Dansk
nyeste
Atrás

Spil

Snak om spil til konsoller, Pc, Mac, Android, iOS osv.

Instruktion til valg af 4K skærme


Hvis i går og leder efter 4K skærme, så er der her en god vejledning til hvad i bør kigge efter (taget i betragtning af 2016 modeller).

Serie instruktion:
Low-end: alt under serie 6
Mid-end: serie 6
High-end: serie 7, 8 og 9

Panel instruktion:
Skærme med VA-paneler har den bedste sorte dybde, der gengiver farver med kraftig dybde og mørke natte scener så sort som muligt.

Skærme med IPS-panel har ikke den samme sorte dybde som VA, men er i stedet meget bedre til at undgå farvefading, når men sidder og kigger på skærmen fra en skæv vinkel. Til gengæld kan den give grå farver under natte scener i stedet for ægte sort.

Skærme med OLED-paneler gengiver den ægte sorte farve og kraftigere farver end VA panelen.

Mærke instruktion:
Samsung: Alle serier har VA-paneler. Kan også fås i OLED.
Sony: IPS-panel fra serie 3 til 8 og VA-panel fra serie 9. Kan også fås i OLED.
LG: IPS i alle serier undtagen OLED modellerne
Philips: http://www.flatpanels.dk/artikel.php?subaction=showfull&id=1458544363
Panasonic: https://www.flatpanels.dk/artikel.php?subaction=showfull&id=1456744898

Min anbefaling
Vent med at købe skærme. I 2017 kommer der modeller med et nyt HDR format til kanaler, HDR med 2000 frem for 1000 fra 2016 modeller, 100% understøttelse af DCI-P3 og meget mere. Det selvfølgelig forskelligt fra serie til serie. Og gå efter 100-200hz native. Personligt går jeg efter Sony 8 serie (IPS). Samsung 7 serie (VA) kørte 50hz sidste år, det håber jeg bliver ændret i år.
  • 0
Serie instruktion gælder da kun Samsung. Elgiganten bruger bogstaver ?
Y can't metroid crawl ?
Modellernes bogstaver viser hvilket årstal de er fra eller deres design (buet/flad/med højtaler). Årstalet fremgår altid på energi forbrig klistetmærket.
  • 0
Ikke elgiganten men LG lol
Y can't metroid crawl ?
LG's 7 serie hedder UH770V, en fed all around IPS model der har 200hz. Kan anbefales.
  • 0
Der er ikke noget som hedder HDR 1000/2000. Det er ren Samsung marketings fis.
* A reputation takes a lifetime to build and seconds to destroy*
  • 0
Citerer Sploink:
Der er ikke noget som hedder HDR 1000/2000. Det er ren Samsung marketings fis.

Du ved godt at LG også annoncerede HDR 2000 men kaldte det noget andet

Samsungs 7 serie kan eks klare omkring 1000 nits (HDR).

I år får modellerne dobbelt så godt HDR til noget der svarer til 2000 nits.
  • 0
Ændrer stadig ikke på at standarden hedder HDR10.

At skærme begynder at ku vise 2000 nits, betyder altså ikke at det bliver dobbelt så godt HDR.
HDR indebærer andet end maks nits
* A reputation takes a lifetime to build and seconds to destroy*
Arh kan godt se hvad du mener med det nu man kan jo ikke få 2000 nits hvis spillene og filmene kun understøtter HDR10 og Dolby Vision formaterne.

Men så tror jeg godt vi kan komme til at se et nyt HDR20 format, for hvad er ellers meningen med at Samsung og LG vil understøtte 2000 nits?

Jeg ved i hvert fald at LG's nye format hedder Technicolor HDR. Men jeg ved ikke ærligt hvordan de vil skrue det ind som et standard format.

http://www.technicolor.com/en/solutions-services/technology/technology-licensing/hdr-technologies
  • 0

For at kommentere skal du være logget ind. Bliv medlem her - bliv medlem nu!