Game of Thrones - Season 8

Game of Thrones Sæson 8 - EP6: "The Iron Throne"

Game of Thrones er officielt slut, og efter den ene skuffelse efter den anden kan denne finale så udbedre nogle af skaderne?

Gamereactor anmelder hvert afsnit af den afsluttende Game of Thrones-sæson, og her vil vi ikke kunne undgå at komme ind på potentielle spoilers. I hvert fald har vor film- og serieanmelder Mathias ikke i sinde at holde sig tilbage fra at diskutere afsnittets indhold. Under billedet her følger anmeldelsen af det sjette afsnit - The Iron Throne. Nu er du advaret.

Game of Thrones - Season 8

Det allersidste afsnit i verdens dyreste og hidtil mest populære serie er nu set og det kan være svært helt at beslutte sig for, hvad man skal føle. I en sæson, hvis lavpunkter var provokerende antiklimatiske og i sin bedste stund nærmest helt okay, kan det efter denne afslutning være lidt vanskeligt at vurdere, hvilket ben man skal stå på. Det er svært at føle det store raseri, og det er svært at være ellevild over en fantastisk afrunding. Og det indkapsler vel egentlig ret godt den sidste sæson af GoT.

Inden vi kommer til hvad episoden betød for serien, skal der kort lige kommenteres på afsnittet for sig selv. Der var enkelte scener, som burde have været utroligt stærke, men desværre faldt lidt til jorden. Hvis jeg for fem år siden havde fået scenen beskrevet, hvor Daenerys står foran King's Landing og opildner sin hær til yderligere krig, havde jeg glædet mig som et barn. Det samme gælder første gang hun ser tronen, efter så mange års venten, eller når hun bliver dræbt midt i salen. Det burde alle have været enorme øjeblikke for serien. Men de føles desværre halvtamme og er nok bedst vurderet som Daenerys selv beskrev tronen: mindre banebrydende end man havde forventet. Som seer har man desværre bare færre følelser tilovers, end der førhen har været. Næsten al goodwill er simpelthen blevet opbrugt igennem sæson 8. Så når Jon endelig gør det, der åbenlyst skal til, er det svært at sige andet end ja okay. Så skete det alligevel.

Episodens primære formål var naturligvis at afslutte seriens otte års lange forløb, hvilket medførte, at der ikke var meget tid sat af til selvstående plot og handling. Efter Drogon fløj afsted med Daenerys, og både havde skræmt Jon samt brændt tronen ned, uden videre motivation, bliver skærmen sort. Her frygtede jeg virkelig, at der ville forekomme en "fem år senere"-tekst, hvorefter alt var forløst og alle havde det godt. Men den kom ikke. Ikke helt. I stedet fik vi lov til at håbe lidt længere på en tilfredsstillende afslutning, mens der blev diskuteret frem og tilbage af en arbitrært udvalgt gruppe, hvem den næste regent skulle være. En af de større fanteorier blev kort luftet, nemlig at det hele ville ende i demokrati, inden den med det samme blev skudt ned af latter. Så man fortsætter som seer lidt med at håbe på, at ens personlige favorit bliver udvalgt under det, der føles som seriens længstvarende minutter. Men der er stor sandsynlighed for, at ens yndlingskarakter ikke blev valgt. I stedet for at vælge en af de personer, der har gennemgået en karaktermæssig udvikling, og har haft en god historie, som Tyrion siger er relevant, bliver zombie-Bran valgt, der decideret ikke har gennemgået nogen personlig forandring. Hans karakter blev elimineret flere sæsoner tilbage og er i stedet erstattet af en ansigtsløs personlighed, der intet har med Bran Stark at gøre. Det er en hel anden person, nemlig den treøjede ravn, der sidder i stolen. For mig er det at give ham kronen noget af en ad hoc lappeløsning, udelukkende i mangel på bedre kandidat. Tyrions forklaring syntes noget tynd, men det kan være det gav mere mening for andre.

Game of Thrones - Season 8

Som det også er nævnt i kommentarerne, har det været vanskeligt at føle andet end apati i løbet af de seneste par uger, over en serie, der for mange har stået os utroligt nært. Og selvom vi nok alle vidste, at der var en væsentlig risiko for, at det hele ikke ville slutte som vi ønskede, er det nærmest umuligt ikke at være en tand skuffet. Serien slutter lidt antiklimatisk, i et forsøg på at give alle karaktererne deres velfortjente afsked. Og det er ikke dårligt. Det føles bare komplet ligegyldigt, i mangel på bedre ord. Det er da meget fint, at Arya får lov til at blive sørøver, Sansa og Bran får hatte på, Tyrion får jobbet han ikke længere ønsker og Jon vender tilbage, hvor han blev myrdet, for at beskytte verden mod en trussel, der allerede er blevet nedkæmpet. Hvortil man en sidste gang kan blive mindet om sæsonens "højdepunkt" med Night King igen.

Selvom mange af karaktererne endte der, hvor de startede, er det alligevel tydeligt, at de ikke længere er de samme personer, der drog hjemmefra. De er blevet hærdet og forandret igennem krigene, og det er fine eksempler på berettermodellen "heltens rejse". Så på papiret giver det jo egentlig god nok mening, at de ender hvor de gør. Det føles bare lidt let købt, alt for komfortabelt og ærligt talt ret kliché ift. de mange banebrydende karakterer og plot, som GoT igennem årene har været ansvarlig for.

Som nævnt var det nærmest umuligt at indfri de urimelige forventninger man havde til den perfekte afslutning, efter i så mange år at have teoretiseret og forestillet sig, hvordan det skulle ende. Og når Daenerys står og råber sin hær op, føles det i stor grad, som om man har spillet et spil med moralske dilemmaer, hvor man konsekvent tog "det onde valg". Det føles som et udfald. En afslutning. En dårlig en af slagsen, men i det mindste en, der var resulteret fra tidligere handlinger og konsekvenser. Men så dør Daenerys, og det hele bliver trukket tilbage i middelmådighedens land. Det slutter ikke ulykkeligt, hvilket nærmest havde været bedre, da det i det mindste havde medført, at man havde følt noget. Det skal lige siges igen, at hele hendes karakterudvikling vist var noget forhastet igennem sæsonen, på trods af enkelte tidligere hints. Og det er generelt problemet ved sæson 8, der er simpelthen blevet skyndt for meget. GRRM havde originalt gerne ville have haft 10 - 12 sæsoner, mens Benioff og Weiss kun ville have 7. Så ligesom med serien, fik vi en kompromisfuld slutning, der ikke skaber de vilde følelser den ene eller den anden vej. Og som vi fik at vide af Tyrion, medfører kompromis altid, at ingen er rigtig glade.

Game of Thrones - Season 8

Selvom jeg ikke havde forventninger til en afslutning af Sopranos-agtig kaliber, er det svært ikke at blive lidt skuffet. Og det er primært eftersom afslutningen lider af det store problem sæsonen har haft: skrivningen har simpelthen ikke kunne følge med budgettet og kvaliteten fra tidligere sæsoner. Selv i de mere velinstruerede episoder har plottet virkelig været mangelfuldt og nærmest ingen handlinger eller plot bar videre fra afsnit til afsnit. Der var ikke nogen gennemgående historie, men i stedet stod nærmest hvert afsnit isoleret på en lidt akavet måde, som om de var instrueret af nytilkomne hver uge (her er det vel oplagt at lave en henvisning til J. J. Abrams vs. Rian Johnson).

I al fald har Benioff og Weiss i stor grad formået at dræbe al lyst til at se mere GoT fremover, og hvis dette var intentionen, må man erkende, at de er absolutte genier. His det derimod var deres måde at mildne hype omkring den kommende prequel-serie, må man kalde det mindre charmerende. Uanset hvad, gør det ikke deres næste Star Wars-projekt mere tiltalende for mig.

Så selvom jeg ikke er imod episoden, er jeg heller ikke fan af den. Den var fin. Med det og alt ovenstående sagt er der helt sikkert nogen derude, der følte sig dybt rørt over nogle af episodens "emotionelle øjeblikke", og elsker afslutningen. Eller nogen der aktivt foragter den. Det er bare ikke mig. Det hele føltes lidt for lunkent. Episoden var dog bedre instrueret end mange af sæsonens afsnit, men det siger desværre ikke så meget. Den var fin og tilpas middelmådig til ikke at opfordre den store vrede eller glæde. I al fald fra mig.

6 / 10
06