The Batman

The Batman

Matt Reeves' fortolkning af den ikoniske karakter er markant anderledes end det du har set før, og det er en ret god ting.

Hvis du tænker over det, så er Batman-karakteren, rent kontinueringsmæssigt, et lidt mærkeligt sted. Jo, ikonografien taler et eller andet sted for sig selv, men i disse dage tillægges det stor værdi til filmuniverser, sammenhængskraft og lagdelte, vævede fortællinger. Set med de bat-briller på, så skred Ben Affleck fra sin egen solofilm, som han ellers skulle have skrevet, produceret og instrueret, og efterlod DC Comics' filmunivers i en lidt mærkelig zombie-agtig tilstand, der både ønsker enkeltstående filmprojekter, samtidig med at de vil konkurrere direkte med Marvels verdensomspændende "MCU".

Instruktør og forfatter Matt Reeves, der fik til opgave af samle vragresterne op fra Afflecks exit, har tydeligvis ikke haft interesse i det rotteræs overhovedet, og har i The Batman ikke bare skabt sin helt egen virkelighed uden påvirkning af andre DC-baserede bevægelser, han har også skabt en superheltefilm, der ikke rigtig stemmer overens med hvad vi er blevet trænet til at forvente af netop sådan en.

The Batman

Tag ikke fejl, der er elementer af heroisme, af opløftede arketyper og et klassisk helt-vs-skurk narrativ her, så helt fremmed er den ikke, men i brede træk drager The Batman mere inspiration af David Finchers Seven, Fight Club, og særligt Zodiac, og er mest af alt et morderisk puslespil som gradvist løses, både af ret så brutale handlinger og en Batman der først for sent begynder at forstå omfanget af den psykopatiske flagermusen-efter-gækkeren leg han er en del af.

Jo, den har en PG-13 rating, men selvom at det kan mærkes hist og her, så er The Batman er mørk, dyster, brutal og nærmest depressivt kølig film, hvor hver eneste gode gerning overskygges af et bjerg, en syndflod af korruption, løgn, manipulation og alt derimellem.

Jeg skal for alt i verden forsøge ikke at spoile, så lad os bare tage udgangspunkt i det vi ved fra trailerne, og fra den officielle synopsis. En maskeret morder er på rov i Gothams gader, men går ikke efter tilfældige, uskyldige borgere, men specifikt efter byens elite. Batman (Robert Pattinson), der kun har været på jobbet i to år, er stadig ikke anerkendt bredt af andre end Gordon, spillet af Jeffrey Wright, og sammen sætter de sig for at vikle Riddler-mysteriet ud, ét glubskt mord af gangen.

Alle leverer direkte fantastiske præstationer her, hvor den eneste reelle anke er at selv med over tre timer til rådighed, så er der nogle der tager bagsædet for at give mere plads til de få centrale hovedrolleindehavere. Eksempelvis Andy Serkis' Alfred er fremragende realiseret, og stjæler enhver scene han er med i, men mangler lidt plads til at efterlade seeren med et vedvarende indtryk. Det samme kan i øvrigt siges om John Turtorros Carmine Falcone.

The Batman

Udover det, en lettere oppustet spillelængde og så nogle enkelte realiseringer, hvor opklaringen af det centrale mysterie synes en kende tilfældige, så er det dog en mesterlig teknisk øvelse i scenekomposition, tematisk sammenhængskraft og et komplet, fast greb om kildematerialet. Filmen har ikke på den måde noget med Mad Max: Fury Road at gøre, men de deler dog den centrale gennemslagskraft, der nærmest siger til seeren fra start af: "Okay, nu sætter vi i gear, og så kører vi om du er klar, eller ej". The Batman ved hvad den er, hvad den vil, og går fuldstændig ind på sin egen makabre præmis.

Takket være Reeves' fantastiske øje, og særligt Michael Giacchinos mesterlige score, så er det en fryd at se The Batman, se og høre, og der er nærmest ikke en eneste replik der ikke lander, eller om ikke andet ræsonnerer, og det er på en måde hvor selv Nolans trilogi en gang imellem havde en malplaceret vittighed, eller et forsøg på såkaldt "bathos".

Det skal siges, at den generelt begår samme fejl, som så mange andre store film i dag, nemlig at den er langt bedre til at åbne, og vedligeholde sit tempo igennem anden akt, end den er til at lukke i sin tredje og afsluttende akt. Vi taler dog igen om småtterier her.

The Batman

Hvis du elsker superheltefilm, elsker velkoreograferede kampscener, og elsker at se Batman have styr på sagerne, forårsage frygt hos hans ofre, så er det her ikke en film for dig. Det handler frem for alt om detektivarbejde, om det godes gradvise overgivelse til det onde, om mennesker og deres besværede skæbner. Jo, jo, han slår på tæven, og hver eneste gang han gør ser det sublimt ud, og særligt i biljagt overfor Colin Farrells Penguin er direkte mesterlig, men det er ikke, som sådan, en action-film. Det er en noir thriller mere end noget andet, og det vil uden tvivl genere nogle.

Men for mit vedkommende er det tiltrængt friskt pus, der nærmest trodsigt står i skarp kontrast til Marvels mere tegneseriagtige designfilosofi. The Batman er ond, den er glubsk, og tager ingen fanger. Og det elsker jeg den for.

9 / 10

4
The Batman