Dansk
nyeste
Atrás

Sjov og off-topic

Alt det sjove og alvorlige - fra spiljokes til filosofi

Ateister, som siger "Oh my God!"?


Hvis der findes en gud, sidder han helt sikkert og griner sin røv i laser over, at nogen af os faktisk går op i sådan noget bavl.
VILDERE VILDERE
  • 0
Citerer minisnor:
Citerer Marvin 42:Jeg mener, at min religionslærer i folkeskolen engang snakkede om disse udtryk, og han forklarede at "ih du milde" hentyder til enten Gud eller Jesus.

I don't know, det går mig bare på, hver gang jeg tager mig selv i at bruge udtrykkene (desværre ca. 117 gange om dagen). :-/

Tror sku næsten, at den eneste, som er safe at bruge, er "Så for Silvan!"

Men hvorfor irriterer det dig.

Hvis du alligevel ikke tror på Gud, så gør det vel ikke nogen forskel om du bruger ordet Gud eller ej.

Ja, du kunne sige noget andet, men ubevidst vælger du vel de udtryk fordi du ved at modtageren forstår deres betydning.

Hvis du f.eks. sagde "kost i røven" i stedet for "kors i røven" ville det jo ikke have samme virkning.


Jeg synes netop det er weird stadig at bruge det. >_> Not much of an Atheist når man stadig søger kraft i religiøse figurer ligesom troende. o_o
  • 0
Undskyld jeg siger det men denne diskusion er latterlig, for mig er det at gå lige lovligt op i tingene
"I don't hold grudges, but i got a good memory"
  • 0
Du kan evt. bruge:
Fuck
For Fuck sake
Motherfucker
Putain
Merde
Luder

Tag et kig på franskmændene de bander for det meste uden religion (som de to eksempler)
  • 0
cabron er også god, lidt spansk banderi, og en red hot chilipeppers sang
Bye bye
  • 0
Citerer bangsunei:
Undskyld jeg siger det men denne diskusion er latterlig, for mig er det at gå lige lovligt op i tingene


Det er så din mening. o.o Jeg synes bare al religion er forkasteligt og har major identitetskrise over ikke at kunne skille mig af med religiøse undertoner i mit sprogbrug.
  • 0
Citerer Marvin 42:
Er jeg den eneste garvede ateist, som tit har undret og ærgret sig over, at størstedelen af alle udråb på alle sprog har religiøse betoninger? Vi tænker slet ikke over i hverdagen, at vi konstant søger kraft i religiøse symboler og figurer, når vi udtrykker os...
På dansk siger vi "kors i røven!", "ih du milde" og "så for Satan!". På engelsk er det "oh my God!", "Jesus Christ!" og "Holy Shit!" mens man på spansk siger "Dios mios!" og "Madre de dios!".

Kan I komme på nogle smarte alternativer?

Hvem har sagt, at kraftudtryk og bandeord SKAL have noget at gøre med nogen/noget, der eksisterer? Jeg er ateist, og jeg bruger lystigt løs af alskens religiøse eder og forbandelser, når jeg bliver vred. Jeg kan ikke se problemet i det, når det nu er så integreret en del af sproget.
  • 0
Hvorfor skal ateister nu også gå hen og tage sig af det? Jeg troede at ateister var ligeglade med religion, og bare kiggede hovedrystende på eventuelle ekstremister som sprang sig selv i luften. men når man ligefrem begynder at dyrke ateismen, er man klart på et religiøst niveu!

Og desuden, mere eller mindre off-topic, jeg er kristen, men er hverken sikker på gud eller jesus. det vigtige ved kristendommen er jo netop budskabet, og rigtig mange vigtige, og gode love er bygget på religioner.
So long, Junior, it's been a pleasure.
  • 0
Citerer LizzieMCgurly:
Hvorfor skal ateister nu også gå hen og tage sig af det? Jeg troede at ateister var ligeglade med religion, og bare kiggede hovedrystende på eventuelle ekstremister som sprang sig selv i luften. men når man ligefrem begynder at dyrke ateismen, er man klart på et religiøst niveu!

Jeg kunne dårligt have udtrykt det bedre selv. Jeg er fuldstændig enig med dig.
  • 0
Lizzie--> hvis man nu mener at religion er noget vås, så er det vel iorden hvis man også mener at sproglige referencer til våset undgås ? Det sprog vi taler former vores måde at tænke på.
Jeg får ret og jeg får fred
  • 0
Citerer Master_Disaster_17:
Det sprog vi taler former vores måde at tænke på.

Jeg er ikke enig. Selvom religiøst betonede kraftudtryk og bandeord gør sætninger kraftigere og mere hårdtslående, er de religiøse referencer mig ligegyldige. De kunne have været en hvilken som helst anden kombination af bogstaver og stadig have betydet lige så lidt for mig.
Grunden til, at bandeord virker for mig er, at jeg igennem hele min opvækst har lært, at den slags ord er provokerende, og det har intet med den egentlige betydning at gøre.
  • 0
Jeg snakker ikke om at de religiøse referencer gør bandeordene stærkere. Jeg snakker om at konstante referencer til en guddom/religiøst tankunivers ikke kan undgå at virke indoktrinerende.
Jeg får ret og jeg får fred
  • 0
Citerer Troodon:
Hele vores samfund er baseret på kristne værdier. Vi slipper ikke...


Korrekt, men hvis nogle mennesker kan finde glæde ved en nærmest febrilsk afstandtagen, så fred da være med det. Men ja, ud af Dänemark burde man vel også at komme, hvis alt, hvad der muligvis har forbindelse til det religiøse, går én på.

Tillagt 2009-04-23 20:50:
Citerer LizzieMCgurly:
Hvorfor skal ateister nu også gå hen og tage sig af det? Jeg troede at ateister var ligeglade med religion, og bare kiggede hovedrystende på eventuelle ekstremister som sprang sig selv i luften. men når man ligefrem begynder at dyrke ateismen, er man klart på et religiøst niveu!


+2
Let the festivities commence...
  • 0
Citerer Master_Disaster_17:
Jeg snakker ikke om at de religiøse referencer gør bandeordene stærkere. Jeg snakker om at konstante referencer til en guddom/religiøst tankunivers ikke kan undgå at virke indoktrinerende.

Jeg vil meget nødig lyde næsvis, men hvis vi alle sagde "lort" og "pis" og dermed undlod religiøse referencer, ville afføring så fylde mere af folks liv?

At religiøse referencer i sprogbruget skulle virke indoktrinerende, forekommer mig faktisk mindre usandsynligt end at brug af voldelige videospil skulle medføre voldelig adfærd.
  • 0
Citerer Virus:
Jeg vil meget nødig lyde næsvis, men hvis vi alle sagde "lort" og "pis" og dermed undlod religiøse referencer, ville afføring så fylde mere af folks liv?

hvorfor tror du vi overhovedet bruger de indtryk til at starte med, uhyggeligt nok er der faktisk en dybere mening med det...

Er enig med MD
Bye bye
  • 0
Ja, folk begyndte da helt sikkert på det pjat, fordi de var stærkt troende. Ordene er jo meget gamle.
Jeg siger bare, at ordene ikke nødvendigvis anvendes på samme måde i dag som dengang. Hvor mange tænker egentlig over, hvad de rent faktisk siger, når de råber "for fanden"? Hvor mange kommer overhovedet til at tænke på djævlen og hans plads i kristen mytologi, når de hører det ord?
  • 0
Citerer Virus:
Jeg vil meget nødig lyde næsvis, men hvis vi alle sagde "lort" og "pis" og dermed undlod religiøse referencer, ville afføring så fylde mere af folks liv?


Nu er bæ og tis ikke begreber der behøver at blive forklaret for nogen.

Men hver gang du siger 'for guds skyld' eller 'for satan da' så bringer du et religiøst verdensbillede indover. For et barn er den slags sprog med til at fasttømre 'gud' og 'satan' som vigtige begreber man skal forholde sig til, dermed bidragende til barnets opfattelse af et religiøst verdensbillede som noget normalt/fornuftigt.

Sagt på en anden måde; Hvis jeg hver dag siger 'Klefulnech Bazul' til min søn, eller hvis han hører mig sige det tilpas ofte, vil der ikke gå længe før han begynder at undre sig over hvad det er. Når jeg så har forklaret ham hvad det er, vil der ikke gå længe før den størrelse indgår i hans personlige verdensbillede. Det kan være han betragter Klefulnech Bazul som noget mytologisk, men der skabes et rum til Denne personage i hans verdensbillede; Endda et ret stort rum, for hans far går jo og påkalder Klefulnech i tide og utide.
Jeg får ret og jeg får fred
  • 0
Jeg bruger ordet "PENIS" i stedet for alle bandeord, og det er faktisk seriøst!
Note to self: Dont drink tap water at Jerry Garcia's
  • 0
Jeg tror jeg vil gå mere med til "febrilsk afstandstagen" end "religiøs dyrkning af ateisme" - jeg er i hvert fald af den opfattelse, at opfindelsen af religion i alle menneskehedens kulturer er den værste begivenhed i vores historie og religion som koncept er noget, jeg ser på med dyb foragt. Dermed er ethvert brud, jeg kan lave med religion, en lille sejr for mig. Men Lizzie, jeg tror muligvis, at du forveksler agnosticisme med ateisme (fik jeg stavet det rigtigt?) - førstnævnte er jo, at man hverken vil be- eller afkræfte eksistensen af en gudefigur (muligvis den neutrale, rysten-på-hovedet-agtige holdning du snakker om), hvor ateisme er direkte at benægte eksistensen af en guddommelig figur. Så okay, jeg vil måske indrømme, at ateisme stadig formår at være en fanatisk holdning.

Uha ja, "Penis" eller noget med "vagina" virker super! "Oh my vagina!" har jeg brugt en del førhen - det klinger bare på en helt unik måde. >_>
  • 0
Jeg kom lige til at tænke på... Jeg har faktisk adopteret en del bandeord fra fiktionens verden... Gaunts Ghosts (en sci-fi bogserie) har indoktrineret mig med "Feth!" og "Gak!", og enkelte gange "Vandire's Oath...", mens Firefly har givet mig for vane at sige "Bishua!"(kinesisk for "hold kæft") til folk.
Lidt mystisk måske... Tænker slet ikke over det mere.
Citat 13brevkasse: Lyt til Belial - Belial er klog og med på noderne
  • 0
jeg har taget lidt fra engelsk ved et uheld, "oh, Bugger" kan jeg godt lide, det klinger godt
Bye bye
  • 0
Bollocks
Signatur er overvurderet.
  • 0
Citerer The Pez Dispenser:
jeg har taget lidt fra engelsk ved et uheld, "oh, Bugger" kan jeg godt lide, det klinger godt


og "åh sodomi" virker bare ikke ligeså godt på dansk.
Jeg får ret og jeg får fred
  • 0
Jeg er ellers ikke typen som bander....med mindre jeg spiller Killzone 2 online med HIP'sterne naturligvis.

Og dog, det føles nu godt at sige FOR HELVEDE!
Du er ik' den skarpeste kniv i skoven, hva?
  • 0
Bruger tit ordet "Frak" fra Battlestar Galactica hvor det erstatter ordet fuck (ja de siger motherfrakker)
Heroes get remembered, but legends never die
  • 0

For at kommentere skal du være logget ind. Bliv medlem her - bliv medlem nu!