Dansk
Gamereactor
artikler
Dishonored

Folkene bag Dishonored

Vores svenske kollega greb chancen for at tale med Arkane Studios omkring deres nyeste spil Dishonored. Bliv klogere på udviklingen her.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Forventningerne har været store til Dishonored, og vi kvitterede da også med et flot 9/10 i vores anmeldelse af det originale eventyr. Vi greb telefonen og ringede til en tydelig entusiastisk Harvey Smith, game designer hos Arkane Studios, for at få os en snak om eventyret.

Dishonored
Harvey Smith har spil som System Shock, Deus Ex og Ultima VIII på samvittigheden.

Dishonored er færdigudviklet og lander snart i butikkerne. Hvordan føles det?

Både jeg og resten af holdet er virkelig spændte. Selv om vi har arbejdet på spil som har opnået stor succes tidligere, er dette noget specielt. Oplevelsen med Dishonored har været uovertruffen. Jeg spiller selv spillet hele tiden, mest på min Xbox 360 derhjemme, og jeg er virkelig glad for de reaktioner jeg har fået på det indtil videre, også selvom jeg ved at der fra nu af kommer mange flere. Jeg har allerede, inden jeg har læst anmeldelserne, høre historier om folk som har haft "fede oplevelser" og det glæder mig enormt.

Dette er en annonce:

Du har arbejdet som game designer, og været indblandet i mange dele af spillet. Hvilket aspekt af Dishonored er du mest stolt over?
Det er ærlig talt svært at vælge. Jeg er ret vild med den kunstneriske stil i Dunwall og de specielle evner som Corvo optjener. Men skal jeg vælge en ting, må det være måde hvorpå man kan gennemspille eventyret ved at improvisere. Både actionfans og de som foretrækker at snige sig omkring, vil kunne finde deres egne løsninger på spillets opgaver.

Dishonored
Corvos er med til at holde oplevelsen frisk.

Hvilke visioner havde I for byen Dunwall. og hvad gjorde I for at skabe den?

Jeg ville ønske, at jeg kunne sige, at vi fra dag et havde en klokkeklar vision, men den blev udviklet organisk. Vi rejste til London og Edinburgh for at udforske dem, og studerede "blue collar"-folkene som vejarbejderne osv. Oprindeligt snakkede vi om at lade eventyret udspille sig i London som det så ud i 1666, som virkede til at være en vældig interessant tid. Det var det sidste år med pest, og den store brand var i gang. Dengang havde vi intet navn til byen, men kaldte den bare The City.

Dette er en annonce:

Men vi lod os også inspirere af senere tidsperioder, som den viktorianske æra - en tidsperiode som ikke normalt bruges i spil. Vi blandede epoker, justerede mytologien og tilsatte endda fremtidige elementer i spilverdenen. Jeg kan huske at have taget et stykke post-it og skrevet på den at Dishonored-verdenen hører til på en anden planet, en alternativ virkelighed, og viste den til holdet. Det satte skred i tingene.

Dishonored
Harvey smith elsker især snigangreb med knivene i Dishonored.

Hvordan har det fungeret med inspirationer fra andre spil og medier?

Der er hel del forskellige elementer som har påvirket os. System Shock, Thief, Ultima Underworld og Deus Ex har alle haft stor indflydelse på os. Men vi har også kigget på film som Anonymous og Gangs of New York.

Hvad ville du gerne have at spillerne tager med sig, når rulleteksterne ruller over skærmen?

Der findes en filosofi i spillet om, at vi alle får kræfter fra forskellige dele af vores liv, og at det er op til en selv hvordan man anvender dem. Det er faktisk også et rigtig godt råd i den virkelige verden.

Foruden det, vil jeg gerne opfordre folk til at spille Dishonored igennem flere gange på forskellig vis. Lyt til folks historier omkring dig og leg med stealth-mulighederne. Fremfor alt skal folk dog naturligvis huske at have det sjovt.

Du finder Dishonored-anmeldelsen ved at klikke her.

DishonoredDishonoredDishonoredDishonored

Relaterede tekster

DishonoredScore

Dishonored

ANMELDELSE. Skrevet af Mika Sorvari - GR FI

Efterårets snigmordersæson skydes i gang med et brag, når Dishonored blander superkræfter med steampunk.



Indlæser mere indhold