Dansk
nyeste
Atrás

Hardware

Kabler, skærme, harddiske, joypads, teknik

Billigt surround sound


Hej folkens

Har længe gået og tænkt på at købe et surround anlæg, men da jeg ingen tidligere erfaring har, ved jeg ikke hvilket det skal være. Har søgt på nettet, hvor de fleste anbefaler at man køber delene enkeltvis da det skulle være langt bedre. Problemet er dog, at mit budget slet ikke holder til dette, da det ofte er nogle ret dyre dele.

Så mit spørgsmål er, om det kan betale sig at købe et all-in-one sæt til 2000-2500 kr? Er på ingen måde en audiofil, da jeg indtil nu kun har brugt de indbyggede højtalere i fjernsynet.

Foretrækker gulvhøjtalere, da jeg ikke har mulighed for at sætte højtalerne op på væggen.

Nogen der eventuelt har erfaringer med noget lignende?
  • 0
Jeg er lidt farvet, da jeg har ordentlige højtalere, som ikke er helt i den billige ende.

Men.

Når du køber højtalere, er det du betaler for lyden, volumen, slagkraften og hvor ren lyden er.

Men jeg er ret sikker på du vil få oplevelsen af surround sound, selv med et sæt til 2500. Men så ville jeg nok heller ikke gå længere ned i pris. Overvej om du skal have en subwoofer, og bor du i lejlighed, så om det vil genere dine naboere.

Jeg ville gå efter nogen skarpe priser fra Elgiganten, da det nok er dem som har de bedste/billigste pakkeløsning.

Sørg for du får lov til at høre højtalerne, inden du bare smider pengene efter dem.

Med surround sound er det ikke meningen du skal høre tale bedre, men du skal få fornemmelsen for du er med i filmen. Så snak m.v. skal altså komme fra foran dig. Hvis du ser en film med en biljagt, så er det meningen du skal få fornemmelsen for hele biljagten m.v via højtalerne. Så det er altså supplerende lyd. Hovedparten af lyden skal altså komme foran dig.

Grunden til jeg siger det, er nogen jeg kender flere har misforstået konceptet med det - medmindre jeg selvfølgelig har gjort det haha.

Tillagt 2014-11-29 13:00:
Og noget jeg ikke har tænkt over faktisk: Vær sikker på du kan højtale systemet til fjernsynet.

Jeg har en reciever herhjemme alt bliver tilsluttet til, jeg ved faktisk ikke om det er et must.
Vi får en halv generation af unge mænd med metalhofter. Det bliver fedt, når jeg som 50-årige kan løbe fra de 30-årige. (Sagt om dem som går med hængerøv) (PSN = theNestle) jeg er fuld :-( jeg savner den brændeovn hos mine forældre... Camilla! Mm...!
  • 0
Tak for dit input

Vil holde øje med Elgiganten i de kommende uger og håbe på at finde noget godt.

Tror du en subwoofer vil genere naboerne for meget? Og er gulvhøjtalere den eneste mulighed jeg har, hvis jeg ikke kan bore i væggene? Har kigget på nogle standere på nettet, men de er alt for dyre.
  • 0
Hvis jeg var dig, ville jeg starte med et logitech surround sæt, når du alligevel er vandt til lyd fra tv. Jeg startede selv der for en del år siden, og nu er det nærmest blevet en sygdom med at ville opgradere. Mere vil have mere

Tror du vil blive tilfreds med det. Og når budgettet er 2000-2500, så kan du jo starte der

Måske et Logitech Z-906, det har de i Elgiganten til 2200,-
* A reputation takes a lifetime to build and seconds to destroy*
  • 0
Citerer Sploink:
Hvis jeg var dig, ville jeg starte med et logitech surround sæt, når du alligevel er vandt til lyd fra tv. Jeg startede selv der for en del år siden, og nu er det nærmest blevet en sygdom med at ville opgradere. Mere vil have mere

Tror du vil blive tilfreds med det. Og når budgettet er 2000-2500, så kan du jo starte der

Måske et Logitech Z-906, det har de i Elgiganten til 2200,-

Har faktisk haft kig på selvsamme sæt, men har som nævnt ikke mulighed for at hænge dem op eller sætte dem på en hylde, så ville se lidt dumt ud med nogle højtalere på gulvet
  • 0
Citerer -Epic-:
Har faktisk haft kig på selvsamme sæt, men har som nævnt ikke mulighed for at hænge dem op eller sætte dem på en hylde, så ville se lidt dumt ud med nogle højtalere på gulvet
Så køb/lav nogle standere
  • 0
Hvad med at starte ud med et sæt brugte XTZ højttalere og en receiver? Og senere udbygge med surround højttalere. Du skriver du gerne vil have gulvhøjttalere og der kommer du ikke langt med 2500kr (alene)..

EDIT: Tja.. Det nok bedre at se efter et all-in-one, som du selv nævner..


> Thor86

Jo! - Tale er nu ret vigtigt i surround, da hovedparten jo netop foregår i center højttaleren.
Apple & Mcintosh ❤️
  • 0
Min pointe var, at tale netop ikke komme fra højtalerne omkring dig, men fra centerhøjtaleren.

Så jeg tror vi er enige, omend min første besked måske var dårlig formuleret.
Vi får en halv generation af unge mænd med metalhofter. Det bliver fedt, når jeg som 50-årige kan løbe fra de 30-årige. (Sagt om dem som går med hængerøv) (PSN = theNestle) jeg er fuld :-( jeg savner den brændeovn hos mine forældre... Camilla! Mm...!
  • 0
Citerer Chromosome:
Hvad med at starte ud med et sæt brugte XTZ højttalere og en receiver? Og senere udbygge med surround højttalere. Du skriver du gerne vil have gulvhøjttalere og der kommer du ikke langt med 2500kr (alene)..

EDIT: Tja.. Det nok bedre at se efter et all-in-one, som du selv nævner..


> Thor86

Jo! - Tale er nu ret vigtigt i surround, da hovedparten jo netop foregår i center højttaleren.

Har også overvejet at starte med en receiver og et sæt gulvhøjtalere, men har ikke rigtig kunnet finde noget til prisen. Det bliver nok et all-in-one som du selv nævner, har dog ikke besluttet hvilket endnu. Tror jeg ser tiden an og venter på et godt tilbud.
  • 0
Hvis du ved at du gerne vil have bedre lyd med tiden (????), synes jeg bestemt at du skal starte med et sæt front højttalere af bedre kaliber, måske endda standerhøjttalere kan gøre det?. Og evt en BRUGT stereo forstærker.

Stereo er altså også ganske godt til film, men da i den grad også til musik (Music = stereo ONLY). !!


Men men men.. I hvor høj grad skal der spilles musik og selvsamme spil og film?
Apple & Mcintosh ❤️
  • 0
Citerer Chromosome:
Hvis du ved at du gerne vil have bedre lyd med tiden (????), synes jeg bestemt at du skal starte med et sæt front højttalere af bedre kaliber, måske endda standerhøjttalere kan gøre det?. Og evt en BRUGT stereo forstærker.

Stereo er altså også ganske godt til film, men da i den grad også til musik (Music = stereo ONLY). !!


Men men men.. I hvor høj grad skal der spilles musik og selvsamme spil og film?

Skal for det meste bruges til spil, knapt så meget til film og ikke til musik overhovedet.

Ved du om de enkelte dele i et all-in-one sæt udskiftes med andre dele, eller kan man kun bruge det man får? Eller er det noget der varierer fra sæt til sæt? Tænker nemlig på at købe et brugt sæt, og så løbende udskifte delene, hvis det er muligt.
  • 0
hvis du sørge for en god forstærker og fronthøjtaler, er du godt på vej. så kan du altid købe bag, side, center og woofer senere. du kan altid bygge videre på systemet.
  • 0
Nogle anbefalinger på en billig forstærker og fronthøjtalere (helst gulvhøjtalere)? Tager måske den vej i stedet, hvis det kan lade sig gøre til en fornuftig pris.
  • 0
Har fundet et sæt brugte Dali 104 til 500 kr. Kan det anbefales? Hvilken forstærker og subwoofer vil i så fald være god at supplere med?
  • 0
Vent til Januar udsalget. Det er mit bedste bud.

Når det drejer sig om en gulvhøjtaler, så skal den alligevel koste lidt, for det ikke skal være helt elendigt.
Vi får en halv generation af unge mænd med metalhofter. Det bliver fedt, når jeg som 50-årige kan løbe fra de 30-årige. (Sagt om dem som går med hængerøv) (PSN = theNestle) jeg er fuld :-( jeg savner den brændeovn hos mine forældre... Camilla! Mm...!
  • 0

For at kommentere skal du være logget ind. Bliv medlem her - bliv medlem nu!