LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Dansk
      nyeste
      Atrás

      Sjov og off-topic

      Alt det sjove og alvorlige - fra spiljokes til filosofi

      Lærerne er Lock outet!


      Hvad er jeres holdning til at lærerene er blevet lockoutet?

      Minisnor forklarede hvordan parterne er i sagen:

      Citerer minisnor:
      1) Konflikten er en faglig strid imellem Lærerforeningen og Kommunernes Landsforening (KL). Staten er officielt ikke en del af konflikten endnu, selvom Corydon har haft en lidt aparte måde at blande sig udenom forhandlingerne på.

      2) Anders Bondo repræsenterer ikke KL. Han er repræsentant for Lærerforeningen og er derfor ikke tilhænger af lockouten.


      Grundlæggende set handler det om lærerens arbejdstid samt hvem der skal administrere deres arbejdstid. Indtil videre har lærerene selv bestemt deres arbejdstid, nu skal det administreres et andet sted i systemet, da nogen mener de bruger for meget tid på papirarbejde, forberedelser etc. Antallet af undervisningstimer er faldet støt i mange år.

      Nogen skoler har tyet til alternative løsninger for at få deres elever på studietur. En skole i Jylland har sendt deres elever afsted med repræsentater i stedet, dette er Anders Bondo (leder af KL som forhandler på lærerens vegne) stærkt utilfreds med da man så ellers underminere lock outen. Der er generelt enighed om at det handler om at ramme der hvor det gør mest ondt, ellers vil lock outen ikke giver den store mening.

      Som om det ikke var nok så kom Skat lyn hurtigt på banen og forklarede reglerne for hvornår man bliver beskattet af en børnepasning på ens arbejde, og hvornår man ikke bliver. Jeg tænkte godt nok at Skat skulle tage en slapper. Vi taler om en speciel situation der burde tages hensyn til. Men det lader heldigvis til firmaerne fandt en løsning på det.

      Hvad mener I ?
      Vi får en halv generation af unge mænd med metalhofter. Det bliver fedt, når jeg som 50-årige kan løbe fra de 30-årige. (Sagt om dem som går med hængerøv) (PSN = theNestle) jeg er fuld :-( jeg savner den brændeovn hos mine forældre... Camilla! Mm...!
      • 0
      Jeg synt4es bare det er dejligt at have fri fra skole .

      Mere seriøst så syntes jeg at ikke at det er en god metode at løse tingene på. Prøv at tænk på alle de skole børn (inklusiv mig selv) der ikke får undervisning.
      Og hvad så med alle de små børn, der ikke har undervisning. Og så er der også det at 9. klasses afgangsprøve skal rykkes.

      Til sidst vil jeg sige, at de skal stoppe med at lege børnehave børn og prøve at sætte sig ned og finde en løsning på problemerne
      im mr. hardcore
      • 0
      Lad os først lige få et par ting på det rene:

      1) Konflikten er en faglig strid imellem Lærerforeningen og Kommunernes Landsforening (KL). Staten er officielt ikke en del af konflikten endnu, selvom Corydon har haft en lidt aparte måde at blande sig udenom forhandlingerne på.

      2) Anders Bondo repræsenterer ikke KL. Han er repræsentant for Lærerforeningen og er derfor ikke tilhænger af lockouten.

      Nå tilbage til topic:

      Jeg er egentlig lidt delt på dette spørgsmål, da der er fornuftige argumenter fra begge lejre.

      På den ene side kan jeg godt forstå at KL vil gøre op med den årelange overforkælelse af folkeskole lærerene. De yderst gunstige forhold de har haft mht. arbejdstider og ferie hænger ikke sammen med resten af arbejdsmarkedet.
      Det er vel kun pamperne inde på Borgen, som kan prale af længere ferier og goder.

      Det er imo kun fair at en lærers fuldtid er 37 timer ligesom alle andre.

      På den anden side kan jeg godt følge argumentet om at undervisning kræver en vis forberedelsestid, men jeg kan ikke se hvorfor lærerne ikke kan få den tid til at indgå i 37 timer?

      En mellemleder i en privat virksomhed render da også til møde efter møde. De skal også lave præsentationer af nøgletal osv. og her er deres forberedelsestid da en naturlig del af deres arbejdsdag. Det indgår på lige fod som alle de andre arbejdsopgaver.

      Så rent politisk er jeg nok mest på KL's side, men jeg bryder mig ikke om den måde KL har grebet situationen an på.

      Imo har Ziegler aldrig haft nogen som helst intention om at indgå en aftale med Bondo. Han ved, at hvis han bare afviser alle forslag og trækker tiden ud med lockouts, så vil Corydon og Co træde til og kanøfle lærerene med deres reformer.

      I det hele taget er det en joke at tale om reele forhandlinger. Forligskvinden gav nærmest op inden de havde hilst på hinanden og Bondo og Ziegler har brugt al krudtet på at føre skyttegravskrig i medierne, frem for at arbejde sig frem mod et kompromis.
      Bazzinga!
      • 0
      Citerer minisnor:
      På den ene side kan jeg godt forstå at KL vil gøre op med den årelange overforkælelse af folkeskole lærerene. De yderst gunstige forhold de har haft mht. arbejdstider og ferie hænger ikke sammen med resten af arbejdsmarkedet.
      Det er vel kun pamperne inde på Borgen, som kan prale af længere ferier og goder.

      Det er imo kun fair at en lærers fuldtid er 37 timer ligesom alle andre.

      På den anden side kan jeg godt følge argumentet om at undervisning kræver en vis forberedelsestid, men jeg kan ikke se hvorfor lærerne ikke kan få den tid til at indgå i 37 timer?

      En mellemleder i en privat virksomhed render da også til møde efter møde. De skal også lave præsentationer af nøgletal osv. og her er deres forberedelsestid da en naturlig del af deres arbejdsdag. Det indgår på lige fod som alle de andre arbejdsopgaver.


      Aner ikke noget som helst om hele lock out konflikten men læser selv til lærer og du har da ganske givet ret i et par ting du siger her. Men det sidste angående andre folk også skal forberede sig kan man slet ikke sammenligne.
      Jo jo de skal da også forberede sig på møder og finde tal men en lærer er ansvarlig for 20+ elevers skolegang. Det involverer årsplan, lektionsplan, elevplan, forældresamarbejde, tests, opgaver, teammøder, skolemøder, medarbejdermøder, evt. Emne projekter plus det løse så som socialt relaterede problemstillinger og arrangementer for klassen, special hensyn for elever som har det svært. Tværprofessionelt samarbejde og konfliktløsning både på forhånd men især også i situationerne.

      Alle disse ting er bare en del af det en lærer bruger sin forberedelsestid på så det ville være skidt at få det fjernet eller nedskåret
      Light a man a fire and he'll be warm for the day.. Light a man ON fire and he'll be warm for the rest of his life
      • 0
      Min mor er folkeskolelærer og hun er med KL på denne her.

      De fleste lærer tager hjem efter 12:00 og forbereder sig stort set aldrig. De prøver ikke at søge nyt materiale, udvide deres faglighed eller lignende. Der er sågar en lærer der underviser i historie fra hovedet, så ingen fagbog til børnene.

      Mange lærere tuder bare for at tude.
      Take a chill pill.
      • 0
      Citerer minisnor:
      1) Konflikten er en faglig strid imellem Lærerforeningen og Kommunernes Landsforening (KL). Staten er officielt ikke en del af konflikten endnu, selvom Corydon har haft en lidt aparte måde at blande sig udenom forhandlingerne på.

      2) Anders Bondo repræsenterer ikke KL. Han er repræsentant for Lærerforeningen og er derfor ikke tilhænger af lockouten.


      Så har jeg fuldkommen misforstået det jeg har læst om det, jeg synes ellers jeg har læst flere steder at staten var inddraget i konflikten. Jeg ved godt regeringen eller Folketinget gerne vil undgå tage parti, men jeg mente bestemt jeg havde læst at det på en måde havde noget med staten gøre alligevel. Jeg retter det til.

      Tillagt 2013-04-04 09:04:
      Citerer Bonzaii Sheep:
      Alle disse ting er bare en del af det en lærer bruger sin forberedelsestid på så det ville være skidt at få det fjernet eller nedskåret


      Men ifølge Suduki er det ikke ligefrem det tiden går til?

      Ingen tvivl om der er brodne kar, det er ligesom de politifolk der tager steorider fordi Anti Doping Danmark ikke kan komme ind i deres eget fitnesscenter.

      Der er altid nogen som sætter en større gruppe i dårligt lys, og det lettere end at sætte nogen i et godt lys.

      Det jeg gerne ville se var en undersøgelse med størstedelen af lærerene hvor de anonymt svarede på en række spørgsmål om hvordan de bruger deres tid. Der er så mange ting en lærer skal gøre, udover at undervise. Men hvis en lærer (nu slynger jeg bare nogen tal ud) skal undervise 25 timer ud af arbejdsuge på 35-37 timer, så er der vel også tid nok til planlægge alle de ting? Der er vel ikke ting dagligt som tager flere timer?

      Derudover har minisnor nogen gode pointer. Lærerenes arbejdsbetingelser stemmer ikke overens med resten af arbejdsmarkedet i dag. De har helt klart nogen fordele som vi andre ikke har.
      Vi får en halv generation af unge mænd med metalhofter. Det bliver fedt, når jeg som 50-årige kan løbe fra de 30-årige. (Sagt om dem som går med hængerøv) (PSN = theNestle) jeg er fuld :-( jeg savner den brændeovn hos mine forældre... Camilla! Mm...!
      • 0
      • JT
      • JT
      Min fars kone hun er lære. Og hun sidder dag ud og da ind med arbejde fra skolen af.
      Og skal lave skemaer om hvordan de forskellige børn Best kan undervises.
      Så det ikke alle lære der bare fiser den af. Og det meste af min fars kones sommerferie går også på at forberede sig på næste skoleår.
      Men tænk på de familier som jo er rigtig mange som ikke kan få Deres børn passet nogle steder. Hva skal de gør. Mange af børnene kan jo ikke bare blive alene hjemme. Og det ikke alle familier der har råd til at få dereS børn passet et sted. Det går virkelig ud over mange det her.
      Nu får lærene jo ikke løn imens det her står på, men så får de vel af fagforeningen gør de ikke?
      Ellers er der mange der må gå fra hus og hjem, som man siger.
      • 0
      Citerer JT:
      Nu får lærene jo ikke løn imens det her står på, men så får de vel af fagforeningen gør de ikke?


      KRIFA har sagt de vil være ude for at støtte deres medlemmer i det omfang det kan lade sig gøre. Men jeg har læst om flere der ikke ved hvad de skal gøre uden løn, så enten er flere af dem ikke medlem af en fagforening der kan støtte dem med penge, eller så har de glemt at tage højde for det.

      Nu hørte jeg lige i radioen at FOA muligvis vil sympati strejke. Det ville være noget rigtig skidt for mange af de som bliver pårørt af det, jeg mener bl.a social- og sundhedsjælpere har FOA som fagforening.
      Vi får en halv generation af unge mænd med metalhofter. Det bliver fedt, når jeg som 50-årige kan løbe fra de 30-årige. (Sagt om dem som går med hængerøv) (PSN = theNestle) jeg er fuld :-( jeg savner den brændeovn hos mine forældre... Camilla! Mm...!
      • 0
      Citerer Bonzaii Sheep:
      Men det sidste angående andre folk også skal forberede sig kan man slet ikke sammenligne.


      Det mener jeg nu godt man kan.

      Citerer Bonzaii Sheep:
      men en lærer er ansvarlig for 20+ elevers skolegang. Det involverer årsplan, lektionsplan, elevplan, forældresamarbejde, tests, opgaver, teammøder, skolemøder, medarbejdermøder, evt. Emne projekter plus det løse så som socialt relaterede problemstillinger og arrangementer for klassen, special hensyn for elever som har det svært. Tværprofessionelt samarbejde og konfliktløsning både på forhånd men især også i situationerne.


      Hvordan er det anderledes end f.eks en planlægningschef i en større produktionsvirksomhed, med ledelsesansvar for 15-20 medarbejdere.

      Han skal da også lave strategier og planlægge produktionen på års-, måneds- og ugebasis. Han skal afholde MUS samtaler, daglige lean tavlemøder, ugentlige planlægningsmøder for afdelingen, koordinerende møder med resten af ledelsen osv.

      Alt dette kræver da også forberedelse og planlægning, men han skal da være yderst heldig, hvis han kan nøjes med 37 timer om ugen.

      Men som sagt er jeg ikke imod at lærerne har forberedelsestid. Faktisk mener jeg at en evt. aftale burde have klare rammer for forberedelsen, sådan at der ud af de 37 timer er afsat 5 eller 10 timer til obligatorisk forberedelse eller mødetid på skolen.
      Bazzinga!
      • 0
      Jeg har selv været lærer, og da jeg var på en privatskole er jeg stærkt forundret over at man ikke i folkeskolen har samme system som de private skoler, og resten af samfundet, din leder bestemmer over din arbejdstid, det er hvad du får lån for...

      Jeg kender en del skolelærere privat, og de undre sig alle da reglerne iflg. dem faktisk allerede tillader at skolelederen kan bestemmer over arbejdstiden fuldt ud, men "det er bare en kulturting for mange af os, en kultur der er svær at ændre".

      ja, lærerne skal bruge forberedelsestid, ja de skal lave en masse papirarbejde og ja, de har det komprimeret ned på 200 arbejdsdage (jeg blev skulle så på en privat skole stadig på arbejde når børnene holdt sommerferie, der var planlægning, skemalægning osv.) Men der gælder stadig samme regler som alle andre steder, man er ansat, og skal følge arbejdsgivers retningslinjer.

      I min verden er det rent praktisk ikke det store problem, langt de fleste skoler har ikke samarbejdsproblemer, og det her er et spørgsmål om at KL vil have helt klare retningslinjer, og demonstrere rent politisk at de er i stand til at styre tingene og få noget for den løn de betaler. Jeg kender vel privat lærere på syv forskellige skoler, og nej det kan ikke ekstrapoleres til noget generelt, men ingen af de berørte der arbejder på de skoler har problemer med kollegaer der udnytter systemet, eller frustrerede ledere der skal svinge pisken konstant.

      Opsummering: rent praktisk er der ikke de store problemer, det er en politisk/faglig kamp om at man vil have mulighed for at bestemme helt selv, men det gør andre undervisere altså ikke, og det er der heller ikke andre faggrupper der gør. Kom ind i 2013. Til gengæld har KL været for hurtige på aftrækkeren, Lægerne har til sammenligning ligget i konflikt i en 8-10 måneder, men der er altså ingen af dem der er blevet lockout'et (eller har lukket selv da de er selvstændige erhvervsdrivende) da de har forstået hvor store problemer det vil skabe.
      There is no replacement for displacement
      • 0
      Citerer Kim Olsen:
      Jeg har selv været lærer, og da jeg var på en privatskole


      Du kunne sagtens have været en af de lærer jeg havde i niende.
      Take a chill pill.
      • 0
      Det håber jeg ikke, jeg var ikke ligefrem kendt for at være pædagogisk, og en forældre der ikke var enige med min indstilling til indlæring kaldte min undervisnings og klasse-ledelses-stil for et "facistisk militærdiktatur".
      There is no replacement for displacement
      • 0
      Jeg tillader mig at bruge et udemærket citat fra facebook som flere af mine kommende kolleger har postet, og så bidrager jeg ikke med mere her.

      "Har et nytårsforsæt med start d. 3. april 2013: Jeg vil nægte at skulle forklare mit job. Jeg yder mit bedste, arbejder meget og i øvrigt sætter jeg heller ikke spørgsmålstegn ved andres profession, fordi jeg har fuld tillid til, at ALLE yder deres bedste og arbejder hårdt for deres penge. Hvis folk ikke stoler på det samme hos mig som lærer, er det fra NU af deres og ikke mit problem længere. Over and out!"

      Jeg går ikke og blander mig i hvad alle andre laver til daglig da jeg ikke har nogen ekspertise indenfor de områder ... Gid alle dem der blander sig forstod dette og lod skolen blive varetaget af dem der rent faktisk er ude i det og har den fornødne viden til at håndtere det.

      Det bliver trættende i længden at se på alle de mennesker der intet forhold har til folkeskolen, men stadig mener at de ved hvad der virker bedst.

      Gid folk, medierne og regeringen ville blande sig udenom og lade dem med forstand på området lave den gode folkeskole, så skulle vi nok få en folkeskole med fokus på kvalitet.

      I så fald dette ikke sker vil jeg da gerne være med til at forme den perfekte praksis omkring læger, advokater, politikere, politi mm. For uden den fornødne viden er jeg da helt klart i stand til at vide hvad der virker bedst inden for de felter
      Freedom is merely privilege extended, Unless enjoyed by one and all
      • 0
      Citerer Kim Olsen:
      Det håber jeg ikke, jeg var ikke ligefrem kendt for at være pædagogisk, og en forældre der ikke var enige med min indstilling til indlæring kaldte min undervisnings og klasse-ledelses-stil for et "facistisk militærdiktatur".


      Det lyder mere om mere som ham jeg havde, han hed endda også Kim Olsen.
      Take a chill pill.
      • 0
      Udover det er der lavet så mange ændringer i folkeskolen i de sidste mange år at det er svært at få det hele implementeret før der bestemmes noget nyt. Hvad med at give os en pause for at få implementeret det hele og prøvet det af inden i laver noget nyt igen?
      Freedom is merely privilege extended, Unless enjoyed by one and all
      • 0
      Citerer Suduki:
      Min mor er folkeskolelærer og hun er med KL på denne her.

      De fleste lærer tager hjem efter 12:00 og forbereder sig stort set aldrig. De prøver ikke at søge nyt materiale, udvide deres faglighed eller lignende. Der er sågar en lærer der underviser i historie fra hovedet, så ingen fagbog til børnene.

      Mange lærere tuder bare for at tude.


      Sjovt nok var det også min opfattelse. De lærere jeg har kendt gennem tiden, kunne jeg ofte møde i den lokale brugs, og når man spurgte om de allerede havde fri, fik jeg svaret "nej vi har forberedelse." Smukt.

      Det er selvfølgelig en generalisering, men tiden som den bliver brugt nu, ser ikke særligt meget ud til at give resultater, og som gammel underviser, virker de tal der snakkes om som "nødvendige for forberedelse" helt gale. Men så kan lærerne jo vel forberede sig på skolens grund. Hvis de alligevel mener, at tiden bliver brugt til det, er det vel ligemeget hvor det sker.
      :)
      • 0
      Citerer Lee West:
      Sjovt nok var det også min opfattelse. De lærere jeg har kendt gennem tiden, kunne jeg ofte møde i den lokale brugs, og når man spurgte om de allerede havde fri, fik jeg svaret "nej vi har forberedelse." Smukt.


      Det værste er dog elitismen blandt lærere. Overbygnings lærere og ældre lærere føler sig ofte bedre end indskolings lærere, hvertfald lige netop på min mors skole. Mangle en smiley der kaster op.
      Take a chill pill.
      • 0
      Citerer Lee West:
      Men så kan lærerne jo vel forberede sig på skolesn grund. Hvis de alligevel mener, at tiden bliver brugt til det, er det vel ligemeget hvor det sker.


      Og lige præcis den der tror jeg de har luret, i og med de blandt andet bød ind med at bruge alle timer på skolen.

      Citerer Suduki:
      Mange lærere tuder bare for at tude.


      Altså på din mors skole?

      Og så lige for en god ordens skyld:

      https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151422035642851&s
      et=o.162408904078&type=1&theater
      Born to game, forced to work...
      • 0
      Der er en del snak om Finland i denne sag - og måske med god grund. Kigger vi på Finland, så har de verdens næstdygtigste folkeskoleelever og færre undervisningstimer, samt tests af elever, end os.

      Det værste ved planen er uden tvivl at tvinge børnene til længere dage. Det får de næppe meget ud af. Jeg tror de har brug for fritid og frihed til at udvikle sig individuelt.

      Lockouten er bare noget pjat. Det er alt for drastisk på nuværende tidspunkt.
      • 0
      Citerer lilleblake:
      Og så lige for en god ordens skyld:

      https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151422035642851&s
      et=o.162408904078&type=1&theater


      I det mindste har folkeskolen lært mig noget om kildekritik.

      Sender af beskeden er meget ladet, så derfor har jeg ikke tænkt mig at tage det der alt for seriøst. Om det er sandt eller ej er ligegyldigt, når der tydeligvis er en bestemt budskab bag meddelelsen.
      Take a chill pill.
      • 0
      Du kunne jo prøve at finde noget tilsvarende der modsiger de fakta jeg linker til. Nu ved jeg så ikke om du ved hvad fakta er og om du overhovedet følger med i hvad der sker rundt omkring dig, det lader til du ikke gør og din mors tale flyder igennem dig, det er jo trods alt hende du refererer til.
      Iøvrigt snakker du kun om hendes skole og lærernes interne konkurrence istedet for at holde dig til det sagen i virkeligheden drejer sig om.

      Sagen er ganske fint belyst tidligere i tråden, men det lader til din mors holdninger har sat sig fast og undskyld mig hun lyder sgu heller ikke for klog.
      Born to game, forced to work...
      • 0
      @ Lilleblake

      lad os holde det sobert og ikke noget med smide beskyldninger afsted om hinandens mødre.

      Seriøst: det er et emne som godt kan dele vandene, så tonen skal holdes ordentlig.
      Vi får en halv generation af unge mænd med metalhofter. Det bliver fedt, når jeg som 50-årige kan løbe fra de 30-årige. (Sagt om dem som går med hængerøv) (PSN = theNestle) jeg er fuld :-( jeg savner den brændeovn hos mine forældre... Camilla! Mm...!
      • 0
      @Thor86.

      NEJ /mods.

      Men jeg skal nok opføre mig pænt.

      God dag.
      Born to game, forced to work...
      • 0
      Jeg arbejder på en skole på special-området (Børn med mentalt handicap) og der er det en meget blandet landhandel. Da jeg ikke er lærer er jeg på arbejde i lærernes sommerferie og alle de andre ferier, og når vi snakker forberedelse er det altid de samme få lærere der møder op på skolen og forbereder sig til det kommende skoleår. I 1 af de klasser jeg arbejder meget i, har vi en lære, som frit fortalte at hun i sin forberedelsestid i sommerperiode, var i Grækenland på ferie. Og når jeg kigger på det materiale børnene får til opgaver er det meget de samme ting de vælter rundt i, altså INGEN fornyelse eller opfindsomhed bag materialet.

      Nu er det også en special-skole med børn der typisk ikke ender på mere end et intelligensniveau på mere end en 4 årig, og derfor kræver dette måske også meget mindre forberedelsestid, specielt set da enkelte af børnene måske er på et stadie hvor det vigtigste for dem, er, at lære at gå på WC eller få lært at tale et sprog (Ikke alle børnene har sprog). Min pointe her er, at skolesystemet bør være fleksibelt. Dvs. at lærerne på min arbejdsplads måske burde have mere tid sammen med børnene (De har kun 20 timer om ugen) istedet for 17 timers forberedelse... det er fuldstændig spild af penge og lærerne i dette tilfælde har alt alt for meget fritid... plus de får specielt løntillæg grundet den type børn de arbejder med...

      Synes det er på tide tingene ændres, vores skolesystem bliver jo heller ikke bedre, og på alle de arbejdspladser jeg har været på, har man altid sat ind, der hvor tingene ikke fungere optimalt. Mange lærer gør et super arbejde og bruger deres tid fornuftigt og fornyer deres horisont, og mange mange andre udnytter "forberedelsen/fritiden" efter egen vinding.
      There is a hell, Believe me I've seen it, there is a Heaven, lets keep it a secret
      • 0

      For at kommentere skal du være logget ind. Bliv medlem her - bliv medlem nu!