På sommerens E3 i Los Angeles havde game director Hajime Tabata en afsløring, der uden tvivl gjorde mange inkarnerede Final Fantasy-fans glade. Final Fantasy Type-0 - action-rollespillet der udkom i Japan i 2011 på PSP, som del af den ambitiøse pentalogi Fabula Nova Crystallis - var endelig på vej til Vesten, og det i en helt ny remastered udgave til de nye konsoller. Nu har vi selv prøvet spillet og talt med Tabata om projektet.
I forhold til PSP-spillet er grafikken den umiddelbart største og mest bemærkelsesværdige forskel. Flydende og velpoleret, spillet ser flot ud og er en væsentlig forbedring i forhold til dets håndholdte forgænger. Tabata fortæller, at beslutningen om kun at fokusere på de nye konsoller er et spørgsmål om kontinuitet; det nye kapitel i Fabula Nova Crystallis-pentalogien, Final Fantasy XV, udkommer eksklusivt på de nye konsoller. Som sådan skal denne konvertering give spillerne en chance for at forberede sig på det spring, serien skal til at tage.
Hvad angår kampsystem og gameplay er Final Fantasy Type-0 et herligt japansk spil, og konsekvent svært (især for spillere med en mere vestlig smag). Ens hold udgør i starten seks figurer - fra et udvalg på 14 - der hver især skiller sig ud med hensyn til specialvåben og specialangreb. Det underliggende motiv er, at de er menneskelige udgaver af spillekort, og derfor er de opkaldt efter kortnumre op til ti, såvel som Ace, King, Queen og Jack.
Hver kamp, der foregår i specifikke arenaer mod grupper af fjender, giver dig mulighed for at skifte tre figurer ud, og du kan ændre dit party i starten af hver bane. I løbet af kampen springer man fra figur til figur med et enkelt knaptryk, hvilket giver mere dynamik og fleksibilitet i kampsystemet. Hver figur kan låse til en fjende med R1-knappen, og hamre løs på den med sit våben (alt fra buer til pistoler, sværd og stridskøller) i et forsøg på at rydde dens healthbar. Figurerne er delt op i afstands- og nærkampsklasser, og et alsidigt party er essentielt for at overvinde mange af udfordringerne.
Udover de mange standardangreb er her også to specialangreb, kaldet Break Sight og Kill Sight. Den første er et kritisk angreb, der lader dig gøre mere skade på en fjende, når der dukker en gul cirkel op, og slår du på det rette tidspunkt, kan du høvle en pæn klump af fjendens liv. Kill Sight dukker til gengæld kun op i den sidste del af en kamp, og timer du den rigtigt, kan du gøre betydelig skade, måske endda dræbe den fjende øjeblikkeligt.
Tid er et vigtigt element i spillet, da hver bane kører på tid, og man skal nå at udrydde fjender og minibosser inden den er gået. Jo hurtigere man klarer en mission, jo flere point får man i slutningen af hver sektion.
Som sagt er Final Fantasy Type-0 et svært spil. Udover nødvendigheden i at lave special moves med perfekt timing, skal man også lære de rette mønstre til at udrydde sine fjender, især bosserne. Det skal ofte gøres i en hurtig og direkte facon, hvilket hør spillets tempo mere hektisk. Hajime Tabata fortæller, at Type-0 ikke er et komplekst spil, men det er op til spillerens evner at lære de forskellige taktikker og teknikker, der skal til for at besejre bosserne. Man må analysere og observere deres mønstre nøje, inden man sætter sine angreb ind. Det dur ikke at trykke tilfældigt på knapperne, man må tænke strategisk med hvert et move.
Der er dog punkter, hvor vi ikke er helt overbevist. Det første gælder de nogle gange uforståelige kameravinkler, der dukker op i løbet af kampene. Måske er de afledt af den originale udgave, men det betyder som regel at man mister overblikket, og kan også give anledning til køresyge i de mere hektiske kampe. På PS4 udføres lock-on og angreb med en kombination af skulder og frontknapper, hvilket er lige efter bogen, men udviklerne har truffet et absurd valg om at man skal skifte mellem fjender med R3. Det betyder man må flytte tommelfingeren fra frontknapperne, hvilket igen betyder at man spilder værdifuld tid.
Final Fantasy Type-0 er en interessant konverting, der tegner til at blive glimrende, og som nok vil kunne glæde mange af de fans, der har været skuffede over at spillet ikke nåede ud af Japan i 2011. Det er også en fornem appetitvækker for Final Fantasy XV, som det også byder på en spilbar demo af. Type-0 udkommer til marts.