidde og ryge bong i en kælder i Brønshøj. Hvis du har andet at lave, kan du sagtens "nøjes" med P5.  

Live Service - Nej Tak.

@ Galopz - Jo det er det. Ifølge de spillere der har tastet deres tider ind på howlongtobeat.com

Så tager hovedspillet 102 timer

Hovedspillet + ekstra 124 timer 

100% gennemførelse 143 timer

Så enten har Rune været langsom eller også har han været grundig. Jeg ved, at han har en tendens til at være lidt for grundig med sine spil.

  • 0

Jeps, jeg er Grundig. Alt for grundig desværre😵‍💫

Live Service - Nej Tak.

37/52 - Persona 5 Royal

98 timer

Gjorde det også netop færdigt i aften. Alle social links maxed out, Hard mode + alle trofæer. All in all, jeg var stadig fornøjeligt underholdt det meste af vejen igennem, omend et par issues holder mig tilbage fra at uddele topkarakteren, herunder at ja - det er alt for langt, og selv når jeg godt ved at man roligt kan skippe tekst-beskeder, og speedreade sig gennem dialog der ikke har stemmeskuespil på, så er det alligevel meget tid at bruge på én gennemførsel af et spil. Tilføj yderligere at spillets bonus mekanikker fra Royal udgaven gør spillet meget nemt. Jeg havde simpelthen for mange fordele, og 6 Soma'er til overs ved sidste boss, samt et væld af andre high-tier items. Jeg forventer ikke fuld Shin Megami Tensei, men lidt mere kant kunne have været rart.

Historien er jeg naturligvis stadig fuldt on board med. Præmissen? Alt er korrupt, politiet er nogle svin, politikerne sørger kun for egne interesser, retsystemet er rigged as fuck, generelt er samfundet bare noget lort, så nu er der intet andet for end et oprør! Hvis det så ovenikøbet kan vises gennem symbolik omtrent så subtilt som en bazooka, så er det lige præcist der jeg gerne vil have det >:3

9/10 til Persona Royal.

Be gay, do crimes. #Armthequeer

Imponerende at du klarede det samme som jeg og lidt til endda på 98 timer, du må have skippet en hel del dialog? Jeg manglede at maxe to confidants, som ellers var tæt på. 

Jeg spillede også på hard, og brugte ikke en eneste soma, så du har ret mht. sværhedsgraden. Det var blevet noget nemmere. En Lillian 9er er en kæmpe karakter😁

Live Service - Nej Tak.
  • 0

Ved ikke om jeg vil sige imponerende, det svarer jo lidt til at læse en bog hurtigt når man lige bladrer hurtigt igennem de første par kapitler fordi man kender historien i den tidlige del en del bedre end den anden del. Historien er den at jeg oprindeligt spillede Persona 5's første 4 dungeons mens jeg var på studieophold i Kina, men kom frem til at nah, jeg kender én derhjemme der gerne vil kigge med, men som ikke orker at spille spillet selv, så jeg starter lige forfra når jeg kommer hjem.

Det betyder at denne gang er 3. gang igennem første halvdel, hvorfor jeg har kørt ret let og elegant hen over en del af det.

Be gay, do crimes. #Armthequeer

Ja det giver god mening så. Jeg har kun spillet P5 én gang, og det er nogle år siden, så jeg tog det hele med igen. Jeg havde forresten besluttet, at jeg ville se en slutning hvor jeg kun havde spillet på én romance, men da det så gik igang kunne jeg alligevel ikke dy mig, så det endte med at gå ned på Valentins dag.....igen.

Live Service - Nej Tak.
  • 0

32/52

Griftlands

Karakter: 7/10

Tid: 17 timer

Jeg er en sucker for deckbuilders og efter at have genspillet Monster Train og Slay the Spire i år, gik jeg på nettet for at finde lignede spil. Flere steder blev Griftlands nævnt.

Griftlands blander RPG med deckbuilder. Spillet indeholder 3 kortere sci-fi historier med hver sin hovedperson. Historierne er fyldt med valg og RPG-elementer. 

Jeg ville gerne, at spillet kun havde haft én kapange. For det slynger om sig med navne på faktioner, religioner og bander og hver kampagne tilføjer nye og det bliver en anelse forvirrende.

Samtidig er spillet ikke altid lige godt til at forklare korts forskellige funktioner og mekanikker og nogle gange måtte jeg prøve mig lidt frem.

Men ellers var spillet ret gennemført og jeg var for det meste ret godt underholdt af det. 

Er man til deckbuilders kan man trygt kaste sig i krig med det.
 

Anmeldersnit på 87

For at kommentere skal du være logget ind. Bliv medlem her - bliv medlem nu!