The Girl in the Spider's Web

The Girl in the Spider's Web

Konstrueret og dumt spin-off på Stieg Larssons karismatiske emo-hacker taler til laveste fællesnævner.

Karisma. Det gør forskellen. Ganske vist var det journalisten for Millennium, Mikael Blomkvist, der afdækkede mysteriet i Stieg Larssons nordic noir, men det var hans karismatiske kollega, Lisbeth Salander, som stjal fokus. En sortklædt kvindelig punk-hacker med tatoveringer fik antiheltens karisma. Bøgernes oversættelse understreger det. Fra "Mænd der Hader Kvinder" til "The Girl with the Dragon Tattoo" er det tydeligt hvilken karakter det amerikanske forlag rettede spotlyset mod. Åbenbart så meget karisma og fokus, at nogle spekulanter i filmbranchen købte hende ud af bøgernes kontekst og placerede hende i hovedrollen. The Girl in the Spider's Web er et rent spin-off fra Millennium-trilogien, tydeligvis kørt i stilling som franchise, men første akt er så ubeskriveligt kluntet eksekveret at skaderne måske er permanente.

The Girl in the Spider's Web

Der bliver lånt noget stil og inspiration fra hist og her. David Finchers mesterlige introsekvens fra The Girl with the Dragon Tattoo er stilistisk genbrugt, men komplet renset for samme ætsende effekt. Lisbeth Salander iscenesættes herefter som Stockholms feministiske Batman, der beskytter andre kvinder mod voldelige og magtfulde ægtemænd. Tobaksindustriens lobbyister har fået hende til at suge tobak med en cool attitude, mens fantasiløse manuskriptforfattere indskriver hende i den mest letkøbte trussel: Et computerprogram på det sorte marked som giver adgang til hele klodens atomvåben, mens ariske lejemordere skyder til højre og venstre med lyddæmpere. For helvede. Det er dumt og banalt i så mange lag at klicheerne mister tyngdekraften.

Hver en scene og sekvens er så hovedløst konstrueret, langt værre end filmet teater. Selv en teaterkulisse kan få os til at glemme iscenesættelsen, men Salanders karakter og Bourne-agtige planer har et gennemgribende problem med troværdigheden. Vi trækkes i to retninger: På den ene side skal hun repræsentere en hacker med en plan om alting. Altid ti skridt foran virkelighedens foranstaltninger og sikkerhedssystemer. På den anden side er hendes succeskriterier så magtesløst afhængigt af tilfældighedernes udspil at svaghederne råber til publikum. Et lille pift af andet adfærd, og hendes planer ville falde til jorden. Hullerne er så tydelige at filmens fjerde mur konstant ramler sammen - selv Olsen Bandens planer har større troværdighed.

The Girl in the Spider's Web

Ikke i nyere tid har en film været så ufrivilligt dumt konstrueret. Film skal få os til at glemme mediets rammer så vi kan engagere os i historiens præmis, men The Girl in the Spider's Web blotter produktionen så tydeligt at de nærmest ikke behøvede at redigere klaptræet ud. Talentfulde Claire Foy, som spiller Lisbeth Salander, gør sit bedste overfor en dårlig historie, men ét menneske kan kun løfte så meget når rammerne fejler og tobakstågerne bliver for tykke. Hvis dette var pilotprojektet til en kommende franchise om Stockholms sortklædte beskytter, glæder jeg mig ikke til fortsættelsen.

Ekstramateriale:
Blu-ray udgivelsen er udstyret med standardpakken: Kommentarspor med instruktøren, slettede scener og en række dokumentarer om filmens tilblivelse. Ekstramaterialet er dog en smule dybere og bedre formidlet end sædvanligt

03 Gamereactor Danmark
3 / 10