Tenet

Tenet

Christopher Nolan vender tilbage med endnu en overdådig action-film, men er det hele begyndt at blive lidt for genkendeligt?

Man kan mene, hvad man vil, om Christopher Nolans unikke tilgang til film håndværket, særligt hans forsvar for filmen som det naturlige medie for hans unikke vision, men det er simpelthen umuligt at afvise hans betydning i den moderne filmverden. Ikke blot er han en auteur med letgenkendelige stilistiske greb, men han er også en af de få instruktører, der kan lave blockbuster-film, der ikke har nogen forbindelse med hinanden, og ikke er baseret på tegneserie-, spil- eller superhelteuniverser. Han er ikke bange for at gå med sine inspirationer uden på tøjet, men han er stadig en målestok i branchen, og med Batman-trilogien, Inception, Interstellar og senest Dunkirk har han skabt et bagkatalog af triumfer.

Spørgsmålet er nu - kan Tenet fastholde dette momentum? Filmen har været indhyllet i mystik, som det generelt er med Nolan, men den denne gang har hemmelighedskræmmeriet nået nye højder, og der har ikke været meget for biografgængere at blive begejstrede over på forhånd, udover castet og så selvfølgelig instruktøren selv. Men der står meget på spil for Tenet, for ikke blot skal den fastholde det førnævnte momentum, den skal også lokke forsigtige forbrugere tilbage i biografen. Tenet er den chokstart, som hele industrien venter på, men kan filmen levere?

Tenet

Selvom Tenet har været omgærdet af mystik, vil hærdede Nolan fans vide næsten præcist, hvad de går ind til. Farvepaletten er dæmpet, karaktererne er tandhjul i et større narrativt maskineri fremfor facetterede individer, action-sekvenserne er spektakulært konstruerede og eksekverede, og originalitet og genretræk er mesterligt mikset. Dette er en Nolan film hele vejen igennem.

At afsløre for meget om, hvad der rent faktisk sker, vil spolere meget af den energi, som Nolan og hans hold har arbejdet så hårdt på at bevare. Så det må være nok at sige, at en unavngiven CIA agent spillet af John David Washington bliver rekrutteret af en mystisk organisation kaldet Tenet, med den simple mission at forhindre 3. verdenskrig i at bryde ud, og det involverer at lære den såkaldte "Time Inversion", en teknik der vender tidens strøm - i realtid.

Ligesom Inception kombinerede heist actionfilm med drømmelandskaber, blander Tenet international spionage med tidsmanupilation. Dette er ikke første gang, at Nolan tager genre troper og på mesterlig vis blander dem med science fiction. Tenet lykkes også med dette, omend på ret familiær vis. Castet gør sit til at forankre oplevelsen med troværdige præstationer, hvilket giver nogle relaterbare kontaktpunkter. En nødvendighed med filmens hurtige tempo, mange mysterier og forvrængede kronologi. Især John David Washington, Robert Pattinson og Kenneth Branagh spiller glimrende. Men som tidligere nævnt, bruger Nolan ofte karakterer til at bevæge plottet, frem for at udvikle dem som... ja, mennesker. At vi aldrig lærer navnet på John David Washingtons karakter, taler næsten for sig selv. Hvor nogle måske vil foretrække denne plotdrevne tilgang, så føles det en anelse mindre naturligt end både Interstellar og Dunkurk, hvor Nolan gav os sine mest emotionelt gribende film til dato,og samtidigt de mest kliniske.

Tenet

Når det er sagt, så fungerer Tenet ikke mindst takket være sit spektakel, og fordi man fra start til slut kan føle, at her har vi med en mester at gøre. Og filmen byder på en fantastisk omgang action. Action der overhovedet ikke anvender special effects, men i stedet tyr til bilsammenstød og bungee jumps - i baglæns tid vel at mærke. Især en kampscene hvor John David Washington må afværge en fjende, der kæmper baglæns i tid, er produceret og filmet på en sådan vis, at man næsten efterlades åndeløs. Det illustrerer, at det ikke kun er i CGI-film at magien kan vækkes til live. Det kan stadig lade sig gøre.

Så hvor dette på mange måder er en standard Nolan-oplevelse, så er det også en original, ny idé, der er blevet givet tiden og budgettet til at lykkes. Og lykkes går den. Men den er langt fra perfekt. Til tider virker det som om, at Nolan bliver en smule fortabt i den fragmentariske historiefortælling og måden, hvorpå publikum skal forstå tidsmekanikken. På et tidspunkt siger en karakter lige ud til en anden karakter, at man ikke skal forsøge at forstå fænomenet fuldt ud, hvilket også virker som en besked til publikum. Og selvom ideen er original, så vækker den familiære stil panderynker. Nolan fans vil sætte pris på hans signaturstil, men selvom man denne gang læner sig op af den klassiske spionfilm, så kan man nemt spore hvert element tilbage til tidligere film, fra Memento til Batman Begins, fra Dunkirk til især Inception. Mere kyniske biografgængere vil nemt kunne afvise Tenet som værende "tid+spionage", ligesom Inception kan ses som "drømme+heist thriller", så ens er filmene i deres respektive tilgang til, på en gang at møde og overgå publikums forventninger.

Så Nolan står ved en skillevej, hvor det virker åbenlyst, at næste gang må han finde en måde, hvorpå han kan udvikle, eller i det mindste finpudse, hans utvivlsomt skarpe øje for bjergtagende cinematografi, på en måde der bryder med det vante. Dette ændrer dog ikke ved, at Tenet er underholdende, spændende, velkonstrueret og åbenlyst lavet af en mand, der kan sit kram. Nolan er stadig en auteur, han er stadig en søjle i den moderne action-film konstruktion, og bør beundres for dette. Tenet bygger videre på hans stolte arv - men forhåbentlig vil han komme op med noget mere... underligt, næste gang.

7 / 10

Tenet

Tenet