Dansk
nyeste
Atrás

Sjov og off-topic

Alt det sjove og alvorlige - fra spiljokes til filosofi

Brætspil på GameReactor


Hey folkens, jeg er egentlig mest nysgerrig over hvor stort et overlap der er på de aktive brugere herinde og folk der er brætspils entusiaster. 
Jeg er semiaktiv på GR men stor fan af brætspil og kunne egentlig synes det kunne være meget fedt at tage den samtale herinde 😊

Light a man a fire and he'll be warm for the day.. Light a man ON fire and he'll be warm for the rest of his life

Min søn er netop blevet stor nok til brætspil, så vi har købt ind -  Myretuen, Labyrint, Loopin Louie og Hvem er Hvem og så er jeg er på udkig efter Fuldrigger - slavehandel er the shit i 2022. Tænker vi nok snakker lidt forbi hinanden her, men syntes det var synd din post stod alene😁 Glæder mig til ungerne bliver store nok til Risk, det har jeg haft meget sjov med tilbage i dagen, og HeroQuest var også spas for 30 år siden. Hvis du har nogle anbefalinger tager jeg imod med kyshånd, jeg er tydeligvis slet ikke up to date på brætspil.

Live Service - Nej Tak.

Det var alligevel sødt af dig runes 😄

Det lyder som om du har styr på klassikerne dog 😊

Hvis jeg skulle anbefale noget sjovt på helt begynder niveau så tror jeg faktisk jeg er lidt presset, hvis din søn var lidt ældre, 10+ ish (hvilket han vel egentlig godt kunne være) så har jeg lidt mere at tilbyde, blandt andet Exploding Kittens, ret sjovt spil faktisk, lidt Uno-agtigt uden rigtig at være det. 

Risk har jeg aldrig gjort mig I men ved at der er udkommet en såkaldt “Legacy edition” hvor man spiller spillet mange gange men samtidig opbygger en verdenshistorie omkring det og regler ændres og ting tilføjes eller fjernes. Virkelig fedt koncept og har hørt godt om Risk Legacy

Igen når vi taler deromkring så vil jeg også anbefale Splendor, et ret hyggeligt spil, nemt at gå til hurtigt at spille, Star Realms er også et af de bedste 2 spiller spil jeg kender. 

Nyklassikeren Pandemic er også genialt til de lidt ældre børn. 

Der er virkelig meget godt de her var bare dem jeg selv ejer og aktivt spiller endnu. 
Når man kigger på alt det der er udkommet over de sidste 10+ år så er det faktisk ret imponerende kvalitetsmæssigt. Brætspil er i en guldalder og har været det længe efterhånden 😊

Light a man a fire and he'll be warm for the day.. Light a man ON fire and he'll be warm for the rest of his life

Han er kun 5 den bette purk, og selvom han er kvik, så varer det nok et par år før han er klar til de spil der. Men tak for anbefalingerne, dem vil jeg helt sikkert tjekke op på😊

Tror vi skal have gang i nogle brætspil i dag, bliver helt hyped på det nu. Måske jeg vil introducere ham for Stratego, som jeg også har købt men glemte at nævne før, og selvfølgelig klassikeren over dem alle Skak😊

Live Service - Nej Tak.
  • 0

Det var også den pointe jeg havde, min erfaring er lille med de helt små og brætspil 😊

Men hvis jeg skulle give en anbefaling alligevel så har jeg haft success med Klodsmajor med min ældste (snart 5) men ellers er Labyrint også en klassiker af en årsag 😌

Light a man a fire and he'll be warm for the day.. Light a man ON fire and he'll be warm for the rest of his life

Jeg ELSKER brætspil og kortspil. Jeg har desværre alt for lidt tid til at spille dem, og alt for få vennepar som synes at den slags er fedt. Oftest er det mændene der er klar på det, og konerne der vrænger på næsen og takker nej, herre øv. Jeg har en eller anden våd drøm om, at når vores unger er blevet lidt større, så har vi et helt skab fyldt med brætspil.

I nuværede samling kan bl.a. nævnes Munchkin med diverse udvidelser, Joking Hazard, klassikeren Cards Against HumanityPandemic og vores helt store flagskib, Mansions of Madness. Sidstnævnte kræver virkelig stor koncentration, for der er mange ting at holde styr på for at kunne mestre det, og der er jeg ikke selv helt endnu, men det er virkelig, virkelig godt. 

  • 0

Jeg er ret glad for brætspil og med jævne mellemrum mødes jeg med nogle venner og spiller. 

Det er typisk RISK, Munchkin, King of Tokyo, Sequal og Hint der bliver spillet.

  • 0

In reply to: @Carmillah

Jeg ELSKER brætspil og kortspil. Jeg har desværre alt for lidt tid til at spille dem, og alt for få vennepar som synes at den slags er fedt. Oftest er det mændene der er klar på det, og konerne der vrænger på næsen og takker nej, herre øv. Jeg har en eller anden våd drøm om, at når vores unger er blevet lidt større, så har vi et helt skab fyldt med brætspil. I nuværede samling kan bl.a. nævnes Munchkin med diverse udvidelser, Joking Hazard, klassikeren Cards Against Humanity, Pandemic og vores helt store flagskib, Mansions of Madness. Sidstnævnte kræver virkelig stor koncentration, for der er mange ting at holde styr på for at kunne mestre det, og der er jeg ikke selv helt endnu, men det er virkelig, virkelig godt.

Der er sgu også noget godt i skabet kan jeg se, meget "partygame" heavy, det må damerne lige prøve før de vrænger sig synes jeg. Nogle af de grummeste/sjoveste kombinationer af kort jeg har set i CaH er skabt af hunkøn de må lige repræsentere 😊

Har spillet en del Pandemic, rigtig fedt spil, elsker Coop spil. Mansions of madness har jeg kun hørt om men det lyder fedt 😄

Jeg planlægger det samme med mine små. De har kraftedeme bare at arve nørdgenet, men hvis jeg får 2 fodbolddrenge så må jeg vel bare fortsætte mit nuværende Solo brætspilsfokus 😌

Tillagt 2022-02-07 21:10:

In reply to: @McCandlessDK

Jeg er ret glad for brætspil og med jævne mellemrum mødes jeg med nogle venner og spiller.  Det er typisk RISK, Munchkin, King of Tokyo, Sequal og Hint der bliver spillet.

Det lyder sgu også hyggeligt, fedt at du har en gruppe, dem skal man være glade for, tror mange sidder og spiller derhjemme med deres partner hvis overhoved, har været med til nogle brætspilsaftner nogle gange men det er desværre alt for sjældent 😌

Light a man a fire and he'll be warm for the day.. Light a man ON fire and he'll be warm for the rest of his life
  • 0

Spiller rigtigt mange af Reinar Knizia spil, Kingdoms, Tigris Euphrates, High Society og RA er blandt favoritterne. Er generelt også meget glad for deckbuilders som Ascension og Dominion.

Hvis det ikke er åbenlyst, så hælder jeg mest til eurogames. Jeg fpretrækker elegante designs med dybde uden alt for meget unødvendigt kompleksitet.

Har svært ved helt at se fidusen i de mange Lovecraft spil og ting som Scythe. Mange af dem formåt både at være super tidskrævende og komplekse samtidigt med at de dog alligevel ender med at være ret simplistiske.

Bye bye
  • 0

Jeg er kæmpe brætspilsfan og kan ofte findes på Bastard.

I mit sind er der kun én konge af brætspil, og det er uden tvivl det fænomenale coop-spil Gloomhaven der virkelig er gaven der bliver ved med at give. Ja, det tager pisse lang tid at gennemføre, gerne en 100-200 timer alt efter hvor meget man føler for at udforske, men systemerne er så gennemførte at det bliver ved med at være sjovt hele vejen igennem, og selve kampene udspiller sig med en sådan dybde og balancering at det faktisk har fået andre spil til at virke nærmest intetsigende når de "bare" handler om at have den største hær og rulle de bedste terninger. Gloomhaven har ingen terninger og intet element af held (med undtagelse af hvilke quests og tilfældige hændelser du støder på); det er ren strategisk tænkning for dig og dit team. Hvis man har brug for mere overbevisning kan det nævnes at Gloomhaven ligger som det højest ratede spil på BoardGameGeek.

Lige for tiden spiller jeg også gerne Evil Dead 2 som er dejlig simpelt at finde ud af, men alligevel føles frisk hver gang fordi man spiller i hold, uden at man kan være helt sikker på hvem man er på hold med, hvilket giver nogle underholdende øjeblikke og et ekstra lag strategi.

Jeg spiller også en del Dune Imperium, der ser ret avanceret ud men egentlig er mere simpelt end man skulle tro, hvilket er lækkert da man så kan gå all-in på nogle strategier uden at skulle krydse fingre for at alt for meget går op i en højere enhed (looking at you, Twilight Imperium og MegaCiv).

Note to self: Dont drink tap water at Jerry Garcia's

In reply to: @Raptor

Lige for tiden spiller jeg også gerne Evil Dead 2 som er dejlig simpelt at finde ud af, men alligevel føles frisk hver gang fordi man spiller i hold, uden at man kan være helt sikker på hvem man er på hold med, hvilket giver nogle underholdende øjeblikke og et ekstra lag strategi.

Oh my, jeg vidste slet ikke at dette eksisterede! #MustBuy

  • 0

For at kommentere skal du være logget ind. Bliv medlem her - bliv medlem nu!