Dansk
nyeste
Atrás

Sjov og off-topic

Alt det sjove og alvorlige - fra spiljokes til filosofi

Bøger man skal have læst


Vil også lige benytte muligheden for at anbefale Harry Potter. Fantastisk serie.

1984 er også ok interessant.
This post is 99% beef and the rest exaggeration
  • 0
Hvis man er til historisk fiktion er de to serier af Conn Iggulden meget gode. Altså "Cæsar" og den om Djengis Khan.
I have dreamt of this for so long! I feel my inner self will grow strong!
  • 0
Man bør læse alt af Hemingway, Steinbeck, Camus, Faulkner, Whitman og Dostojevskij.
GR Gangstaz - "Who else is going to love me but the thugs?" 2PAC
  • 0
^^
vil lige tilføje Mcormac og burroughs til den liste
Bye bye
  • 0
Skyggen over Innsmouth (Eller The Shadow over Innsmouth hvis man er til engelsk) er helt klart en bog jeg kan anbefale. Skrevet af H. P. Lovecraft.
Take a chill pill.
  • 0
Citerer Suduki:
Skyggen over Innsmouth (Eller The Shadow over Innsmouth hvis man er til engelsk) er helt klart en bog jeg kan anbefale. Skrevet af H. P. Lovecraft.

Det er jo kun en novelle, og ikke en hel bog Men alt Lovecraft relateret er meget anbefaleligt, ja.
Citat 13brevkasse: Lyt til Belial - Belial er klog og med på noderne
  • 0
Citerer Belial:
Citerer Suduki:
Skyggen over Innsmouth (Eller The Shadow over Innsmouth hvis man er til engelsk) er helt klart en bog jeg kan anbefale. Skrevet af H. P. Lovecraft.

Det er jo kun en novelle, og ikke en hel bog Men alt Lovecraft relateret er meget anbefaleligt, ja.


Der er 3 noveller i den bog jeg fik mig erhvervet, hvor The Shadow over Innsmouth var én af dem
Take a chill pill.
  • 0
Tak for de mange gode svar
  • 0
On The Road af Jack Kerouac, et par bøger af Bret Easton Ellis (personligt vil jeg anbefale Less Than Zero og Lunar Park), Aldous Huxleys Brave New World og Chuck Palahniuks Survivor er bøger som man IMO skal sætte sig ned og læse.
"Listen, I've got a fever! And the only perscription... is more cowbell!"
  • 0
Citerer Liou:
Hvad sker der så? Mister jeg retten til at kalde mig selv gamer indtil jeg har fået den prøvet eller?


Jeg tror ikke rigtig der sker noget. Men man kan vel kalde sig selv hvad man vil.

Mister en historiker retten til at kalde sig selv for en historiker, hvis han ikke kender til 2. verdenskrig?

"Once you realize what a joke everything is, being the Comedian is the only thing that makes sense."
  • 0
Dan Brown
Manchester United forever <3
  • 0
Citerer Capperdude:
Dan Brown


Nej.
GR Gangstaz - "Who else is going to love me but the thugs?" 2PAC
  • 0
Citerer Weird Al:
Nej.


Jo.

+ "The playbook" og "The bro code" af Barney Stinson
Manchester United forever <3
  • 0
Enig med Weird Al.
"Once you realize what a joke everything is, being the Comedian is the only thing that makes sense."
  • 0
Citerer Capperdude:
Jo.

+ "The playbook" og "The bro code" af Barney Stinson


Ja, hvis man er 12 år kan det helt sikkert være spændende, men at nævne Dan Brown i en tråd som dette er fuldstændigt absurd, da OP netop spørger om bøger, der er på højde med Godfather-filmene (hvilket er lidt sjovt, da Godfather-filmen er baseret på en bog) og altså ikke noget, der er spændende at læse på familieturen til Disneyland.

Og ja, jeg har læst Dan Brown og jeg kunne godt lide det, jeg har læst, men at sætte ham i samme bås som forfattere som Dostojevskij og Fitzgerald er bare åndssvagt.
GR Gangstaz - "Who else is going to love me but the thugs?" 2PAC
  • 0
Citerer Weird Al:
Citerer Capperdude:Jo.

+ "The playbook" og "The bro code" af Barney Stinson

Ja, hvis man er 12 år kan det helt sikkert være spændende, men at nævne Dan Brown i en tråd som dette er fuldstændigt absurd, da OP netop spørger om bøger, der er på højde med Godfather-filmene (hvilket er lidt sjovt, da Godfather-filmen er baseret på en bog) og altså ikke noget, der er spændende at læse på familieturen til Disneyland.

Og ja, jeg har læst Dan Brown og jeg kunne godt lide det, jeg har læst, men at sætte ham i samme bås som forfattere som Dostojevskij og Fitzgerald er bare åndssvagt.


Fedt du kan være dommer over hvad der er spændende læsning

Aner ikke hvem de 2 du nævner til sidst er.. Sådan er det tit når smagsdommerne og de fine ruller sig ud, så fatter jeg ikke en skid, for det er som regel røvkedeligt at læse "gode" bøger

Og hvordan kan jeg sætte de 2 i bås, når jeg ikke kender dem?..

Definér en god bog?
Manchester United forever <3
  • 0
Citerer Capperdude:
Aner ikke hvem de 2 du nævner til sidst er.. Sådan er det tit når smagsdommerne og de fine ruller sig ud, så fatter jeg ikke en skid, for det er som regel røvkedeligt at læse "gode" bøger


Michael Uncharted spørger ikke efter personlige favoritter, men om bøger der svarer til filmenes Godfather.

Hvis jeg spurgte efter film der svarede til Albert Camus "Den Fremmede", så ville det sgu være underligt, hvis folk de foreslog film af Michael Bay, og så de to "Sex and the City" film.

Jeg synes efterhånden, der er blevet udviklet en usund holdning herinde om at ALT bare er "in the eye of the beholder", hvilket efterhånden er så latterligt, at kvalitet overhovedet ingen mening har længere. MC Donalds har pludselig samme kvalitet som en 7 retters på Noma, fordi "det er bare min holdning, og den har ligeså meget værdi som alle andres".

Kom nu lidt...
"Once you realize what a joke everything is, being the Comedian is the only thing that makes sense."
  • 0
Citerer Sejborg:
Citerer Capperdude:Aner ikke hvem de 2 du nævner til sidst er.. Sådan er det tit når smagsdommerne og de fine ruller sig ud, så fatter jeg ikke en skid, for det er som regel røvkedeligt at læse "gode" bøger

Michael Uncharted spørger ikke efter personlige favoritter, men om bøger der svarer filmenes Godfather.

Hvis jeg spurgte efter film der svarede til Albert Camus "Den Fremmede", så ville det sgu være underligt, hvis folk de foreslog film af Michael Bay, og så de to "Sex and the City" film.

Jeg synes efterhånden, der er blevet udviklet en usund holdning herinde om at ALT bare er "in the eye of the beholder", hvilket efterhånden er så latterligt, at kvalitet overhovedet ingen mening har længere. MC Donalds har pludselig samme kvalitet som en 7 retters på Noma, fordi "det er bare min holdning, og den har ligeså meget værdi som alle andres".

Kom nu lidt...


Jeg kan sagtens følge dig. Problemet er bare at så skal der ligesom være nogle kriterier for hvad der gør at det er bøgernes godfather.. For jeg kan jo f.eks godt synes at Da vinci mysteriet er sindssyg god, og godt skrevet

Så det ville nok være nemmere hvis han opstiller nogle "krav" til bøgerne
Manchester United forever <3
  • 0
Det man kan spørge sig selv hvergang er følgende: kunne den blive brugt som undervisningmatetiale i dansk eller engelsk? Hvis nej, så er det ikke tilsvarende godfather (som selvfølgeligt næppe vil blive brugt i dansk eller engelsk, men i filmfag.)

Man kan også spørge sig selv om det har kulturel eller historisk værdi. Har det haft stor indflydelse på den måde vi opfatter litteratur? Dan Brown kunne måske tælle, men kun hvis man betragter det som en vigtig del af vores popkultur.
Bye bye
  • 0
Citerer The Pez Dispenser:
Man kan også spørge sig selv om det har kulturel eller historisk værdi. Har det haft stor indflydelse på den måde vi opfatter litteratur? Dan Brown kunne måske tælle, men kun hvis man betragter det som en vigtig del af vores popkultur.


Astrid Lindgren bøger så?
Take a chill pill.
  • 0
^^
måske gymnasiet så:p
Bye bye
  • 0
Citerer Capperdude:
Citerer Weird Al:
Citerer Capperdude:Jo.

+ "The playbook" og "The bro code" af Barney Stinson

Ja, hvis man er 12 år kan det helt sikkert være spændende, men at nævne Dan Brown i en tråd som dette er fuldstændigt absurd, da OP netop spørger om bøger, der er på højde med Godfather-filmene (hvilket er lidt sjovt, da Godfather-filmen er baseret på en bog) og altså ikke noget, der er spændende at læse på familieturen til Disneyland.

Og ja, jeg har læst Dan Brown og jeg kunne godt lide det, jeg har læst, men at sætte ham i samme bås som forfattere som Dostojevskij og Fitzgerald er bare åndssvagt.


Fedt du kan være dommer over hvad der er spændende læsning

Aner ikke hvem de 2 du nævner til sidst er.. Sådan er det tit når smagsdommerne og de fine ruller sig ud, så fatter jeg ikke en skid, for det er som regel røvkedeligt at læse "gode" bøger

Og hvordan kan jeg sætte de 2 i bås, når jeg ikke kender dem?..

Definér en god bog?


Hvis det er røvkedeligt at læse "gode" bøger, hvorfor finder du så et behov for at kommentere i en tråd, hvor det netop er de "gode" bøger og ikke letbenet underholdning som skal fremhæves? Jeg spørger blot ud af ren nysgerrighed.

Udover dette kan jeg dog godt definere hvad en god bog er. En god bog skal ikke kun være velskreven, den skal også kunne tage relevante emner op til debat, som f.eks. den seneste bog jeg læste, Fahrenheit 451 af Ray Bradbury,
(SPOILER ALERT!!!) som omhandler en fremtid, hvor bøger er blevet ulovliggjort, da regeringerne så det som gavnligt kun at have et apatisk folk, som kun vil have letbenet underholdning, som får en til grine eller smile. Grunden til at bøgerne er blevet ulovliggjort er det, at de kan tale til følelserne, som f.eks. da hovedpersonen Guy Montag læser "Dover Beach" for hans kones venner, ender det med at få en kvinde til at græde. Fordi bøger kan have denne effekt, bliver de anset som en trussel mod samfundet, da bøger i folkets øjne kun kan deprimere individet (SPOILER END). Når en bog kan fortælle en historie med så meget saft og kraft bliver jeg mere fristet til at læse flere bøger for at få vakt nogle tanker inde i mig, som muligvis kunne vækkes via andre medier såsom film eller spil, som for mig har meget begrænset plads til at fortælle de store historier, selvom der dog er nogle spil/film som har lykkedes med dette.

Det blev lidt langt, men min pointe er at bøger skal være velskrevne, de skal være tankevækkende på et etisk eller logisk plan og de skal kunne tale til følelserne. Det eneste problem er bare at det er prædikater som man kan smide på stort set alle bøger, om det så er Dan Brown eller Ray Bradbury som har skrevet bogen. Det er meget svært at lave en objektiv oversigt over hvilke bøger man SKAL læse, da kunst stort set kan vurderes subjektivt, og det er derfor jeg blot ser lister som omhandler hvilke bøger man SKAL læse som værende anbefalinger fremfor noget obligatorisk man skal nå at gøre i sin livstid.
"Listen, I've got a fever! And the only perscription... is more cowbell!"
  • 0
Citerer Capperdude:
Fedt du kan være dommer over hvad der er spændende læsning

Aner ikke hvem de 2 du nævner til sidst er.. Sådan er det tit når smagsdommerne og de fine ruller sig ud, så fatter jeg ikke en skid, for det er som regel røvkedeligt at læse "gode" bøger

Og hvordan kan jeg sætte de 2 i bås, når jeg ikke kender dem?..

Definér en god bog?


Det prøver jeg skam heller ikke på at være. Jeg prøver bare på at besvare personen, der lavede trådens spørgsmål, hvor han netop hentyder til kanonbøger.

Det er ikke noget med at være fin eller smagsdommer - du misforstår jo hele pointen med denne tråd. Jeg skriver jo, at jeg godt kan lide Dan Brown, men at han ikke er nødvendig læsning. "Store" forfattere som Dostojevskij og Fitzgerald er netop "nødvendig" læsning, da de har skrevet værker, der er i stand til at sætte tankerne i gang hos dem, der læser bøgerne. Her siger jeg ikke, at Dan Brown ikke er i stand til det samme, da han var grunden til at jeg begyndte at læse om Da Vinci og altså derfor lærte noget ved at læse hans bøger. Jeg snakker tværtimod om forfattere, der af langt størstedelen af befolkningen eller kritikere er set som noget af det ypperste indenfor litteraturens verden.

Om du kender dem eller ej gør ingen forskel. Du sætter dem netop i bås med Brown, når du udråber ham til at være nødvendig læsning, hvilket man i høj grad må sige at de to andre forfattere er.

En god bog må jo være, som RedForman siger, en bog, der er tankevækkende eller taler til følelserne, uanset om den er skrevet af Dan Brown eller Thomas fra parallelklassen.

Men som RedForman også siger, så bør lister som disse opfattes som anbefalinger og altså ikke noget obligatorisk, selvom man gerne vil.
GR Gangstaz - "Who else is going to love me but the thugs?" 2PAC
  • 0
Citerer Capperdude:
Du kan bestemt godt læse Harry Potter bøgerne selvom du har set filmene

Bøgerne er meget bedre end filmene, og meget meget mere detaljerede


Er fuldstændig enig
  • 0
Hvis jeg lige må stille et underspørgsmål i en gammel tråd:

Hvad så hvis det skulle være en dansk bog? En dansk bog som man skal have læst, og som måske har betydet meget for dansk litteratur?

Jeg spørger fordi jeg mangler noget at læse i.
"She doesn't quite chop his head off. She makes a Pez dispenser out of him."
  • 0

For at kommentere skal du være logget ind. Bliv medlem her - bliv medlem nu!